MSB har problem att kommunicera när det blåser.

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Det stormade i Norrland i helgen. Träd rasade, folk blev utan el och telefon osv. Precis som det brukar vara när det är rejäla oväder.

Hos mig fick 2m-yagin positioneras mot vinden, loopen var följsam i trädtopparna så den klarade vinden galant. Den är upphängd fritt löpande genom plastkaus i sju trädtoppar så den anpassar sig hela tiden med riktningarna i dragkraften vilket jag hävdat i en tidigare tråd om loopar. Två fulladdade 75 Ah batterier i schacket klarar kraftförsörjningen för radio. Normala förhållanden hos en amatör m.a.o.

Hos proffsen, Myndigheten för samhällsberedskap, MSB var det sämre ställt. Dess pressjour i Sollefteå fann att varken mobil- eller fast telefoni fungerade. Hans backup i form av en Rakel-radio fungerade inte heller då han inte kunde ladda batterierna eftersom elnätet inte fungerade. Så han tvingades ge sig av per bil tills han fann ett fungerande mobilnät så han kunde överlåta MSB-jouren till en person på annan plats som hade fungerande telefon.

Strömavbrott är inte ovanliga. Men så här långvariga avbrott brukar det inte vara, berättar han för Tidningen vid 12:30-tiden. Strömavbrottet hade då varat i 12 timmar!!

Påminner om då Sverige nästan helt avrustat försvaret efter första världskriget och världskrig nr 2 utbröt. Kvar av svensk militärs vapenarsenal var nog endast ärtsoppan, men Per-Albins budskap till svenska folket var: "Vår beredskap är god".

Det är den nu också säger politikerna.
 
Det är skrämmande så dåligt förberedd han var.
Jag har förutom fordonsmonterad radio även laddade 12v batterier jag kan ta in till mina stationer, förutom det kan jag ladda min handapparat både från 230V och 12V.

Om inte det är nog så har jag en 230V sinusinverter i bilen.

Hemma håller jag värmen med ved och i garaget har jag en fotogenvärmare som backup om vattnet riskerar att frysa.
Mat kan jag laga på sprit eller gasol.
Mat har jag förövrigt hemma så jag klarar mig en månad eller så.

Vatten kan bli en bristvara för mig om det inte finns snö, jag bor förvisso vid en sjö men dricker inte vattnet ur den.
 
Mina fastmonterade 2m antenner vred sig 180 grader men vad gör det, dom går lika bra(dåligt) på backen. Tydligen var dom inte tillräckligt fastmonterade ;)

Jag tog tillfället i akt och kopplade in mina två 75ah husvagnsbatterier och körde 160, 80 och 40m där störningarna vanligtvis ligger mellan S5-S8 så rörde sig inte ens nålen nu, vilken dröm!
 
Last edited:
Tur att han hade en laddad mobiltelefon då ;)

Jag har ett blybatteri på ett trettiotal Ah som underhållsladdas och används då och då,
även någon mindre blyacc i reserv finns,
det ger en viss trygghet när man bor ute på vishan men förutsätter förstås att man underhåller och kontrollerar batterierna emellanåt, vilket är lätt att glömma :)
 
Radioamatörer skulle kunna hjälpa till med kriskommunikation. Alltid bra att kunna ge amatörradion ett berättigande. När fastighetsägarna gnyr över radioantenner på husen bemöter man dem med ord som krisberedskap och samhällsnytta. När PTS vill ge frekvenserna till bredbandsleverantörerna så finns motargument.

Så när är nästa beredskapsövning?
 
Vill ni kunna bidra så gå med i FRG, Frivilliga ResursGruppen. Ska finnas i varje Kommun. Finns det inte så kan man utmärkt uppmärksamma kommunens krissamordnare om den saken så det blir ändring. FRG kan i sin tur kalla in FRO. Gå med i FRO. Det går också utmärkt men det blir lite mera "gröna lådan" då.
Många radioamatörer kan ha missat FRG. Det handlar inte bara om värmestugor.
Ring din krissamordnare i din egen Kommun. Den personen ska kunna bedöma vad du kan hjälpa till med.
Lokala radioklubbar har möjligen redan kontakt med FRG.
 
