MS -> Geminiderna , contest

SM7SJR

Administrator
Staff member
Åter igen närmar sig Geminiderna och BCC-MS contest. Se info här:


Läs igenom reglerna och lägg särskilt märkte till att det står klart och tydligt att split ska användas på CQ frekvenserna, och man där ska ange vilken frekvens man lyssnar på och där QSO ska genomföras, alltså inga QSO ska ske på CQ-frekvenserna.
 
Måste va blind för det kan jag inte utläsa.
Man får 1 poäng för ett random QSO och 3 poäng för ett random QSO med "letter or BCC system".
M.a.o. som vanligt fritt fram för alla att köra QSO på anropsfrekvensen under hela testperioden.
Bara tanken att ha en contest på peaken av en skur är helt galen och resulterar ofta i mindre aktivitet då dom som blir blockerade av alla som kör QSO på anropsfrekvensen i alla sekvenser går QRT.
De fåtal som aktivt kör för testens skull är inte speciellt många om man kollar resultatlistorna och jämför med mängden inloggare på KST så är dom extremf få.
Sen hur många följer det här"Sked QSOs do not count for the contest ! QSOs confirmed via Packet Radio or Internet do not count for the contest!".
KST är fullt av kommentarer från testare som skriver "jag ropar på dig" och "lyssna efter mig här och där".
Vill man boosta randomaktivitet så är ett mycket bätrre tillfälle utanför skurarna istället.
Vanigtvis finns sporadiska meteoriter året om och en betydligt större utmaning att köra än uder peaken.
 
"Alternate to the IARU Region 1 procedure you should use the „BCC-procedure" with two or three numbers of your operating QRG (i.e. „CQ 68" or „CQ 368" means, that your operating frequency is 144.368 MHz ). "

I o för sig står det "should" , så jag kanske tolkade det lite väl hårt. *hi*
 
Jag körde några QSO. Ropade lite cq med angiven frekvens och fick några svar. Svarade även några cq på annan frekvens.
MEN
Körde även några QSO på anropsfrekvensen. Följde minsta motståndets lag o svarade där de lyssnade.
Under maximum så går qsona snabbt o jag upplevde inte några QRM-problem.
Värre är det med att köra i olika tidsluckor. Om någon av mina "grannar" i SM0 kör i en tidslucka så hör man inte några DX.
Lika där, då får man försöka att hänga med o köra i samma.
73 Göran
ps, körde på 6 meter, ds.
 
Det bästa är om alla följer procedurerna och försöker lämna CQ frekvenserna så fria det går. För att möjliggöra för så många som möjligt att köra och släppa fram DXen, som kan vara lite svårare att få tag på.
Det verkar tyvärr som att en del tror det är som FT8 och man kan få plats hur många som helst på en frekvens. Har man antenner med breda lober så gör det ju inte saken bättre förstås. Jag va igång lite, men bara på 2m.

Jag tror jag satsar mer på att få några QSO på 70cm framledes, tror det är lite mer ordning där (åtminstone eftersom det är färre igång där, hihi).

73 Björnen
 
Back
Top