Multiband antenna + SGC239

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

Jag har SGC239 och jag skulle vilja få en enkel antenn som ska fungerara på så många band som möjlig med acceptabla förluster ... något liknande Vertical antennas. ..

Varför inte använda ett par dipoler, svaret är enkelt, antennen måste vara nästan osynlig och lätt att sätta upp ... den innäbär 450ohm bandkabel som ska mäta antennen...

Måste jag sätta en balun eller någon "choke" vid ingången till SGC239 (Koax)? Detsamma gäller för att avsluta SGC239, wiremann 450ohm, behövs någon balun?

På länken ovan, DK7ZB använder inte någon från balun...

TNX

Samir, sm7vzx
 
En "choke" gör störst nytta på koaxen till SGC-239, eftersom impedanserna är lägre där vid låga frekvenser.
Det kan även göra ytterligare nytta om man sätter ytterligare en eller två på kabeln innan den är framme vid radion.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Har själv en CG-3000 atu och antennen är en 27m lång tråd.
Balkongräcket agerar motvikt.

Jag har satt en choke på koaxen men även på 12-matningen.
Utan dessa hade jag en hel del HF-strömmar in i shacket.

/Micke
 
Tack Karl-Arne och Micke...

Då blir det två "choke" vid input, en vid radio, den andra vid SGC239...

Micke, kan du stämma alla band från 1.8-28mhz vid 27m tråd? Jag är inte intresserad av WARC band...kanske jag kan slippa 450 kabel och köra med balkong som motvikt och kanske12m tråd som eventuellt kan stämmas från 40m och uppåt...

73' Samir, SM7VZX
 
Last edited:
Micke, kan du stämma alla band från 1.8-28mhz vid 27m tråd?
Jag är inte intresserad av WARC band...kanske jag kan slippa 450 kabel och köra med balkong som motvikt och kanske12m tråd som eventuellt kan stämmas från 40m och uppåt...

73' Samir, SM7VZX

Jag kör samtliga band på min tråd, nästan osynlig aluminium elstängseltråd.
Med 12m kan du köra 40m och upp utan problem.

Jag har en 6m metspövertikal som jag kopplar in ibland, funkar från 20m och upp.

Givetvis är detta kompromissantenner på låga frekvenser men bättre en enkel tråd än ingen alls.

/Micke
 
Back
Top