Det är faktiskt ganska skrämmande att se hur man succesivt går över till allt mer sköra system. -Det måste vara ena sjutusan till säljare som lyckas få myndigheter mf att byta gamla pålitliga system mot hyperkomplexa system som det är godbye med om någon tar fram en nagelsax och klipper av en fiber på väl utvalt ställe. Lägg därtill att all mat ligger "på lastbil" numera, alltså inga centrallager längre så är det så att säga "Klart-Slut" ganska snabbt vid ex en invasion el dyl.
Snart blir väl även RAKEL för dyrt -I service, så då kommer säkert någon chef på "Briljanta" besparingsförslag att de skall använda SKYPE eller helt sonika en FACEBOKGRUPP där dagens anrop går ut -Sedan får resp polis, brandman eller ambulansförare ansvar att scrolla där under dan för att se om de fått någon utryckning. Frustrationen på topp. Blir det sedan eventuellt utryckning sker det i en målad trecylindrig skoda Fabia snabel-a diesel som tjuvarna åker ifrån på tomgången. Om dom nu inte är dialogpoliser förstås.
-Det kanske blir en "Dialog-Brandkår" också. -Känner du att det luktar bränt? -Ring då brandupplysningen -sponsrade av Olles korv.

Som vi har sett av hemtjänst och liknande idag så lär en myndighet som myndigheten för samhällsberedskap ha dåliga odds. Se bara på hur det gått med Arbetslivsinstitutet, bilprovningen och inte minst den svenska militären.

EGEN HÄRD ÄR GULD VÄRD


Skickat från min brasa via röksignal och semafor.
 
Last edited:
Som man kan se i Gevledala inslaget skall rakel byggas om och få radio länkar för att kunna gå andra vägar en vad kabeln gör.
Vi får hoppas att det och reservkrafts utbyggnad kan rädda systemet.

Vad jag förstår så är dom olika grupperna Molos,Trafikverket och FRG mest tänkta som lednings platser.
Men vad ska dom leda när dom olika systemen är utslagna. Vad jag för står så kan inte dom upprätta förbindelse över en stor yta till många olika platser. Men om vi fick sätta upp några av våra repeater sajter i teracoms mast system som har ström backup.

Likasåväl FROs system om vi använder det skulle det kunna var två nät på 150 bandet och två på 400MHz baden.

Det är ingen större svårighet att få till länkningar för att nå större yta och ha möjlig het att korskoppla dom här systemen.
Sedan är det att det behövs en massa av apparater för att kunna kommunicera.

Jag vet att FRO har en hel del avtal med kommuner och landsting, men inte i vilken omfattning och hur många stationer dom kan få i luften.

Men det är nog där och FRG eller om det är samma sak som man kan gör mest nytta. Då menar jag över en stor yta och inte bara som en lednings insats.

Om man läser på Amerikanska forum så skall man skaffa sig duobands radio fån Kina och ha fler hundra konservburkar mm, hemma i fall det stor händer.

Här hoppas vi på att samhället löser det och det brukar dom göra fast det kan ta tid ute på landsbygden.

73 Ubbe
 
Det är faktiskt ganska skrämmande att se hur man succesivt går över till allt mer sköra system. -Det måste vara ena sjutusan till säljare som lyckas få myndigheter mf att byta gamla pålitliga system mot hyperkomplexa system som det är godbye med om någon tar fram en nagelsax och klipper av en fiber på väl utvalt ställe. Lägg därtill att all mat ligger "på lastbil" numera, alltså inga centrallager längre så är det så att säga "Klart-Slut" ganska snabbt vid ex en invasion el dyl.

Två kommentarer.
Samhället har självmant valt denna väg genom att handla upp RAKEL.
Att den förfrågan leverantörerna lämnat offert på (säljarna) inte från början innehöll reservkraft och radiolänk ända ut till enskilda basstationer kan knappast leverantörerna lastas för?

Vidare. Det nya systemet jfr exempelvis gamla S70 ger helt andra moderna och flexibla möjligheter till effektiv samverkan och ledning. Dessutom har du fel angående nagelsaxens potential. Visst. Just nu kanske man kan fimpa enskild bas på det sättet. Men inte "hela systemet" som du antyder. Glöm det.
 
För att göra en lång historia kort så började nedmonteringen av "samhällsviktiga förbindelser" den dagen då gamla Televerket blev bolag i mitten på 90-talet. Telia blev affärsdrivande och började titta på alla "gratistjänster" som Televerket utförde mot samhället, till exempel särskilda förbindelser och reservförbindelser för nödtrafik. Det var ingen som ville betala för detta, inte Telia, och inte den gamla ägaren, staten. Så de försvann, hastigt och lustigt.

