Multiband HF-antenn 3.5-50 MHz (Mobil/Portabel)

SM0TSC

Well-Known Member
Nu finns DG7PE´s berömmda antenn även hos oss i Skandinavien, vi har fått distributionsrätten för Skandinavien & Baltikum. Antennen är i glasfiber (2.6m) & helical-lindad. Fästet är av 3/8 typ (DV adapter medföljer), antennen kräver tuner för att fungera korrekt (Inbyggd i tex IC7400 eller IC703 fungerar utmärkt). Man kan även använda sig av en 9:1 UNUN balun (En sådan är under framtagning för maströrs montage & har fäst för antennen). Antennen fungerar även utmärkt för portabelbruk (den är delbar i 2delar, 3delars kommer senare)

Mer info på länken nedan

Multiband HF antenna designed by dg7pe

Se även sälj annons

http://www.ham.se/amatoerradio-saeljes/6444-multiband-hf-antenn-3-5-50-mhz-mobil-portabel.html#post16089
 
Last edited:
Någon i Sverige som har erfarenhet av denna antenn?
Behövs inga radialer?

Klart det behövs någon form av motvikt (radial) för bästa funktion. I alternativet bilmoterad används bilens kaross. I exemplet på hemsidan med balun används en eleverad radial. Jag har också användare som kör den på balkongräcket (då används metallen i räcket som motvikt)

Jag har sålt ett 10 tal av denna antenn hittills. Och närmare hundra av andra typer. Så någon i vårt avlånga land borde det finnas.

Roy SM4FPD skriver lite om ämnet (hoppas inte du tar illa upp Roy att jag länkar till din text) - Roy vecka 13 2007
 
Last edited:
Last edited:
Det låter ju verkligen intressant. Jag är på jakt efter en mobilantenn.
Problemet är bara att jag alltid är skeptisk tills jag har alla fakta "på bordet".
Tyvärr hittar jag inga som helst data på denna antenn (förutom dess ungefärliga längd).
Det vore trevligt med något diagram, eller liknande, där man kan se vilka frekvenser den är resonant på.
 
Johan, en "mobilvippa" har på 80mb en verkningsgrad på ca 2,5%. Hur stor verkningsgrad har den antennen du berätar om?
73 - FUD
 
Det låter ju verkligen intressant. Jag är på jakt efter en mobilantenn.
Problemet är bara att jag alltid är skeptisk tills jag har alla fakta "på bordet".
Tyvärr hittar jag inga som helst data på denna antenn (förutom dess ungefärliga längd).
Det vore trevligt med något diagram, eller liknande, där man kan se vilka frekvenser den är resonant på.

Diagram kommer efter nyår, den kommer svepas med en AIM 4170 från Array-Solutions. Jag kommer publicera dessa diagram så snart de är klara. Ang Bengts (SM6FUD) fråga ang effektivitet så har jag ingen bra metod att mäta detta. Kanske har du något du kan delge? Första testerna från användare (SM7RYR) visar i hans applikation är bättre än standard mobilvippa (liknande Maldol HFC-80L HOKUSHIN INDUSTRY CO.,LTD. - AMATEUR RADIO - 2P) på flera band (bla 80m, 40m & 20m) samt 2.7m aluspröt med 9:1 UNUN balun. Mer info om hans uppsättning : : Q T H . N U : : - Multiband HF antenna designed by dg7pe
 
Last edited:
"when we increase efficiency, we reduce bandwidth, all else being equal"

Rekommenderad laesning! "http://www.k0bg.com/eff.html"

//Dan, M0DFI
 
"when we increase efficiency, we reduce bandwidth, all else being equal"

Rekommenderad laesning! "http://www.k0bg.com/eff.html"

//Dan, M0DFI

Intressant läsning, vet dock inte om jag skall tolka den positivt eller negativt ;-). Kanske du Dan har någon bra metod för att "mäta" effektivitet på en mobil / portabel antenn på ett seriöst sätt
 
Johan,

Matematiken runt effektivitets beraekning foer antenner aer inte ouppnaaelig, aeven foer hobbyister. Dock faar man raekna med att bli aningen besviken om man hade hoega foervaentningar paa sin antenn...

Kolla in:
"http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/RadCom/part6/page1.html"

Och OM du vill veta mera:

lectures

(Denna laenken boer inte saknas hos den antenn intresserade...)

Daer finns lite matematik och foerklaringar.

(Jag hittade inget i Sverige men det aer nog lite symptomatiskt daa SSA/QTC inte verkar vara naagon stoerre teknisk auktoritet...)


Maeta paa ett serioest saett?

