Musstöraren

SM3GSK

Well-Known Member
I den långa raden av möjliga störningskällor så upptäckte jag idag en "uppfinning" vid ett besök på Clas Ohlson.
Det är en liten apparat som man ska plugga in i eluttaget och sedan så kommer huset att var fritt från möss ! På en bild på baksidan av förpackningen så kan man se att husets elnät sänder ut signaler. Man kan ju undra om den är lika effektiv på ev radioamatörer i grannskapet ?
Det vart nästan så att jag höll på att köpa med ett exemplar av ren nyfikenhet för att kolla upp hur "effektiv" den är :)
Är det nån annan som sett den här burken och som har kollat på vilket frekvensband den stör ut mössen ?

Jag tror på att vår huskatten är betydligt effektivare mot mössen och skonsammare för radiomiljön !

73 Classe
 

Attachments

  • 20120917_160804.jpg
    20120917_160804.jpg
    100,8 KB · Views: 360
Isch...

länk til produkten på Clas Ohlson:
Musstörare | Clas Ohlson

Och en av källorna till den eventuella helvetesmaskinen:
Riddex Pest Repeller Control Aid Killer Ant mosquito Repelling Plus Electronic 110V/220V US-in Laundry Products from Home & Garden on Aliexpress.com

dock hittar jag ingen teknisk data värd namnet.. :(


EDIT:
hittade den här texten på Walgreens websida:

This device complies with part 15 of the FCC Rules. Operation is subject to the following 2 conditions:

This device may not cause harmful interference, and
This device must accept any interference received, including interference that may cause undesired operation

Made in China
 
Jasså är det dags nu igen?
Classe, sannolikheten är stor att katten flyttar före mössen pga. huvudvärk.

Såg på -XUN:s länk att den finns i kackerlacks-version också. Vi norrlänningar har inga kackerlackor och mössen fyller ett behov då vi slipper köpa dyr kattmat på burk åt lata stadskattor.

Däremot finns en nyttigare variant jag skrev om för några år sen på EQL:s Radiolabbet. Tanken då var att använda konstruktionen som medhörning vid portabelkörning av CW i skogarna i norrland. En oerhört nyttig krets som förutom att vara medhörning också håller stickmyggorna borta. I alla fall heterosexuella dito om nu andra varianter kommit ut.

Kretsen presenterades i J. Soelbergs bok "Tillämpad elektronik" från 1972.

Myggskydd.jpg
 
Men 18 W, den måste bli glödhet.
Att den skulle sprida ljudet, som skall skrämma mössen, på elledningarna verkar vara felskrivet. Det borde ju vara någon form av Ultraljud 15 kHz - 50 kHz.

De är dåliga på SI på clas Olson.
230v betyder förmodligen 230 V.
Jag såg att de mäter vridmoment i nm, (nanometer) skall väl vara Nm, Newonmeter.
Liksom mm skrivs ibland som Megameter, Mm.

de
FPD
 
Last edited:
Men 18 W, den måste bli glödhet.
Att den skulle sprida ljudet, som skall skrämma mössen, på elledningarna verkar vara felskrivet. Det borde ju vara någon form av Ultraljud 15 kHz - 50 kHz.

De är dåliga på Si på clas Olson.
230v betyder förmodligen 230 V.
Jag såg att de mäter vridmoment i nm, (nanometer) skall väl vara Nm, Newonmeter.
Liksom mm skrivs ibland som Megameter, Mm.

de
FPD

Hej Roy,

Off topic kanske, men vill försvara/förklara lite av det du skriver om SI-enheter på Clas Ohlson. Har nämnda företag som arbetsgivare och jobbar bl.a. med produkttexter. Vi har skrivregler att gå efter och alla produkttexter och bruksanvisningar korrekturläses av bl.a. ett språkfilter. Det finns dock en massa gamla texter som lever kvar som förstås kan innehålla en del felaktigheter, som t.ex. konstiga SI-enheter. Ju fler kockar....
I webbutiken, som kommer från extern leverantör, kan det fortfarande finnas en del felaktigheter i tabeller. Men jag vet att man jobbar på att ändra detta tillsammans med leverantören. På några ställen gör systemen om första bokstaven i varje ord automatiskt till versal och resten gemener, och då blir det liksom fel som på skylten på bilden. Enheten ska givetvis skiljas från värdet men ibland blir det inte så.


Gällande ovan nämnda musstörare har jag ingen aning hur/om den funkar då jag inte ens visste att det fanns. Dock inget för ungkarlar va?? :D :D

de Robban
 
Last edited:
Clas Ohlsons "musskrämmare" har fungerat oklanderligt å Stureby Radio utan några märkbara radiostörningar sedan "Råttkrisen" för snart 10 år sedan, när XYL råkade på en fyrbent objuden gäst i tvättstugan.

Ett par fällor tog hand om inkräktarna, och ultraljudsskrämmarna har därefter hållit skadedjuren borta.

Stationskatten Felix har därför ännu inte behövt utvidga sina arbetsuppgifter till råttjakt, utan inspektioner av uppstoppade hermeliner har fått räcka.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • felix_3.jpg
    felix_3.jpg
    14,5 KB · Views: 1.420
Den funkar inte! Jag satt i vardagsrummet i torpet och läste en tidning. Mus-störaren stod på golvet och var i gång. Då får jag se en mus som kommer gående över golvet. Musen gick lugnt förbi mus-störaren utan att bry sig om den! Sedan dess har slutat använda denna apparat och i stället använda mera konventionella metoder såsom råttfällor, gift etc.
 
