Multibandsvertikaler

Skalmannen

Well-Known Member
I handeln finns en uppsjö vertikalantenner som sägs vara av flerbandstyp. De finns i varierande längder och med olika varianter på matning. Vissa kräver tuner, andra inte. Alla uppvisar fina SWR-kurvor över stora frekvensområden, och alla har priser som räknas i tusenlappar. Det jag funderar på är vad som rent funktionellt skiljer en av dessa antenner jämfört med en enkel hemmasnickrad radiator bestående av alu-rör eller en vertikal tråd monterad på t ex en glasfibermast. Var finns prestandaförbättringen som motiverar prislappen (eller i alla fall försöker)?. Går en "köpevertikal" verkligen så mycket bättre, och i så fall på vilka tekniska grunder

När man hittar en antenn, i synnerhet om den påstås inte behöva radialer, som har en flat SWR-kurva över stora frekvensområden ska man bli misstänksam. Flata SWR-kurvor hos sådana antenner
innebär höga förluster.

En "trap-vertikal" kommer att ha en SWR-kurva som bestäms av resonansen hos själva antennen, radialerna och den krets som bildas av induktansen/kapacitansen hos "trapen" eller "spärrkretsen". I en ideal värld så skulle dess förluster kunna försummas, och bara jordplanets och anpassningsnätets förluster vara signifikanta. Nu är det inte så, utan även "trapens" förluster kommer med i sammanhanget.
En "flack" SWR-kurva på en sådan antenn signalerar höga förluster.

Om man tar med alla förluster som uppstår i en förkortad vertikalantenn så får man vara tacksam om ett ensiffrigt antal procent av den inmatade effekten når omvärlden som radiovågor, i synnerhet på de "lägre banden".

En ännu värre situation uppstår i "traplösa" multibandantenner. Där försöker man ofta att dämpa ut resonanser som ger höga SWR genom att lasta antennen med nät där en eller flera resistanser ingår.
På de frekvenser som skulle gett ett högt SWR så förbrukas merparten av den inmatade energin i dessa resistanser.

Ett par visdomsord:

"Caveat Emptor" och "Mänskligheten vill bedras..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Jag är ägare till en sådan antenn.Men jag har handlat den begagnad för experimentsysyfte.Den är mycket lik en som heter (ser exakt ut så)OUT-250 ,och jag har testat den monterat på ett rör nedkört i gräsmattan.Ja vad kan jag säga om den då? "Stendöv"är väl ett bra ord he he.Min Kenwood TS480 klarade av att tuna den överallt, även 6m men som sagt med marginell mottagning.Under 20m blir den även ännu sämre.Tunade den på 160m men hörde bara lite stationer svagt i bruset.Switchade över till min Eco vertikal för 40m - 10 och då började jag höra lite, bytte till G5RV n med en del brus som följd men jag hörde stationer.Och då switchade jag över till longwiren och hade signaler på en bra bit över 59.Gick in i verkstaden och tog bort kopplingsklumpen som är där i botten och slog sönder den bara för att få veta vad där är i den?Ferritringar,kopparrör,coaxer fanns det i den.Och en massa båtplast.gick ut igen och hängde på en 9:1 balun med jordplan då gick den perfekt på 20m.Med tunern även en del andra band.Nu sitter den i tomtgränsen och håller upp änden på longwiren, det är det enda den duger till.Nä jag bygger väl nånting av den någon gång.Nä en FK kabel i luften slår det mesta.

Det är nog med antenner som med det mesta av vad man kan köpa, att vet man inget kan man bli lurad.
Men Skalmannen, (vem du nu är) visst kan man bygga en antenn själv. Många kan det. Men väldigt många kan inte, de har ingen skrotlåda, de har inga aluminumrör liggande, de har inga verktyg eller verkstad.
Det finns såeldes ett behov av fabriksbyggda saker. Även om man själv kan bygga så finns det andra som varken vill eller kan eller har möjlighet.
Däremot att bara säga att det är dyrt med en flerbands-GP jämfört med att bygga en själv, nej det kräver nog att du verkligen presenterar en budget först.

Att utveckla en antenn, kan ta sin tid, det gäller ju att bygga den så att den funkar, och att den kan tillverkas rationellt med personal som inte behöver veta vad dom gör, mer än att dom borrar där och sågar där. de tsklal köpas in material.
En förpackning skall fram, den är inte gratis. man måste kanske köpa 1000st för att få ett vettigt pris. Perosnalen som sågar och borrar samt lägger antennen i asken skall ha lön. Gärna redan första månaden.
Antennen skall sedan CE märkas, det kan kosta 100 kkr.
Vidare tillommer annonsering exvis 100 helsidor a 20 000 kr
En manual skall tas fram och tryckas upp.
reservdelar skall läggas upp
Frakt till andra världsdelar, tull. moms
Vinst i flera led.
Kanske enteprenörens själv vill ha lite pengar för allt sitt slit.