På senare tid har PTS då upptäckt att telenätet inte längre är vad det en gång har varit. Ett bryskt uppvaknande för de som förespråkar konkurrens och marknadsmässiga priser. Alltså, PTS skriver ihop regler för "hållbar kommunikation" och lägger ansvaret för att du och jag ska kunna använda telenätet (och datanätet vid IP-telefoni) när vi behöver kalla på hjälp på affärsdrivande teleoperatörer. Så, det som en del av våra skattepengar gick till förut ska nu betalas av höjda abonnentavgifter till privata teleoperatörer.

På den vägen är det, RAKEL drivs också till stor del genom abonnentavgifter och även här är det nätoperatören som står för fiolerna, inte Carl-Gustav eller han som klippt av sig hästsvansen.

Så, det är bara att gilla läget. Vi har den infrastruktur vi förtjänar.

Som parentes kan nämnas att det var otroligt nära att et av Telias dotterbolag för några år sedan hade sålt ut hela fibernätet till ett utländskt bolag. Försvarsmakten satte förmiddagskaffet i halsen och avstyrde affären som hade inneburit att någon utanför Sveriges gränser hade fått full kontroll över förbindelser till och från hemliga försvarsanläggningar.

Tack och lov för att kortvågsradion fortfarande fungerar.
 
En televerkare som jag träffade i den vevan då Televerket skulle bli Telia sade: "Det här går aldrig väl. Man ska inte leka företagsekonomi med infrastrukturen". Han kanske inte hade helt fel...
 
Likt generalerna planerar även samhällets beredskapsfunktioner för "det förra kriget".
Dagens ekonomstyrda samhälle räknar inte längre i uthållighet, utan i kortsiktig lönsamhet.
När allting "ska löna sig" går det inte att dimensionera för att ha marginaler eller handskas med oväntade händelser.

Under en period i slutet av 80-talet och början av 90-talet arbetade jag inom Televerket Radio med beredskapsorganisationen. Denna var synnerligen ambitiös på papperet, men led tyvärr av en lätt naivitet.
Upplägget byggde i princip på att allting skulle vara ungefär som vanligt, fast bara lite besvärligare, i krigstid.

Stor vikt lades på att saker som uppbördssystem och internrevision skulle bemannas upp så att man fick in samtalsavgifterna och att inga pengar skulle försvinna även när bomberna regnade över telekontoren.

Jag försökte föreställa mig en situation där "allt var som vanligt" under sådana förhållanden, men får väl erkänna att jag misslyckades.

Bland de system som jag arbetade med fanns kortvågssystemen för regeringens internationella teleförbindelser.
Sett ur kapacitetssynpunkt hade de någon bråkdels promille av den kapacitet som fanns i fredstid (det här var ändå innan de internationella fiberförbindelserna), varför jag såg det som mycket svårt att kunna använda sådant till något meningsfullt. Dessutom visade det sig att andra avreglerade teleadministrationer hade lagt ner de fasta radiosystem som skulle ha utgjort de utländska motstationerna i ett krisläge.

Detta gäller kortvågsförbindelser i stort, om de ska utnyttjas av en användarkategori som inte kan stava till "prioriteringar" blir de snabbt helt blockerade av meddelandeköer.

Dagens beslutsfattare har gjort sig helt beroende av snabb kommunikation i realtid och får allvarliga problem med en kapacitet som skulle kräva en återgång till att fatta sig kort och att använda M-blanketter.

Jag vill nog påstå att ändå är RAKEL-systemet ett steg framåt genom sin flexibilitet och skalbarhet. Skulle man ha försökt sig på motsvarande arkitektur med analoga 80-MHz system hade det varit extremt svårt och dyrt att komma ens i närheten, och även i ett
sådant system hade det krävts transmission i stora mängder vilket är precis lika sårbart.

Ett föga känt problem med teleinfrastrukturen i stort är att saker som kraftförsörjning kan vara ganska klent dimensionerade även i de högre nivåerna.

En lärdom av Gudrun-stormen blev att reservkraftförsörjningen i nätens knutpunkter inte var bra nog.
Även om accessnätet i ett visst område var intakt, så saknade det förbindelser högre upp därför att knutpunkterna blivit strömlösa.

