Multibandmottagare

SM1HOW

Well-Known Member
Lite nostalgi..

Dom första spånen på väg till amatörradion fick jag av att man av något outgrundlig anledning tyckte det var kul att lyssna på radio/radiokommunikation.
I 12 års åldern hade man inga pengar att köpa en riktig mottagare för så man fick hanka sig fram med begagnade rör-rundradiomottagare och några billiga sk. multibandsradio typ Hong Kong av okänt fabrikat. Jag pratade med en gammal kompis om detta och han kom ihåg att han hade en sådan radio som hette Melba !
upload_2019-11-18_19-11-28.png
Säkert en riktigt dålig mottagare men roligt hade vi.

Jag var tvungen att bräcka honom så jag lyckades tigga till mig en Koyo, trol ännu sämre men med stor imponator effekt! (På bilden heter den Grundig men det var samma radio)
upload_2019-11-18_19-12-27.png

Jag funderade på namnet Melba och tänkte att det var nog ett nonsensnamn men efter lite surfande hittade jag detta, från www.mhs.ox.ac.uk/marconi
Marconi’s company pioneered regular broadcasts of information and entertainment in Britain. It organised the first ever broadcast of live public entertainment, by the famous Australian soprano Dame Nellie Melba from the company’s Chelmsford works in 1920.

Nästa steg i upptrappningen var att han köpte en Realistic DX-150 A
upload_2019-11-18_19-14-1.png

Jag ville gärna ha en sådan också men fick nöja mig med en Kenrad DX-400 som iof var en billighetskopia av Realistic:
upload_2019-11-18_19-14-16.png

Sedan hade jag en Trio JR-599 men då hade jag cert och körde den med en kristallstyrd Viking sändare, men Trion var en riktig skönhet, det var den första riktigt bra mottagaren också.
73 de SM1HOW
 
En Melba hade jag när jag var i 8-10 års åldern. Kommer inte ihåg att den hette Melba men den såg ut som på bilden. Fick den av min moster. FM delen hade breda filter i MF delen så att lyssna på smalbandiga FM signaler gick väl sådär. Men polisen i Göteborg på 168 MHz gick in i varje fall. Tror inte jag lyssnade nåt på mellanvåg utan mest VHF...och den var ju super-känslig...

Capture.PNG
 
Last edited:
På den tiden gick det att lyssna på komradio med en WFM-mottagare.
Polisen i GTBG sände FM med 50 kHz kanalseparatiomn och de +-15 kHz devation.
De hade starka relästtioner som nästan konstnt låg ute och det var lätt att hitta dom.

För att göra storien med 50 kHz FM hel, kan jag nämna att den första Fm station jag köpte av SVERBY var just en såan som göteborg hade fått lov att skrota när de skulle övergå till 16k0F3, dvs med +-5 kHz devaition.
Säkert var det många radioamatörer som köpte en sådan.
STORNO VIKING kallades radio. En hybrid med rör och transistorer.
Nå efter att ha beställt kristaller kunde jag få den att funka på 145,7 MHz som vara anropsfrekvens då, tidigt 70 tal...
Sen kom jag till min häpnad på att radion var bredbandig, men det gick att modifiera MF-en, en rejäl grabbnäve komponeter och ett oändligt med tålamod.
Så blev det +-5 kHz amatörradio.
En sådan komradio kostade då omkring 35 000 kr, dvs som en skaplig bil.....

Ja om vi ändå hade 50 kHz kanaler på 145 MHz nu, mycket bätre ljud och dynamik. Suck.....

De
SM4FPD
 
Vem har inte haft en sån radio..
Nåja det hördes faktiskt både ett och annat i den.
Sen blev den som alla andra billighetsapparater när komponenterna började åldras, samma stn på tre platser intill varandra, alla hördes halvbra, ingen bra..
Möjligen man hade kunnat trimma om den?
Gav bort den till slut...
Nu är det en ICOM R-7100 (25-2000Mhz)-och en JRC NRD535D som gäller.
Dock något dyrare... :D
..
 
