Multibanddipol och S-match (bilder)

SA6BNV

Well-Known Member
Jag har byggt färdigt min multibanddipol och tuner och lägger ut några bilder här: Antenn-bygge
Det går att klicka på bilderna för att få dem större (och sedan klicka på "next" uppe till höger för nästa bild).

Kanske kan det inspirera fler att bygga själv?

Tack till alla som svarat på mina frågor här på forumet.
Speciellt tack till Tore SM7CBS och Karl-Arne SM0AOM som gett många uttömmande svar och inspiration.

Jag har testat antennen på 80, 40 och 20m och den verkar fungera fint med lågt SWR.

Jag fick rapport 57 med 9M6BOB på Borneo på 20m SSB med 100W.
Det kanske inte är något konstigt, men för mig som nybliven amatör var det fantastiskt! Det var mitt 7:e QSO någonsin.

// Åke SA6BNV
 
Last edited:
Fantastsikt snyggt gjort!! Väl dokumenterat och välgjort på alla vis.
Hoppas du får all tänkbar utdelning och aldrig någonsin behöva laga eller bygga om.

de
SM4FPD
 
Snyggt gjort. Klurig metod att smita in under en tegelpanna.
Härliga bilder dessutom!

73 SM0RVV
 
Snyggt gjort. Klurig metod att smita in under en tegelpanna.
Härliga bilder dessutom!

73 SM0RVV
Tackar!
Jag fräste upp spår för matarledningen i tegelpannan med en vinkelslip för att få det tätt.
// Åke
 
Mycket gediget arbete!

Hoppas att du får mycket utbyte av din hobby.

Hörs vi på 35xx på CW?

/ Ingvar
 
Hörs vi på 35xx på CW?
Jag hoppas det! Min plan är att köra CW.
Än så länge har jag ingen radio...
Jag reparerade min systersons TS-130 och hade den ett par dagar och kunde därför testa med en lite.
Jag funderar på att skaffa en IC-718 snart och sen skall jag hålla utkik efter dig! :)
// Åke
 
Gratulerar Åke!
Snyggt och gediget! Kul att S-matchen funkar så bra...och det förstod jag att den skulle göra!
Vad har Du för antenn och hur lång blev stegen? Hur högt sitter antennen?
 
Tjusigt Åke!

Vad roligt att läsa din trevliga beskrivning om ditt antennprojekt! Jag kan lätt känna igen mig själv och återuppleva känslan av att ha kört sitt första DX och med egna trådar för sådär en 40 år sedan...
Härligt!

73/Lasse
 
Vad har Du för antenn och hur lång blev stegen? Hur högt sitter antennen?
Det är en dipol med 1/2 våg på 80m, jag gjorde den 41,5 m lång.
Stegen blev ca 13 m, jag försökte undvika 10 & 20 m (1/8 och 1/4 våglängd).
Antennen sitter ca 10 m upp i ett träd, men trädet och huset står på en kulle (ca 5 m).
Jag bor ca 200 m från havet och på en höjd av ca 26 m ö h så det känns som jag har turen att ha ganska bra läge, se denna bild: DSC_6028.jpg (riktning sydost)
// Åke
 
Är det en golfbana man ser?
Kanske du har oturen att få störningar från de GPS och Radiostyrda golfbollarna.
De är rätt breda.

de
SM4FPD
 
Eller så kanske jag kan styra bollarna om jag drar på tillräcklig effekt ;)
Jag har lagt ut ännu en bild som visar hur jag hissat upp dipolen i träden via block så att jag hyfsat lätt kan hissa ner antennen igen om jag behöver göra underhåll: DSC_6102.jpg
// Åke
 
Vad för slags lina använder du att hissa den med? Du har säkert valt någon som tål att åka fram och åter i blocken i takt med att träden svajar i vinden.

