Myndighetskontakter har regler

Ja, det har sina sidor att jobba på statliga myndigheter, att liksom balansera det offentliga uppdraget med att få något gjort i praktiken! Det behövs fler entreprenöriella byråkrater;-)
Håller med om det sista.
Fast det hjälper inte ett dugg om man har att göra med motståndare som SSA i arbetet. Då blir inte mycket gjort i praktikens verkstad! Men snackat.
 
Det här känns som en storm i ett vattenglas. Ett grupparbete som borde vara enkelt blev omöjligt. Så här beskriver PTS hur arbetet var tänkt att ske mellan SSA, FRO och ESR på den gemensamma arbetsplattformen. Nedanstående baseras på vad Samverkansgruppen bestämt och är (var) överens om. /Bengt

----------------------------------

PTS den 7 mars 2013:

"I de beslut om delegation av uppgifter som PTS tagit tidigare står det bl.a att de tre organisationerna ska delta aktivt i arbetet och verka för att överenskommelser nås. Det står också att provfrågebanken ska förvaltas gemensamt av de tre organisationerna.

Vi behöver nu snabba upp arbetet med typfrågorna för att komma i mål och kunna tillämpa de nya frågorna vid kommande prov under hösten.

Jag sammanfattade arbetssättet i de senaste minnesanteckningarna på följande sätt:

Arbetet blir alltså sålunda:

* Välj ett ledigt avsnitt som du/ni behärskar och markera i Excelfilen (som finns på den gemensamma lagringsplatsen) att ni jobbar med det.

* Ta hjälp av flera, diskutera hemma i grupper eller på annat sätt, och formulera typfrågor baserat på rubrikerna i T/R 61-02.

* För de nya områdena vi diskuterat, eller om du har andra, som saknas i T/R 61-02, skriv in detta nya ämnesområde på lämplig plats i Excelarket och formulera typfrågor med referens till det material som du valt som referens.

* Vartefter du skapar typfrågor så lägger du upp dem på den gemensamma lagringsplatsen och när avsnittet är avklarat så markeras det i Excelarket och du tar ett nytt område att bearbeta på samma sätt.

* Om du inte tycker att det aktuella avsnittet behöver någon typfråga, och inte heller provfrågor, så skriv ändå ett liknande papper som för de andra ämnesområdenas typfrågor men skriv att området bedöms som mindre viktigt och inte behöver prövas med frågor. På det sättet får vi området dokumenterat och kan sen ändra om det behövs.
"
----

Som jag uppfattar saken var det tänkt att SSA, FRO och ESR skulle samarbeta och det var vi tre organisationer som tillsammans skulle göra grovjobbet som så småningom skulle utmynna i en gemensam provfrågebank att förvaltas gemensamt av oss tre, SSA. FRO och ESR.

I denna allra första fas skulle man koncentrera sig på typfrågor som inte behövde hållas hemliga. Typfrågorna skulle dessutom bara bilda arbetsunderlag för fas två att bestämma svårighetsgraden på respektive område samt att bestämma vilka områden som inte behöver provas med provfrågor men bör vara med i utbildningen. Fas två skulle ske i Samverkansgruppen där de tre organisationerna och PTS skulle bli överens om i vilka områden skarpa provfrågor skulle tas fram.

Fas tre var tänkt att omfatta konstruktion och färdigställande av de skarpa provfrågorna med resultatet från fas ett och två som underlag. Detta arbete var tänkt att kunna ske inom respektive organisation i mindre grupper och där var och en organisation tog hand om sina områden de blivit tilldelade av Samverkansgruppen.

Allt detta bör framgå av PTS mötesanteckningar.

Nu blev det inte som planerat och då tiden rann i väg bestämde sig PTS för att ta över ansvaret själva och fortsätta i egen regi inom myndigheten. Man satte en dead line till den 1 juni 2013 plus en förlängd tidsfrist endast för att SSA skulle få möjlighet att bidra. Det som fanns presenterat därefter togs med i det fortsatta arbetet i PTS regi. Vid den tidpunkten fanns endast ESRs bidrag i form av typfrågor som täckte samtliga underrubriker i T/R 61-02 som PTS önskat sig. Samma grundmaterial i form av en lägesrapport och ett förslag till kompetensfordringar innehållande typfrågorna hade den 7 mars skickats till PTS via e-post. I det förslaget formulerades typfrågorna som beskrivning på förväntade kunskaper i de olika ämnesområdena. ESR valde begreppen, känna till, förstå och kunna tillämpa. Något som Samverkansgruppen sedan skulle kunna ta ställning till gemensamt om intresse fanns.

Så så var det tänkt, så gick det till och så blev det.
 
Bredden eller storleken av penseln är svår att bedöma, men att tråden har sitt ursprung i att försöka vrida fokus från kritiken mot DZB är i alla fall för mig helt uppenbar.

