1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Multibandmottagare

Discussion in 'Sändare och mottagare' started by SM1HOW, Nov 18, 2019.

1. SM1HOW

SM1HOW Well-Known Member

Lite nostalgi..

Dom första spånen på väg till amatörradion fick jag av att man av något outgrundlig anledning tyckte det var kul att lyssna på radio/radiokommunikation.
    I 12 års åldern hade man inga pengar att köpa en riktig mottagare för så man fick hanka sig fram med begagnade rör-rundradiomottagare och några billiga sk. multibandsradio typ Hong Kong av okänt fabrikat. Jag pratade med en gammal kompis om detta och han kom ihåg att han hade en sådan radio som hette Melba !
    upload_2019-11-18_19-11-28.png
    Säkert en riktigt dålig mottagare men roligt hade vi.

Jag var tvungen att bräcka honom så jag lyckades tigga till mig en Koyo, trol ännu sämre men med stor imponator effekt! (På bilden heter den Grundig men det var samma radio)
    upload_2019-11-18_19-12-27.png

Jag funderade på namnet Melba och tänkte att det var nog ett nonsensnamn men efter lite surfande hittade jag detta, från www.mhs.ox.ac.uk/marconi
    Marconi’s company pioneered regular broadcasts of information and entertainment in Britain. It organised the first ever broadcast of live public entertainment, by the famous Australian soprano Dame Nellie Melba from the company’s Chelmsford works in 1920.

Nästa steg i upptrappningen var att han köpte en Realistic DX-150 A
    upload_2019-11-18_19-14-1.png

Jag ville gärna ha en sådan också men fick nöja mig med en Kenrad DX-400 som iof var en billighetskopia av Realistic:
    upload_2019-11-18_19-14-16.png

Sedan hade jag en Trio JR-599 men då hade jag cert och körde den med en kristallstyrd Viking sändare, men Trion var en riktig skönhet, det var den första riktigt bra mottagaren också.
    73 de SM1HOW

SM6MUY likes this.
  2. SM6MUY

SM6MUY Well-Known Member

En Melba hade jag när jag var i 8-10 års åldern. Kommer inte ihåg att den hette Melba men den såg ut som på bilden. Fick den av min moster. FM delen hade breda filter i MF delen så att lyssna på smalbandiga FM signaler gick väl sådär. Men polisen i Göteborg på 168 MHz gick in i varje fall. Tror inte jag lyssnade nåt på mellanvåg utan mest VHF...och den var ju super-känslig...

Capture.PNG

Last edited: Nov 18, 2019
    SM1HOW likes this.
  3. SM1HOW

SM1HOW Well-Known Member

Ja super sensitive !

4. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

På den tiden gick det att lyssna på komradio med en WFM-mottagare.
    Polisen i GTBG sände FM med 50 kHz kanalseparatiomn och de +-15 kHz devation.
    De hade starka relästtioner som nästan konstnt låg ute och det var lätt att hitta dom.

För att göra storien med 50 kHz FM hel, kan jag nämna att den första Fm station jag köpte av SVERBY var just en såan som göteborg hade fått lov att skrota när de skulle övergå till 16k0F3, dvs med +-5 kHz devaition.
    Säkert var det många radioamatörer som köpte en sådan.
    STORNO VIKING kallades radio. En hybrid med rör och transistorer.
    Nå efter att ha beställt kristaller kunde jag få den att funka på 145,7 MHz som vara anropsfrekvens då, tidigt 70 tal...
    Sen kom jag till min häpnad på att radion var bredbandig, men det gick att modifiera MF-en, en rejäl grabbnäve komponeter och ett oändligt med tålamod.
    Så blev det +-5 kHz amatörradio.
    En sådan komradio kostade då omkring 35 000 kr, dvs som en skaplig bil.....

Ja om vi ändå hade 50 kHz kanaler på 145 MHz nu, mycket bätre ljud och dynamik. Suck.....

De
    SM4FPD

Share This Page