Multiband vertikal

Erfarenhetsmässigt ger även den enklaste horisontella riktantenn skyhögt bättre resultat på "DX-banden" än en rundstrålande vertikal. Svaret på "a" är därför "Ja".
Skulle det vara så att "a2" sätter hinder i vägen så återstår "b".

Svaret på "b1" är att det kommer den att göra, p.g.a. längre "spröt" och mindre förluster;

Svaret på "b2" är att en "remote-ATU" bör vara tillräckligt dimensionerad och ha så
få komponenter inkopplade som möjligt för en given inställning;

Svaret på "b3" är att man helst ska mäta upp impedansen i matningspunkten för varje band som man tänker använda antennen till, och sedan konstruera ett anpassningsnät för varje band som transformerar denna till 50 ohm med användning av så få komponenter som möjligt.

De impedanser som uppträder i matningspunkten i frekvensområdet 3 - 30 MHz på en 12,5 m vertikal går vanligen att anpassa med ett "L-nät" (2 komponenter, kondensatorn mellan spröt och radialer), men på några frekvenser kan det att bli nödvändigt att vända detta åt motsatt håll. Om kretsen utförs som ett "Pi-nät" (3 komponenter) så finns det flera kombinationsmöjligheter. Skillnaden i förluster är närmast försumbar.

Vill man inte ta sig omaket med att göra en anpassare med en fast anpassningskrets för varje band så får man göra sig en anordning med fjärrmanövrerat inställda eller "självinställande" kretsar. Många (de flesta) "automatiska ATU-er" kan dock uppvisa ett kritiskt beteende när längden på det matade sprötet blir heltal * 1/2 elektrisk våglängd.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Mina fullständigt ovetenskapliga erfarenheter:
En antenn med bra SWR över hela kortvågen tillverkas enklast av ett induktionsfritt motstånd.
Bredbandsantenner med bra SWR över hela kortvågen har nog även i övrigt prestanda som liknar ett induktionsfritt motstånd.
Jag har själv haft en HF6V och har bara goda erfarenheter av den. På 80 meter har den dock inte speciellt stor bandbredd. Att försöka kompensera med en ATU vid radion var ganska lönlöst.

Min lösning på antennproblemet (Även jag lider av platsbrist) blir en så hög vertikal som omständigheterna tillåter, plus en hemmabyggd ATU vid basen.
En spole av kopparrör borde ge låga förluster (bromsrör till bilar?). Ett antal uttag med reläer.
Kondensator med stegmotordrivning borde ge smidig avstämning.
 
Djupt av hjärtat tack Kalle! Jag har skådat ljuset! Halleluja! Svettigt visserligen, men där satt den ääääntligen!!!

Sannerligen, sannerligen säger jag Eder gott Folk: med lite mild övertalning kan till och med den mest förstockade teoretiker fås att ge ett klart besked... :)

Så summan av kardemumman är att den gode RW3XA inte tänkte helt fel i alla fall. http://www.antentop.org/007/files/rw3xa007.pdf Bättre än en förmodligen tämligen dyr remote auto-atu är med andra ord en hemmasnickrad reläbox med fasta avstämningar. Förmodligen kommer den att bli tämligen smalbandig på 80 och 160 meter, men det är ju av underordnad betydelse för mig som bara kör CW. Eller kanske inte förresten. Spolen (som nog behöver vara tämligen stor) kan man ju göra av kopparrör och den behöver ju inte sitta i någon box. Det är ju bara reläerna och avstämningskondensatorerna som måste skyddas för vatten och fukt...

Då har vi alltså ett ny ”grej” man kan börja fundera kring...
 
Last edited:
Ånyo ett ord å den törnebeströdda väg I hårt marterade radioamatörer måtte beträda...

Innan jag flyttade hit till mitt älskade hyreshus bodde jag i villa som jag dessvärre inte älskade lika mycket. Jag hade mast och beam och "superstation" med megaslutsteg och hela mullivitten. Ingen i grannskapet kunde varken ringa eller lyssna på stereon när jag satte igång.

18 meter över backen hade jag en Fritzel treelements trebandsbeam. Uppe på röret som bemen satt fast i hade jag en Cushcraft R5 vertikal. Det vill säga en roterbar vertikal (fråga inte om det smarta i detta, men jag gjorde det i alla fall :) ). Hur som helst; det gjorde att jag kunde göra A/B-tester mellan beamen och vertikalen.

Det var ingen skillnad!!! Beamen hade lite fram-/backförhållande, men handen på hjärtat, hur många av er bryr sig egentligen om att det är lite tystare i en beams backriktning? Vad som gäller är att kräma ut så mycket det bara går i framriktningen för att få tag på det där riktigt rara DX:et! Och i framriktningen var det egentligen ingen skillnad mellan R5:an och beamen.

Varför blev det så? Antagligen för att de vanliga treelements trebandarna är sådana kompromisser att teorin inte överenstämmer med praktiken. I den grymma praktiken får man finna sig i att om man inte sätter upp någonting liknande en OptiBeam OB11-3 http://www.optibeam.de/ är det över huvud taget inte ens lönt varken mödan eller pengarna att sätta upp någon beam över huvud taget. Och vilken kär hustru och god granne kommer att tillåta ett dylikt schabrak tror ni? Antagligen är det också så att en - visserligen också kompromissfylld - vertikal som är placerad riktigt högt och fritt kommer att funka ganska bra och över de flestas förväntan!

Så vad säger oss detta? Jo, att en massa folk lägger ner en förfärlig massa pengar för mast, rotor och en treelements trebandare och tror att de är ena riktiga hotshots. Totalsumman lär väl ligga kring 40-45.000 för hela installationen. Detta gör de gladeligen utan att ha en aaaaning om att de kan få samma resultat genom att köpa sex stycken tv-maströr för 1000 spänn im alles som stagas på några ställen (jo, det går att göra så, jag har nämligen provat alldeles själv!) och, till exempel, en Cushcraft R8 eller liknande för en 5-6000. Det är man skall inhandla en "köpeantenn" vill säga, bygger man själv lär man nog komma ännu billigare undan.

Är det så att vi radioamatörer bara är dumma i hövet, eller är det genial marknadsföring eller är det helt enkelt så att de flesta inte har möjligthet att göra sådana A/B-tester som jag gjorde?
 
SM6EQO said:
....
Är det så att vi radioamatörer bara är dumma i hövet, eller är det genial marknadsföring eller är det helt enkelt så att de flesta inte har möjligthet att göra sådana A/B-tester som jag gjorde?

du svarar väl på ditt påstående själv..... ;)
hur många är det som skriver ned och publicerar sina antennprovsresultat ?
undrar varför det är så ?
 
Back
Top