Mysterösa mätningar

SM0UAN

Well-Known Member
Jag har en "antik" multimeter (Radiometer MM1k) som klarar L-C-R. Såvitt jag har kunnat kontrollera mäter den rimligt rätt.

På sistone har jag provat toroidkärnor genom att mäta L med några varv på en toroid av okänt material och avläsa värdet. Som väntat blir det stora skillnader mellan kärnor av olika material - ingen överraskning.

Det som är lite mystifierande, är att även om två olika kärnor kan ge jämförbara värden på L vid lika lindningstal, kan det bli stor skillnad i hur avläsningen visar sig. Indikeringen är ett utslag på ett indikatorrör, när man vrider ett index längs en skala; vid "rätt värde" på skalan, slår de lysande sektorerna på indikatorröret ihop (jfr "magiskt öga" på en radio). Reaktionen på indikatorröret kan dock variera starkt ifrån ett skarpt, tydligt utslag, till ett mer svåravläst med en avsevärt mindre "peak".

Jag gör alltid lindningarna likadant, med samma typ av tråd, och där är inget annat på kärnan. Vilken faktor är det jag missar här, som kan ha sådan inverkan på utslaget?
 
Skillnader i Q-värden, beroende på förluster i kärnan vid mätfrekvensen, påverkar mätresultatet.
 
Som Lennart påpekade är det Q-värdet och LC-förhållandet som avgör hur stort utslaget blir för en given LC-kombination.

Radiometers MM1 använder en besläktad princip som Q-metern för att mäta små värden av L och C på radiofrekvenser. Större värden mäts genom en Maxwell-brygga på låga frekvenser.
 
Tack för era kommentarer! Det verkar som de kärnor som ger "bättre utslag" också ger bättre effektöverföring om de används i en transformatorkoppling. Kärnförluster alltså?
 
Det är lägre kärnförluster i en kärna med högre Q.

Ett uppmätt Q ger dock ingen upplysning om
vad orsaken till förlusterna är.

Sedan är Q ett ganska trubbigt verktyg för små induktanser på lägre frekvenser.
Egentligen ska man mäta egenskaperna på frekvenser så höga att de ekvivalenta
serieresistanserna är små, kanske 1/20 eller 1/50 av reaktansen för att få någorlunda
rättvisande värden både på induktans och Q.

Detta kan man inte göra på något enkelt sätt med en MM1.
 
Back
Top