Mt600 utan mottagning

sm6vpu

Well-Known Member
Min Mt600 har tappat mottagningen verkar det som. Det sprakar lite i högtalaren pga torra kolbanor om jag vrider på volymkontrollen. Resten är dött. Den tänder upp men det kommer inget brus ur högtalare, S-metern står på noll och det är lika dött vilket band jag än väljer. Alla rör med glaskropp glöder. Så långt kan jag se. Den har stått på vinden i 1,5 år lite drygt och sist gång jag använde den fungerade den utmärkt.

Är det någon som har några teorier om vad det kan vara för fel? Det sitter en liten vippbrytare under till som kan blockera mottagningen. Det gör ingen skillnad om jag slår brytaren till eller från.

Kolla om säkringarna är hela först. Det sitter en 0,5A på nättrafon under skyddsplattan och en på baksidan av apparaten som är på 2A. Är din apparat i ordning ska du ha reservsäkringar att tillgå, 0,5A-reserven sitter ovanpå vridkondingen och en 2A-reserv ska finnas baktill på mottagaren.

Sen kan du ju kolla om du får ut rätt spänningar. Först nätdelen, sedan LF-förstärkaren, MF-förstärkaren, HF-förstärkaren och sen oscillatorspänningarna.

Har du någon manual?

Nätsäkringen är hel och jag har gallerspänning på ljudutgången.
Den tänder upp men mottagningen är död. Jag vet inte riktigt i viken ände jag ska börja. Rörradiomottagare är inte min starka sida. Någon säkring på baksidan har jag inte. Det har aldrig funnits någon. Det är egentligen en rx från flygstaben Mt120 (BRT 403)

Hej!

Du kan ju även prova att "vicka lite" på alla rören, i fall det blivit dålig kontakt.

Om du läser igenom din manual, förutsätter att den är komplett, så hittar du vägledning till hur du ska felsöka. Du ska också ha en tabell över vilka spänningar du ska ha för olika delar i radion. Mitt tidigare råd om i vilken ordning du ska felsöka emanerar från manualen för MT-600.

Lycka till

Ja, den går upp i topp för att sen falla ned till noll. Rören har jag tagit loss och vickat på, ingen skillnad. Manualen är på engelska...
Det verkar som felet i din mottagare ligger före volympoten.
SM3ZBB rådde dig tidigare att mäta spänningarna på alla rör, och det är nog den bästa idén. Alla rör, alla elektroder.Akta dig för att kortsluta med testpinnarna. Och så jämför du med schemat och frågar dig om värdet är rimligt. Det som oftast händer i rörmottagare är rör som går sönder och kondingar, företrädesvis papperskondingar som det blir kortis i. Jag har själv haft en MT-600, och jag har för mig att komponenterna är av god kvalitet i den.
Ett annat fel som jag hörde talas om i en MT-600 var avbrott eller kortslutning i en MF-trafo.
Om du har signalgenerator och oscilloskop, så kan de vara bra att använda för att se var signalen försvinner.
Förr i tiden så fanns det signalföljare. Det är en historia med en prob (högohmig?) och en AM-detektor (diod) och en LF-förstärkare. Om man skickar in en bärvåg modulerad med en ton på antenningången, så kan man kolla i olika steg i mottagaren om man hör tonen. Detta är ju grejor som kan byggas lätt, jag har för mig att jag flera gånger sett sådana byggbeskrivningar, i tidningar som popular electronics mm.
Jag sökte på nätet nu, men hittade inget vettigt. Det är nog för gammal kunskap för att finnas på nätet?

Att S-metern, vid påslag, uppför sig som du beskriver verkar lovande. Tyx normalt.

Förutom tipsen ovan: Quick-n-dirty, föga vetenskapligt, men gångbart i detta fall.

Fullt pådrag på alla volymkranar (HF, MF o LF).

Tag en halvlång skruvmejsen ( isolerat handtag !!!, förlåt tjatet ) och dutta på respektive styrgaller. Börja i "slutet", dvs lf-steget.

Om det hörs nåt i högtalaren (klick, brum, brus eller kanske t.o.m. signal) så lever sannolikt stegen efter det steg där du duttar. På så vis kan du isolera felstället och är en bra bit på väg. Sen är det "bara" att komma på vad som är knas i det steg du just isolerat.

Med den hand som inte håller i skruvmejsenl i fickan eller bak ryggen kan du försöka med att hålla ett finger på mejsens klinga när du petar dig fram. Då blir det mer "signal" du injicerar.

God fel-jakt,
Janne

Back