Så att bygga själv med gamla rör som ligger bakom garaget är kanske billigt och kul, rekommedneras för de som kan, men det kan ändå bloi tal om 20 till 100 timmar obetalt.
Är då 2 till 5 kkr mycket? nej knappast även om antennens materila bara kostar en tiondel.

I allmännhet har de felsta nybröjare och de som faller för annonser en övertro på antenners förträfflighet. Har vi varit med ett tag vet vi att det ju inte går att göra underverk.

Att bygga själv kan vara ekonomiskt ibland, men bara om man inte räknar egen tid, men är ändå roligt, och rekommederas verkligen.

I den här tråden finns tydligen både spärrkrets GP antenner och antenner med bredbandsmatning, dvs motsånd i bötten. Dessa skall givetvis inte jämföras, men det är ju sådant som kunskapen är till för.
Som alltid får man betala för bekvämlighet, när det gäller antenner både för att slippa bygga och att slippa tuna. Betala både i pengar och i dB.

de
Roy
SM4FPD

Roy!
Jag måste säga att ditt inlägg täcker alla frågetecken om hembyggd, respektive fabrikstillverkad utrustning.
Tack vare att vi människor är funtade på olika vis måste det finnas möjligheter för alla.
Det är upp till var och en att bygga själv - om man har resurser, eller så är det bara att ta upp plånboken.

/ Ingvar

Jo det finns till och med dom som betalar för att få oljan bytt i bilmotorn.
Andra betalar för att få falukorven stekt, andra lagar sin mat själv.
Jag var inne på ett konditori i morse, och köpte fikabröd till arbetskameraterna, jo det gör vi en gång per år av olika själ.
Där finner man folk som köper en färdigbredd smörgås, jag brukar skära osten själv och lägga på mackan.
Andra målar huset själv, och andra köper jobbet.
Idag är det många som köper städning och andra gör det själv och spar tiotusen kronor per år. Föesten hade vi en debatt om hruvida det gickatt gör pigavdrag för antennuppsättning?
Någon som ansökt?
Ja visst är vi olika, och jag brukar säga att de fleta är experter på något.
Men ingen kan allt.
Någon åker långa sträckor för att få en sladd lödd.
Själv skulle jag behöva någon som kan svetsa på min gammelbil. Och betalar gärna för det.
Bland radioamatörerna finns de som både sågar svarvar och borrar och bygger makalösa antenner.
Andra är duktiga på Morse men borrar eller löder inte.

Så länge någon köper kommer det alltid att finnas någon som erbjuder tjänster eller produkter.
Och i de felsta fall finns en väl beräknad budget

Föresten fanns det ju en tandläkarkit hos Teknikmagasinet, "gör själv din rotfyllning och spara tusenlappar".

Det är lätt att klaga på priser, men svårare att göra en produktionsplan med budget.

de
Roy
SM4FPD

Själva "problematiken" bottnar nog i att det tycks finnas en ganska djupt rotad inställning bland amatörer att antenn och koaxialkablage inte får kosta något. Lägga ner åtskilliga tiotusentalskronor på radioapparater går bra, men koaxen ska vara något billigt skräp från Kjell & co....

Att bygga egna antenner kanske är det enda som återstår för många amatörer som vill följa den gamla "gör det själv" traditionen.

Vafalls ska väl förstås vara Biltema kabel för herrn? :)

mvh
Bengt / SM0KBW

Biltema var bra till för några månader sedan till de troligtvis anställde en person som kollade på hur de kan tjäna mer pengar.Nu är FK kabeln i 20 meters bitar max (tror jag det var? )plus att priset skjöt i höjden.samma sak på alla de andra butiker jag brukar besöka.Chlas Olson, Biltema, ÖB Så nu får man allt gå till elbutiker om man vill ha en rulle med 100m.

Last edited:
Vafalls ska väl förstås vara Biltema kabel för herrn? :)

mvh
Bengt / SM0KBW

Har Biltema öppnat en Amatörradioavdelning? :D

Jag var faktiskt in och handlade lite skräp där för ett par veckor sedan. Bland annat en batteriladdare: Biltema Sverige
Har väl inte riktigt utvärderat den än, så jag vet inte om jag vågar rekomendera den med hedern i behåll....:confused: Men den verkar duga för laddning av hembyggda ackpackar i alla fall.

Biltema var bra till för några månader sedan till de troligtvis anställde en person som kollade på hur de kan tjäna mer pengar.Nu är FK kabeln i 20 meters bitar max (tror jag det var? )plus att priset skjöt i höjden.samma sak på alla de andra butiker jag brukar besöka.Chlas Olson, Biltema, ÖB Så nu får man allt gå till elbutiker om man vill ha en rulle med 100m.

Jag handlade nyligen 100m tråd hos Harald Nyborg.
Fortfarande till någorlunda pris.

/Peter

Min reflektion var tekniskt orienterad. Vad var och en sedan väljer att betala för respektive att bygga själv är ju en helt annan fråga. Men nu har vi ju fått både svar och argument på båda här i tråden! :)

Back