Mysteriet 10-polig mini DIN

SA2CER

Well-Known Member
Kan någon lösa mysteriet med varför det inte går att få tag på den 10-poliga mini DIN kontakten nånstans, förutom från långtbortistan via ebay? Eller från Yaesu för en smärre förmögenhet.
Den 8-poliga hittar man däremot lite överallt.

Yaesu har nämligen den 10-poliga till slutsteget. (Visst, man kan köpa den 8-poliga och ta ut key till slutsteget via tunerkontakten) Men jag är ute efter att göra som det var avsett.
 
Hej Lars

har haft precis samma frågeställning och med samma insikt, går inte att hitta en 10-polig här hemma. Enda svaret jag fått fram är att denna kontakt (10-poliga) skulle ha varit en Yaesu special och inte alls en standard kontakt, rätt eller fel? ingen aning?

Men jag hittade en riktigt bra leverantör via e-Bay, bet i det sura äpplet och köpte en färdig kabel ... ibland har ju nöden ingen lag ;)

Kolla på dom här i England, bra kvalitét, bra priser och snabba som fn ... TechnoFix.co.uk

Lycka till!

/J
 
Last edited:
Jag har läst på lite, min Yaesu FTM-400DE har en 10-polig mini-"DIN" för data. Som jag förstår det är detta inte en äkta DIN-kontakt, den ingår inte i DIN-standarden.

TechnoFix verkar ha gjort ett uppehåll, får se om de återkommer.
 
I mitt fall skulle det gälla en kabel som heter CT-167, kontakt till lösa ledare, inget jag behöver i dagsläget men den vore intressant för framtida experiment.

Kontakten på Buxcom/PacketRadio ser korrekt ut.

Det följde med en kabel SCU-20 till min Yaesu FTM-400DE, en enkel USB-seriekabel med en PL2303. När jag öppnade den såg jag att bara fem ledare från varje sidan var anslutna till kretskortet, men jag har inte pillat isär den mer för att se om själva kabeln kanske är fullkopplad. Är den det kan man ju enkelt göra om den så att den går att använda både för seriekommunikation och samtidigt få tillgång till övriga signaler, som med CT-167.
 
Som på beställning dök denna kontakt upp i Limmareds sortiment idag, 40 kronor inkl moms, beräknas komma in i lager om drygt en vecka. :)

Bra pris, bara att löda dit en 10-ledarkabel.
 
Back
Top