Den funkar inte! Jag satt i vardagsrummet i torpet och läste en tidning. Mus-störaren stod på golvet och var i gång. Då får jag se en mus som kommer gående över golvet. Musen gick lugnt förbi mus-störaren utan att bry sig om den! Sedan dess har slutat använda denna apparat och i stället använda mera konventionella metoder såsom råttfällor, gift etc.

Musaskrället kanske var döv?
 
...Och när vi ändå avhandlar störare: C-O säljer även "Störarna från Helv-tet", De fjärrstyrda vägguttagen och ringklockorna. Jag har med sorglig framgång jagat dessa i grannskapet. Deras frekvensområde är 70 cm ISM-band, och det är noterat. Tyvärr hamnar en del av dessa direkt på smalbandsfrekvenserna runt 432.200. Störningen består av en brusmatta på nära nog S9 från grannhusen och gör i princip all seriös amatörradio på 70 cm omöjlig. Det f i n n s produkter som håller sig på 868 MHz, så den som absolut inte klarar att sträcka sig fram mot respektive bordslampa kan välja en alternativ produkt.
 
...Och när vi ändå avhandlar störare: C-O säljer även "Störarna från Helv-tet", De fjärrstyrda vägguttagen och ringklockorna. Jag har med sorglig framgång jagat dessa i grannskapet. Deras frekvensområde är 70 cm ISM-band, och det är noterat. Tyvärr hamnar en del av dessa direkt på smalbandsfrekvenserna runt 432.200. Störningen består av en brusmatta på nära nog S9 från grannhusen och gör i princip all seriös amatörradio på 70 cm omöjlig. Det f i n n s produkter som håller sig på 868 MHz, så den som absolut inte klarar att sträcka sig fram mot respektive bordslampa kan välja en alternativ produkt.

Inte sänder väl dom hela tiden?

Det är väl en signal vid påslag och en vid avslag?

Trådlösa hörlurar på 70cm däremot kan jag tänka mig stör.
 
Problemet med dessa apparater är att det även är mottagarna som stör, eftersom de är av superregenerativ typ. En superregenerativ mottagare innehåller en HF-oscillator som styrs av en annan oscillator så att den tvingas att gå mellan svängande och strypt läge.
Detta ger en extremt hög känslighet så att oscillatorn också moduleras av det förstärkta bruset i kretsen. P.g.a. sitt karaktäristiska signatur fick den superregenerativa mottagaren öknamnet "blåslampan".
Den som en gång hört denna glömmer det inte.

En mottagare av detta slag har krav på undertryckning av störstrålning, c:a - 60 dBm, men när man använder en mycket känslig mottagare på 432 MHz kan man även uppfånga extremt svaga signaler.

En uppskattning är att bruströskeln för en bra 432 MHz-mottagare med antennen riktad mot horisonten ligger på - 175 dBm/Hz, motsvarande - 141 dBm i en SSB-bandbredd. S9 är då c:a - 90 dBm, så det räcker med 30 dB koppling mellan grannfastigheten och 432 MHz antennen.
Finns det flera apparater i grannskapet adderas deras brusbidrag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
De är dåliga på Si på clas Olson.

230v betyder förmodligen 230 V.
Jag såg att de mäter vridmoment i nm, (nanometer) skall väl vara Nm, Newonmeter.
Liksom mm skrivs ibland som Megameter, Mm.

Dåliga på kisel?
Man ska inte kasta sten i glashus.
 
Bra att du säger till QTP, visst skall man kasta sten i glashus, om ingen säger till kan inget bli bättre.
Tack för påpekandet!!!!!!!
Däremot kan vem som helst göra fel. Jag får addera detta fel till min fellista. Sist var nog 1981 då jag gjorde ett fel... glömde att sätta upp en ny rulle på dass.

SI skall givetvis förkortas SI, för Système International d'Unités

de
Roy
 
Problemet med dessa apparater är att det även är mottagarna som stör, eftersom de är av superregenerativ typ. En superregenerativ mottagare innehåller en HF-oscillator som styrs av en annan oscillator så att den tvingas att gå mellan svängande och strypt läge.
Detta ger en extremt hög känslighet så att oscillatorn också moduleras av det förstärkta bruset i kretsen. P.g.a. sitt karaktäristiska signatur fick den superregenerativa mottagaren öknamnet "blåslampan".
Den som en gång hört denna glömmer det inte.

En mottagare av detta slag har krav på undertryckning av störstrålning, c:a - 60 dBm, men när man använder en mycket känslig mottagare på 432 MHz kan man även uppfånga extremt svaga signaler.

En uppskattning är att bruströskeln för en bra 432 MHz-mottagare med antennen riktad mot horisonten ligger på - 175 dBm/Hz, motsvarande - 141 dBm i en SSB-bandbredd. S9 är då c:a - 90 dBm, så det räcker med 30 dB koppling mellan grannfastigheten och 432 MHz antennen.
Finns det flera apparater i grannskapet adderas deras brusbidrag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Eftersom jag varken kör 70cm med riktantenn eller har några grannar så rotade jag fram en Icom handscanner och kröp runt och lyssnade på mina egna Nexa-grejor, mycket riktigt i AM läge kunde jag höra ett flämtande om jag la antennen emot Nexan.

Nu kan det ju vara skillnad på Nexa och dom billigare grejorna som säljs och definitivt skillnad i mottagarkänslighet/antenngain, men att det kunde vara så stort problem visste jag inte.

Nåja, vi får väl se om jag hör några blåslampor när jag får upp en yagi för 70cm, i såna fall är det nog min närmaste granne som kan tänkas störa (300m bort)
 
Back
Top