Multikontakt Icom IC-720

SM0UAN

Well-Known Member
Som rubriken antyder, jag söker en 24-polig multikontakt för anslutning till uttaget för "accessories" på bakgaveln av en IC-720. Tacksam för endera försäljning av prylen själv, eller en länk till firma etc som säljer.

73 de SM0UAN
 
Det följde ju med en komplett sådan plug i en liten påse, med alla riggar som hade den kontakten.
IC-245, 211,251, 701,720 och säkert många fler.
Det bör finnas väldigt många liggande "där ute" som aldriig använts.
Men som hanböcker, sladdar och mikrofoner så är det de första sakerna som försvinner.
Stiften är små och det går att löda istället för att skaffa specialtång.
Det är ju bara några få man behöver.
Borde gå att annonsera efter en på DX radio, men kanke viktigt att förklra tydligt vad man söker. Finna en bild.

ICOM gjorde under en övergångsperiod en adapter, bestående av en 24 pilig fyrkantig plug och tbå sladdjackar med DIN .
Därmed fick man samma kontakter som fanns på merparten av serare riggar. Minns ej vad den adaptern hter.

Många tog helt enkelt bort den 24 poliga jacken på radion och använde håler till en plåt med en DIN kontakt. Och lödde dit de signaler mn behövde. Jord, AF out AF in, PTT (SEND) och kanske 12 V ut. MAx 5 stift.
Enklaste är att montera 5 RCA jackar på en plåt som passar över hålet från den 24 poliga jacken på radion.

SM4FPD
 
Tack för inkomna tips! Att byta till lite mer "hanterbara" kontakter för de signaler man behöver känns som ett vettigt ingrepp, så det får övervägas.
 
Den 24 poliga jacken har jag för mig kan tryckas in i radion, och får plats att ligga kvar där.
Det finns nog en liten plåtbygel innanför, som håller kontakten.
Så löder man bara de trådar som behövs för nya kontakter monterade på en plåt som täcker hålet.
På så vis gör man minimal påverkan.


SM4FPD
 
Back
Top