Jag minns från ungdomens mottagare att man förvånades över att så många radiostationer sände exakt samma program på två olika frekvenser. :) Sedan man lånat John Schröders "Radiobyggboken" mfl på biblioteket fick man lära sig vad spegelfrekvenser var . Lycka var när man kommit över någon gammal träradio med många KV-band, och när de sedan kompletterades med hemmameckad BFO. "Military look" var ett säljargument ett tag, för det fick man en plastig radio med lite extra frekvenser utöver mellanvåg och FM-bandet, ofta gick polisen, flygradio och 2m amatörband att lyssna på. För en tid sedan renoverade jag en jostykit-konverter, det var nog vanligt ett tag med en konverter ihop med en vanlig transistorradio.
Den första riktiga mottagaren för min del var en Drake R4B.
På en loppis köptes en Grundig Satellite 205 som gjordes iordning till sommar-QTH:t. Trälåda, lister av riktig metall och en teleskopantenn som blir längre än en själv när man bär radion i handtaget.
 
Ang träradio och speglar.
Jag hade släpat hem en träradio från sopsttion, med moped, vilket antyder åldern (på mig).
Träradio kunde köras fete lite åtgärder.
Massor av kortvåg, häftigt....
Jag skickade lyssnarrapporter till en del radiostationer.
Bl.a en som sände på Svenska på 49 m band, dvs omkring 6 MHz.
Men jag hörde stationen på någonstans mellan 6 och 7 MHz, kanske inte skalan stämde, men jag skrev i rapporten att jag hörde dem där.
Fick svar, QSL-kort och en kommentar att min mottagare troligen hade spegelfrekvenser.
Nog blev jag lite förnärmad, inte kunde min fina träradio ha speglar. Och vad innebär det egentligen, vad är en spegelfrekvens????
Funderade länge innan jag förstod saken.
Att leva är att lära.....

Insåg sen att de lite dyrare träradioappraterna hade tregangad vridkonding....

de
SM4FPD
 
Ja BBC var flitiga. Med massor av stora sändare.
Ett minne dock.....
Den station jag hörde och fick svar från med antydan om spegel, var nog Vatikanradion.
Inte för att jag är religiös, utan för att det var spännande att höra en svensktalade radiostation på kortvåg.
Den som vill höra den riktiga domedagsprofeten kan lyssna på 6055 kHz i kväll. En amerikansk predikant som har en otrolig svada.
Vet inte riktigt vad han vill???? Men kraftig och överstyrd modulation har han.
Annars hör man mest Kinesiska stationer på rundradiobanden numera. En lika bra fråga där: vad vill dom egentligen?

Senare blev det en TRIO 9R59, såg den som något verkligt häftigt, men blev snart besviken..... trots tregangad vridkonding.
Den var ju inte mycket mer än en träradio i plåtlåda.....
Roligt var det i alla fall på den tiden. 60 talet.

de
SM4FPD
 
Hej!
...den riktiga domedagsprofeten kan lyssna på 6055 kHz i kväll...
...kraftig och överstyrd modulation...
Kan det vara något annan än The Overcomer Ministry?
 
Ryssarna var duktiga på att sända (propaganda) på svenska på -50 och början 60-talet.
De dånade in på en vanlig kristallmottagare..(inköpt på Hobbyförlaget)
Då jag hade släkt i DDR, och kunde propganda, var överdrifterna rätt lätt genomskådade..
 
Jo Moskva ja, på 1494 kHz.
De hördes i det mesta, den typsika paussignalen slog in i bandspelare, elorglar, TV ljudet......
De måste ha haft en enormt stark sändare.

Har ni hört sationen på 3975 kHz AM, just nu (2020-03-23-18-41) sänder de ett amatörradioprogram.
Jag har hört programmet flera ggr, men blir inte klok på tiderna.
Andra gången senare kvällar etc.
Kanske det går att googla stationen för att se vad de är för några.
Nu talar de om en radioamatör på Påskön.

de
Roy
 
Den som känner ett Melba-sug kan köpa en på Tradera:
https://www.tradera.com/item/2939/391347820/melba-transistorradio-90-rl-300
90RL300 heter den. Samme försäljare har en massa andra radioapparater att sälja.
Till Grundigradion på sommar-QTH:t byggde jag igår en BFO. Med alla kortvågsband kändes
det lite futtigt att inte kunna ta emot CW. Där har jag också en lite modernare variant av
Melbaradio, en Mark som har ungefär samma frekvensband. Mycket kort skala, spegelfrekvenser
även på den. En riktig skräpradio men den kom till nytta då jag letade störningar från en
kraftledning en gång. Bra med flygradiobandet och ett visst onämnbart band, häftigare
mätutrustning än så behövs inte för att leta störningar.
 
Back
Top