/ Göstha
 
Jag använde en ganska tunn (ca 2 mm) tamp som används på segelbåtar. Den skall vara vädertålig och klara upp till 130 kg belastning.

Två anledningar till att jag valde såpass tunn lina:

1) Syns inte så mycket
2) Priset. Ju tjockare desto dyrare om den skall vara av kvalitet.

Jag hade kanske helst haft en på ca 3 mm men nästa tjocklek låg på 4,5 mm och då blev det så väldigt tjock tyckte jag.

// Åke
 
Vilken vy Du har Åke! Golfbana alldeles intill! Har Du lyckats bli kvar vid telegrafin trots den vackra naturen och golfbanan? Jag har också gott om golfbanor på Öland med har ståndaktigt blivit kvar vid telegrafin?!
På den andra bilden ser det ut som Du använder halvtumsrep men jag förstår att det är åskådningstekniska skäl som ligger bakom!!
Nu återstår bara att Du gör en artikel i QTC. Den är ju rätt svältfödd på denna typ av artiklar!
Du har ett bra stoff!
Tore
 
Ja, jag hade turen att hitta det här stället innan tomtpriserna blev helt stolliga.
Jag spelar faktiskt en del golf också på banan utanför.
Det är ju bäst konditioner på HF efter mörkrets inbrott så det går att kombinera ;)
Ja det kanske vore en kul idé att skriva i QTC - får se om det kan bli lite vinterpyssel att skriva ihop något. Alltid kan det väl inspirera någon. Jag blev i alla fall väldigt inspirerad av dina artiklar Tore om balanserad matning!
// Åke
 
Tackar för en väldigt läsvärd och inspirerande tråd. Nu får man ta sig ur hammocken och börja bygga lite själv.
 
Jag vill öka på inspirationen med att berätta om en nyligen pensionerad företagare stockholmsområdet som sålt sitt företag och har nu äntligen fått tid att ägna sig åt amatörradion. Han insåg att möjligheten att använda stegmatning gjorde det möjligt för honom att sätta upp en stor loop på en bergknalle ca 100 meter bort. Stegpinnarna kommer från mig och stegen blev slutligen drygt 80 meter. Hans tuner är av typ med 2 gangade rullspolar och en vridkondensator.
Han är fullkomligt lyrisk...han kör hela världen och i synnerhet Japan och USA med 30 watt PSK31 på 17 metersbandet. Han har också andra antenner så han kan jämföra.
Det är väl härligt då vi inspirerar varandra!
Tore SM7CBS:
 
80 meter lång stege.
Vem kör med 80 meter lång koax? (obs ej frekvens utan kabellängd)
För att ytterligare elda på för bruk av stege, och inspirera till antennsystemsbyggen, så finns då möjligheten att få sin antenn långt bort, där den kan monteras symmetriskt, störningsfritt, diskret, högt, och med fler fördelar. OBS PÅ ETT STÖRNINGSFRITT STÄLLE!
Störningar från eget eller grannars hus avtar rätt fort med avståndet enligt min erfarenhet, så 50 till 100 m kan betyda mycket.
Det finns en myt som säger att stege strålar, eller tar upp störningar.
Själv tycker jag stege är "tätare" eller minst lika "tät" som många kaoxmatade system.
Men givetvis kräver rätt terminering i båda ändar, dvs med balanserad eller symmetrisk antennavstämmare.
Det krävs att man bygger en sådan avstämmare.
Men vad gör man inte för en störningsfri amatörradio?

De
SM4FPD
Roy
 
80 meter lång stege...
Men vad gör man inte för en störningsfri amatörradio?

Hur upplevs en steges "störbenägenhet" av grannarna? Jag menar givetvis rent visuellt, även om det ibland kan vara svårt att skilja på begreppen. En gammal god vän till mig fick klagomål för att han hängt ut en liten tråd till närmaste träd (inte mycket större än en buske), ett par meter från sovrumsfönstret.

/ Göstha
 
Back
Top