MSB har problem att kommunicera när det blåser.

@ SM5OXV

När det gäller MOLOS (Mobilt Samband och Ledning) så är deras uppdrag att i första hand förse Svenska Kraftnäts reparatörer med samband i ett öde landskap. Sen vet jag att de kan en del andra hyss och stöttar andra samhällsfunktioner om möjligt.

MOLOS utbildas och bemannas av Frivilliga Radioorganisationen FRO. Uppdragsgivare är Svenska Kraftnät.
fro.se/samhallets-krisberedskap Frivilliga Radioorganisationen - Svenska Kraftnät (MOLOS)
 
Varför skall man krångla till allt?
Jag minns när jag pluggade och körde taxi för att få in extrapengar. I början hade man kom-radio Det funkade utmärkt och var dessutom trevligt och roligt! Och billigt!
Sedan fick man för sig att man skulle köra ut körordern via textmeddelande istället. Stor otymplig utrustning installerades i bilarna, ny central, nya frekvenser och antenner. Kostnaden blev astronomisk jämfört med kom-radion. Med jämna mellanrum fick datorn bak i skuffen startas om medelst isärtagning av den jättelika boxen. Meny-systemet var inte av denna värld, man höll på att köra i diket när man skulle försöka göra något på displayen. -Allt för att få fram en textremsa bestående av T.e.x "STORGATAN 4" . Numera har en mängd funktioner tillkommit som gjort att taxibilarnas apparatur kostar nästan lika mycket som bilen. Man kan ju bara tänka sig serviceavtalen och abonnemangskostnader som måste till för att hålla systemet ovanför vattenytan. I slutänden gör ett sådant system lika mycket nytta som en digital dammsugare.
Vad jag menar är att vissa saker kanske man inte skall krångla till.
Människan har uppenbart svårt att se var teknik gör mest nytta.
 
Exempel ur verkligheten: Räknenissarna lyckas övertala företagsledningen att alla lager på komponenter och unika reservdelar behövde slängas för att spara pengar på lokalhyran. När besparingarna gjorts på pappret så stannade produktionen eftersom verkligheten utanför den skyddade verkstaden räknenissarna levde i såg annorlunda ut. Behövs buffertlager och reservdelslager?

Unika reservdelar finns inte att få tag på som lagervara från Elfa och Farnell och nya ritningar och verktyg för gjutformar m m är dyra saker och tar lång tid att få fram. Under tiden går företaget i konkurs. Jag har sett detta hända på ett par ställen där den kortsiktiga vinsten blev stor precis som räknenissarna påstod men också att den stora vinsten vändes till en ännu större förlust bara på några år. Men då var räknenissarna redan igång med att förstöra nästa företag och så rullar det på. Nog mer vanligt än man kan tro...?

Det du beskriver var också Allgon Systems väg mot undergången.
Efter att ha fått en bankdirektör som VD började man att kasta komponenter och halvfabrikat som
användes i pågående produktion på tippen.
Konkursen kom mycket riktigt några månader senare.

"Sic transit gloria mundi"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Räknenissarnas intåg ökade i takt med allt de mer verklighetsfrämmande avkastningskraven från aktieägarna. All avkastning under 20 % började anses usel, även om inflationen var låg och styrräntan (och därmed sparräntan) slog bottenrekord. Tyvärr har vi nog inte sett toppen på girighetskurvan ännu. :(

/ Göstha
 
Någon sade också att "Så fort man fått in en säljare eller ekonom som VD börjar utförsbacken" P.g.a omtanken och själva tanken med produkten försvinner då oftast och ersätts med: "Hur får vi snabbast loss stålar".

Steve Jobs är ett bra ex på en som hade en djup tanke med och älskade sin produkt. OCH att det f a k t i s k t lönar sig allra bäst.
 
Last edited:
Off topic men bara som en eftertanke apropå avkastningskrav: Sjukförsäkringen går äntligen med vinst.
 
Det du beskriver var också Allgon Systems väg mot undergången.
Efter att ha fått en bankdirektör som VD började man att kasta komponenter och halvfabrikat som
användes i pågående produktion på tippen.
Konkursen kom mycket riktigt några månader senare.
Det skulle inte förvåna mig om VD fick behålla sin intjänade, väl tilltagna lön plus avgångsvederlag, och styrelsen fick säkert ansvarsfrihet, medan de ansvarstagande anställda som fann sig nödsakade att protestera fick sparken.
Detta är inte ett partipolitiskt inlägg!

/ Göstha
 
Back
Top