Googlelagringen används som en räddningsplanka och förevändning för att släta över SSA:s misslyckande och jag ser inte det minsta behov av att man skulle behöva skriva ett avtal med en extern leverantör som tillhandahåller digitala projektplatser för att tre föreningar i en samverkansgrupp effektivt ska kunna titta på varandras förslag.

Om man vill finna käppar i hjulet finns oändliga möjligheter om man är paragrafryttare. Vill man vara del i ett konstruktivt samarbete gäller det att man som grundtes ser samarbetet som en unik möjlighet och inte en kniv i den egna prestigen.

SSA under Tores ledning bestämde sig redan på förhand för att obstruera och man använder Google som förevändning.

Behövs ingen konspiration för att se detta entydiga faktum.

LRR, Mats



@RM2D/LRR

Du stryker nog med lite väl stor pensel Mats, LRR. Visst finns det nog en
orsak att ana en konspiration men du blandar nog in för många i den.

Att utnyttja google för att mellanlagra dokument inom arbetsgruppen var inte
den briljantaste idén och man tycker nog att PTS skulle bromsat/styrt över
verksamheten till en lämpligare miljö, det är i mina ögon en giltig kritik.

Nu är det väl så att detta har en mindre betydelse och typfrågorna har ändå
diareförts på PTS och ingen skada skett.
 
"Man behöver inte vara konspiratorisk lagd med detta schema framför ögonen"

Man kan försöka ha en egen åsikt, som är lite mer nyanserad än att bara vara för eller emot SSAs ordförande. I den här tråden skrivs om det ena och det andra, men när det gäller tryckfrihetsförordningen så anser jag att RVVs första inlägg och den bedömning registraturen på PTS gjort är korrekt. Bara så. Och jag lovar att jag inte ingår i någon partitrogen grupp som planerat en konspiration! ;-)
Sture
 
@RM2D

Tack för att du så tydligt beskriver saker som jag inte visste om mina egna syften.

Ibland behöver man någon utomstående kompetent person som utan agenda betraktar ens egna syften och dessutom beskriver dem för sig.
Åter igen tack.

Du visar dessutom ännu en gång vilken fantastisk ledare du är, balanserad, öppen och vidsynt. Jag skulle verkligen bli glad om du kandiderade till ordförande för SSA nästa gång. Jag tror SSA skulle ha en blomstrande framtid med dig vid rodret.

Nu blev jag förresten jättesugen att skriva på ditt upprop. För eftersom jag tydligen vill gå i ledband så kan jag ju enkelt byta husse från den husse du pekat ut åt mig till att ha dig som husse istället.

Nädu, den gubben funkar inte på mig. Jag tänker självständigt. Dessutom är jag skeptiker, vilket innebär att jag tittar på _all_ fakta. Inte bara fakta från den som skriker starkast. Jag luras inte heller av "argumentation by authority" - vilket är vanligt här på forumet. Den här frågan är långt ifrån så svart-vit som det påstås här. Glädjande nog ser jag att det finns fler här som kan värdera data. Samtidigt förstår jag varför de inte hoppar in i debatten. (Vilket ditt senaste inlägg riktat till mig är ett exempel på)

Visst kommer du kritisera och håna mig strax i ett inlägg för att jag verkligen inte tänker självständigt. Men se där har du fel. Jag vill gå lika lite i SSA's ledband som jag vill gå i ditt och mobbens ledband. Jag vill tänka själv, utan att du tänker åt mig.

73 till alla er andra de SM0RVV
 
Då SSAs ordförande inte verkar ha tillräckligt med råg i ryggen för att själv informera hur det egentligen ligger till med de frågor som SSA skickat in så delger jag här information som jag på "omvägar" fått veta nu på förmiddagen:

Det han avsåg att säga var att våra frågor är inskickade, inte att ta ställning till om de beaktas eller ej.
 
SM7EQL skrev: Så så var det tänkt, så gick det till och så blev det.

Över allt detaljpetande finns en övergripande fråga som fick mig att lämna SSA, den att föreningens ordförande står obehindrat och blåljuger för sina medlemmar på distrikt 3:s vårmöte. Påstår att SSA har genomfört ett bra jobb i samverkansgruppen, att allt går SSA:s väg och att PTS är mycket nöjda med SSA.

Den som tagit sig tid att läsa igenom de hundratals inlägg i SSA:s forum kan konstatera att samma sak skett även där.

Han hade dessutom mage att inför distriktsmötet baktala deltagarna i samverkansgruppen som en liten högljudd extremistgrupp lokalt förankrad i Skåne som gör allt för att hindra det fina arbete som förs av SSA gentemot PTS.

Inför mig personligen kom ännu grövre påhopp på deltagarna i samverkansgruppen som jag inte kan förmå mig att skriva här, yttrandet är klart åtalbart.