Jag medarbetade i utredningen om nätens sårbarhet som gjordes av Telia och Sjöfartsverket när det gällde kustradion, och där kom man fram till att dubblering av transmissionsnäten och förbättring av redundansen både när det gäller kraft och förbindelser var vägen framåt.
Lösningen blev att göra två parallella nät för de viktigaste funktionerna, ett i Telia/Skanovas nät och ett i Teracoms länknät.
Detta fungerade efter lite inkörningsproblem alldeles utmärkt.
Det beskrivna var dock en punktinsats där "kunden" var beredd att betala.

Att det sedan inte går väl när man ska "leka affär" med infrastrukturen är tyvärr ingen nyhet. Det räcker med
att titta på hur det står till med telenäten utanför storstadsregionerna, vägarna och järnvägen.
Klåfingriga politiker har rivit ner Televerket som stod för en fungerande helhetssyn när det gällde telekommunikation i stort.
Dessutom var man både myndighet och operatör, en oslagbar kombination.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Grabbar, det ni skriver här och nu borde sammanställas av någon som förstår sig på byråkrat- och politikerspråken för att sedan slagkrafrtigt presenteras "för dem som har han om'at". Förmodligen har dock dessa både skygglappar och öronmuffar, så det vill till att vara tydlig.

Någon sade för ett tag sedan, att när företag styrdes av tekniska fysiker så fungerade det. När ekonomer (aka räknenissar) tog över bar det snart nog åt skogen. Detta faller kanske under funderande av politisk karaktär, och borde i så fall inte framföras här. Fy på mig.

/Janne
 
Exempel ur verkligheten: Räknenissarna lyckas övertala företagsledningen att alla lager på komponenter och unika reservdelar behövde slängas för att spara pengar på lokalhyran. När besparingarna gjorts på pappret så stannade produktionen eftersom verkligheten utanför den skyddade verkstaden räknenissarna levde i såg annorlunda ut. Behövs buffertlager och reservdelslager?

Unika reservdelar finns inte att få tag på som lagervara från Elfa och Farnell och nya ritningar och verktyg för gjutformar m m är dyra saker och tar lång tid att få fram. Under tiden går företaget i konkurs. Jag har sett detta hända på ett par ställen där den kortsiktiga vinsten blev stor precis som räknenissarna påstod men också att den stora vinsten vändes till en ännu större förlust bara på några år. Men då var räknenissarna redan igång med att förstöra nästa företag och så rullar det på. Nog mer vanligt än man kan tro...?
 
Last edited:
Kan inte låta bli att försöka bredda synen på utvecklingen,
Intressant det här med Rakel. Nu tror jag att det inte är så illa rent tekniskt, som det kan framstå i pressen. Någon analys ingår ju inte i journalistens uppdrag.
Nej inte sällan kan problemen bero av dåligt handhavande och utnyttjande av systemets faciliteter.

När det gäller det kommersiella och Televerket så är det dubbelbottnat. Tänk om den kommersielle ”vilden” Bosse Magnusson vid de nordiska förhandlingarna om NMT inte fått sin vilja igenom om öppna specifikationer för mobiltelefoner! Då hade vi kanske fortfarande haft operatörsmonopol på handtagen och alla i svart bakelit.
Nej detta var den egentliga öppningen för boomen och inte så mycket de fiffiga ingenjörerna på Ericsson och Televerket. Det tog lång tid innan Amerikaner mfl fattade.
Jodå Mäkitalo förstod och var med på den kommersiella resan. Men det var Bosse Magnussons koncept. Ära den som äras bör!

När Schengenländerna bestämt sig för TETRA som blåljusradiosystem så sneglade så klart Sverige på detta. Polisens S70 och S80, som vi på Radion servade, var ju både mossigt och lättavlyssnat. Vi följde utvecklingen och när centralmakten sa nej till pengar för ett landsomfattande TETRA. Fick jag i uppdrag att kika på en affärsplan för att driva ett TETRA med blandat blåljus/kommersiella kunder. Inte en chans det gick att räkna hem det.

Så småningom fick man ihop konceptet för RAKEL och det är ett bra system med hög datasäkerhet. Sen är redundans för back bone och reservkraft en penningfråga. Men det löser man säkert efterhand som antal användare stiger och kulorna rullar in.
 
Back
Top