Vad vill du uppnaa och vilka verktyg har du till ditt foerfogande? Noggrannhet etc etc.

Du behoever maeta 3dB bandbredden paa antennen och daa behoever du en FSM.
Du behoever generera ett kaent frekvenssvep, din transceiver plus kanske en daempsats funkar bra.

!!!!!!Taenk paa att denna typ av maetningar kan komma att genera stoerningar foer andra och kanske paa band du inte faar saenda paa!

Genom att ta fram antennens Q vaerde, 3dB bandbredd samt straalningsresistansen, saa kan du - om du vet de rena "Ohmska" foerlusterna i antennen, raekna ut effektiviteten.

Jag anvaender den matematiken foer kommersiella VHF/UHF single bands antenner - om inte dagligen saa iallafall ett par gaanger i maanaden och faar ett stabilt resultat utan foer stora avvikelser.

Daa "skinn effekteen" foer en HF antenn inte aer alltfoer besvaerande saa borde du kunna raekna ut din antenns rent resistiva foerlust.

Matematiken kan du nog baest hitta i ARRL's bok om antenner eller i den stora ARRL Handbook. Den matematik jag anvaender tar haensyn till Xc och Xl vaerden som du kanske inte direkt har nytta av saa jag rekommenderar en god antenn handbok i foersta hand.

Daa jag inte anvender NEC eller motsvarande saa kan jag bara gissa att du borde kunna faa fram den teoretiska antenn effektiviteten den vaegen, bara du kan ta fram den korrekta resistiva foerlustn i antennen. Det finns med visshet ett stort antal NEC anvaendare som kan hjaelpa dig.


M0DFI
 
Last edited:
Testade att montera en sådan antenn på bilens bagagelucka med en 9:1 UNUN på. Dock får jag oändlig ståendevåg på alla band med den. Vad kan jag ha gjort för fel. Sätter jag min Outbacker på samma fäste med eller utan 9:1 UNUN får jag perfekt resonans. Någon som har några tips?
 
Testade att montera en sådan antenn på bilens bagagelucka med en 9:1 UNUN på. Dock får jag oändlig ståendevåg på alla band med den. Vad kan jag ha gjort för fel. Sätter jag min Outbacker på samma fäste med eller utan 9:1 UNUN får jag perfekt resonans. Någon som har några tips?

Känns som något är fel, vad är det för UNUN? kan du stämma av antennen med tuner? Har du mätt om du får någon fältstyrka om så skulle vara fallet?
 
Nej, du skall inte använda en tuner till en mobilantenn. Som nämnts tidigare i tråden så har en mobilantenn alltid låg verkningsgrad på lägre frekvenser. Om antennen inte är resonant på den avsedda frekvensen, och du behöver använda en tuner, så sjunker verkningsgraden ytterligare.
Behöver du använda tuner så kan du lika gärna använda bilens vanliga FM-antenn. Den lär funka lika bra, men till en lägre kostnad.
 
Nej, du skall inte använda en tuner till en mobilantenn. Som nämnts tidigare i tråden så har en mobilantenn alltid låg verkningsgrad på lägre frekvenser. Om antennen inte är resonant på den avsedda frekvensen, och du behöver använda en tuner, så sjunker verkningsgraden ytterligare.
Behöver du använda tuner så kan du lika gärna använda bilens vanliga FM-antenn. Den lär funka lika bra, men till en lägre kostnad.

Hej,,

Där har du fel, till DG7PE´s antenner skall tuner alt balun användas. se mer info : : Q T H . N U : : - Multiband HF antenna designed by dg7pe alt Multiband KW Mobilantenne von dg7pe - http://www.multiband-kw-mobilantenne.de/downloads/multbandantenne beipackzettel - english.pdf
 
Last edited:
Testade att stämma av den med MFJ'n men det var så missanpassat att det blev överslag i vridkondingarna då och då. Testade för skojs skull att stoppa dit en gammal 27MHz-pinne och den funkade bättre med UNUN'en :/
Vet inte var det är som är fel?

Nåja nu har jag monterat tillbaka Outbackern, enda nackdelen med den är att man måste klämma koaxen i bagageluckan + att man måste stanna och kliva ur för att byta band...
 
Med en tuner så blir ju alla ledande föremål multibandsantenner.
Det är ju märkligt att kalla en antenn för något sådant när den inte går att använda utan "konstgjord andning".
I mina ögon verkar det bara vara en stor bluff.
Det finns inga som helst data på antennen, förutom att den tydligen inte går på några amatörband utan tuner. Det går ju bra att sälja en produkt när man samtidigt informerar om att den egentligen inte fungerar. Det kan vara lite svårt att reklamera då....
 
Back
Top