Ett unikt tillfälle att säkerställa goda relationer med myndigheten PTS förstördes av en mans hybris.
Den som fick vårt förtroende som SSA:s främste företrädare har avslöjats med överdrifter, dimridåer och lögn.

Ändå sitter han kvar som ordförande och fortsätter i samma stil. Hur är det SSA-medlemmar, är ni dumma i huvudet?
 
Du visar dessutom ännu en gång vilken fantastisk ledare du är, balanserad, öppen och vidsynt. Jag skulle verkligen bli glad om du kandiderade till ordförande för SSA nästa gång. Jag tror SSA skulle ha en blomstrande framtid med dig vid rodret.

73 till alla er andra de SM0RVV


RVV,

Du är skoj du... Kanske du med din ironiska och raljerande stil känner till kvaliteter hos mig som chef bättre än de 298 personer som finns inom den organisation som jag leder... Jag ska rådfråga dem om de delar din uppfattning :)

Fortsätt Du "tänka självständigt" och undvika att gå i styrelsens ledband eller för den skull "mobbens" ledband... På tala om "balancerad" argumentation. Tillåt mig dra på smilbanden...

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Så här skriver Christer Jonsson till Tore DZB den 14 juni 2013 09:42 (se http://www.merkurit.se/samverkansgruppen/Provfragebanken.txt):

"Hej Tore,
Jag tror inte det gagnar att fortsätta debattera om SSA har lagt in några TYPFRÅGOR på DEN GEMENSAMMA LAGRINGSPLATSEN. Det har helt enkelt inte hänt. Det var också det jag skrev i mitt mail nedan.
JAG har skapat TYPFRÅGOR från ungefär hälften av de frågor som finns i dagens SSA-övningsprov och dessa har JAG publicerat på lagringsplatsen. Som jag tidigare nämnt tog det mig en ungefär halvtimme att formulera dessa typfrågor från övningsprovfrågorna.
Utöver det har SSA bidragit med ett kommenterat övningsprov i teknik där det finns referenser till 61-02 men jag ser inte riktigt behovet av ett sånt dokument och det är inga TYPFRÅGOR enligt den definition jag gjort vid flera tillfällen tidigare och som vi varit överens om vid flera möten. Inte heller är de uppdelade på det sätt vi varit överens om."

Denna tråd diskuterar det riktiga i lagringsplatsen. SSA var missnöjd med den, så SSA skickade sitt material direkt till PTS. Den stora frågan är i stället: Varför har inte SSA producerat typfrågor till ämnesorden i T/R 61-02 utan bara visat vilka delrubriker ett övningsprovs frågor tillhör?
 
Precis på detta sätt har de "partitrogna" arbetat inom SSA Forum, där nu i skrivande stund en annan välkänd "enögd" styrelsesupporter (RAB) försöker vrida bort fokus från en intressant och viktig tråd om moral som CBS skapade genom ett förstklassigt inlägg.

Ja, det var ju kul att man till slut blev en kändis ;-)
Dock vill jag vara tydlig med en sak, även om LRR aldrig kommer att tro mig, och det är att jag aldrig blivit ombedd av någon överhuvudtaget att vara aktiv och skriva i SSA:s forum. Det är helt på mitt eget initiativ. Tack för ordet.
 
Nu verkar detta SSA-bråk blitt ett flerfronts bråk och lika oöverskådligt som alla andra vi minns eller inte minns. Man tänker återigem. Det är bara bråk i och om det där SSA, så det är lika bra att strunta i föreningslivet och ägna sig åt nåt som ger något i stället. Nåt tekniskt då.
 
DZB skrev; "SSA deltar i det framtida jobbet med provfrågor med två representanter SM6CNN Anders och SA5BJM Johan.Jag hoppas att dessa personer är effektivare och med diplomatiska än vad jag är så att vi kan få en samsyn på hur de nya provfrågorna skall utformas."
------

Ja det låter bra att SSA deltar i det framtida jobbet. Vad jag kan se så har Anders CNN redan skapat nya typfrågor inom området konfliktsituationer där framtida radioamatörer förväntas "Känna till varför konfliktsituationer kan uppstå" samt "Känna till lösningar"

Materialet finns nu uppladdat på Samverkansgruppens gemensamma arbetsplattform på Google Drive tillsammans med några andra dokument i andra ämnen. Det ser bra ut det Anders gjort och även om materialet inte kom in i tid så kanske det kan användas i framtiden. Bra så.

Men eftersom du så envist hävdat att Google Drive inte kunde och fick användas för detta ändamål så undrar jag om Anders CNN har fått SSA Styrelses mandat att använda arbetsplattformen eller om Anders gör jobbet i egenskap av privatperson, dvs utan koppling till SSA. Alternativt att SSA bytt åsikt i frågan och nu plötsligt erkänner Google Drive och ser fördelarna?
 
Back
Top