Mycket kraftig antennfot

sa0bmc

Well-Known Member
Jag är lite missnöjd med stabiliteten på min mobilantenn.
Den väger runt kilot och blir max 1,6 meter hög. Diameter är runt 4cm på största stället så det blir lite motstånd.
PL-259 som anslutning.

Det är en skåpbil så jag kan borra hur stora hål som helst egentligen, jag vill ej ha magnetfot utan det ska helst sitta där det sitter.
Tycker dock att de fästen jag haft blir glappiga och dåliga.

Någon som har bra tips på en kraftig variant så jag slipper byta då och då? Jag har mothåll under den aluminiumfolietunna plåten så det är inte där problemet ligger...

Tack på förhand om någon kan hjälpa till!
 
Jag lyfter tråden lite då det har blivit dags för mig att sätta antenner på min nya bil.

Länkarna fungerar inte då Limmared har ändrat sidan, gissar jag rätt om jag gissar att det är det här fästet ni har rekkomenderat? : Antenn fot (so-239) inkl 4m H-155 - Limmared Radio & Data AB

Annars ser ju det billigaste fästet: Antenn fot SO-239 inkl 4m RG-58 - Limmared Radio & Data AB ut att ha rätt stor anliggningsyta och borde kunna bli stabilt.

Vad har ni för tips?

Jag kommer att montera antennfästena på en separat aluminiumkonstruktion (på en pickup) så hålstorleken spelar inte så stor roll för mig heller.
 
Ingen som har några tips?

Då provar jag den billiga, få se om det bara blir en onödig utgift eller om den håller för en screwdriver i 110km/h.
 
Köper du det billiga är det nog säkrast att säkra antennen med en lina.

Varför då?

Är det dåligt gjutgods i den?

Eller gissar du bara baserat på priset?

Den ser ju ut att ha betydligt större bas än den andra, som dessutom har en kulformad bas för att kunna vinklas, vilket gör att jag misstänker att den är sämre lämpad till stora antenner med mycket vindfång i höga hastigheter.

Att detaljfinishen och kabeln är bättre på den dyra betvivlar jag inte, men jag bryr mig bara om att det håller för vindlasten.
 
Den jag provade att använda för ngt år sedan stämde gängorna på muttern dåligt överens med gängorna på fästet, det kuggade över vid åtdragningen.
Men det kan säkert skilja mellan olika fabrikat och batchar trots att de ser lika ut på bild.
Det "billiga" var inte stort under bilplåten och den övre "muttern" var tunn med få gängor.

På det "dyra" följer det med en rostfri bricka på ca 80-90 mm som sitter under bilplåten, den är inte med på bilden.
Det sitter verkligen fast kan jag garantera.
 
Last edited:
Den jag provade att använda för ngt år sedan stämde gängorna på muttern dåligt överens med gängorna på fästet, det kuggade över vid åtdragningen.
Men det kan säkert skilja mellan olika fabrikat och batchar trots att de ser lika ut på bild.
Det "billiga" var inte stort under bilplåten och den övre "muttern" var tunn med få gängor.

På det "dyra" följer det med en rostfri bricka på ca 80-90 mm som sitter under bilplåten, den är inte med på bilden.
Det sitter verkligen fast kan jag garantera.

Ahh, det ställde saken i en helt annan dager.

Det var den lilla anläggningsytan jag oroade mig mest för, men även att den skulle ändra vinkeln av vinddraget då den hade kulformad fot.

Men då provar jag en sån då, eller en av varje den klena duger säkert till vhf / uhf antennen.
 
Så, då har jag fått hem en antennfot av varje sort.

Intrycket är att Wimo-foten är stabilare, dessutom medföljer det två stora brickor som inte syns på bilden.

MEN, muttrarna till båda antenfötterna har totalt värdelös gänga, muttrarna glappar rejält på gängan, dessutom är muttrarna så tunna att det är ett fåtal gängor i ingrepp, minsta lilla åtdragningsmoment på muttern så kalvar gängen.

Finns det NÅGON BRA antennfot, eller ska man bara acceptera skräpet som säljs?

Jag sitter med fingret på knappen för att beställa något annat, men vill inte bli pålurad något mera skräp.

Idealt vore ju en centimetertjock gängad mutterbricka på ovansidan med rejäl anliggningsyta mot plåten man skruvar genom, bara det blir stabilt.
 
Jag har också köpt tvivelaktiga SO-238 fästen med dåliga gängor och tunna muttrar.
Har nu helt övergott till att göra egna fästen men då krävs ju lite maskinarbete.

Alternativt kan man använda en dubbel SO-238 och tillverka några stora brickor.
PL258 Dubbelhona för chassie - Limmared Radio & Data AB

/Micke

Ja det är väl egentligen bara muttern man behöver tillverka, resten av fästet ser ju anständigt ut, och då får man ju göra det även om man bygger på dubbelhona (tanken hade slagit mig)

Hela iden med att fästa en relativt stor antenn med en anslutningskontakt i botten känns för övrigt rätt korkad, anslutningskontakterna var ju aldrig avsedda att tåla någon större belastning.
 
Hela iden med att fästa en relativt stor antenn med en anslutningskontakt i botten känns för övrigt rätt korkad, anslutningskontakterna var ju aldrig avsedda att tåla någon större belastning.

Så sant!

/Micke
 
MEN, muttrarna till båda antenfötterna har totalt värdelös gänga, muttrarna glappar rejält på gängan, dessutom är muttrarna så tunna att det är ett fåtal gängor i ingrepp, minsta lilla åtdragningsmoment på muttern så kalvar gängen.
Då är nog Wimofästet ändrat. Mitt har några år på nacken. Muttern på det är ca 6 mm tjock och jag vill minnas att gängorna var helt ok.
Bra med upplysningen om att muttern numer är dålig på dessa.
Tänkte skaffa ett till men då blir det nog ett 3/8" fäste istället.
 
Last edited:
@ VJX:
jag vet inte om det håller för en screwdriver i motorvägsfart men jag köpte denna:
Antenn fot SO-239 - Limmared Radio & Data AB
antenn-fot-so-239.jpg


och man kunde dra fast den ordentligt. den har även stor anliggningsyta mot antennens fot.

fästet känns stadigt men däremot är jag tveksam till att sätta dit en klumpig antenn pga flexet i biltakets tunna plåt. Kanske kunde förbättras med en stor platta på undersidan men det problemet har ju inte du vad jag förstått...
 
Last edited:
@ VJX:
jag vet inte om det håller för en screwdriver i motorvägsfart men jag köpte denna:
Antenn fot SO-239 - Limmared Radio & Data AB
antenn-fot-so-239.jpg


och man kunde dra fast den ordentligt. den har även stor anliggningsyta mot antennens fot.

fästet känns stadigt men däremot är jag tveksam till att sätta dit en klumpig antenn pga flexet i biltakets tunna plåt. Kanske kunde förbättras med en stor platta på undersidan men det problemet har ju inte du vad jag förstått...

Hej på dig, såg inte att du hade svarat, näe, jag har ju inga problem med flex i bilplåten.

Dessutom har ju en vänlig själ donerat mig ett takräcke så snart hamnar den på en 3mm aluminiumplatta på takräcket.
 
Back
Top