Mystisk signalering på 10m

SM0GLD

Vänsterhänt
Har nyligen fått igång min remote-rx och då får man givetvis nya problem i form av lokala störningar.

Vad kan detta vara som jag hör på 10m?
Fenomenet uppträder som AM och låter som en serie toner och har nu pågått länge.

10m_noise.jpg


/Micke
 
Jag noterade dessa signaler för några veckor sedan. Mycket bredbandiga och täcker 100-200 kHz. Det verkar vara två olika stationer som sänder med c:a 1 sek paus emellan. Varje sändning 4-5 sek. Signalstyrka här -60...70 dBm eller runt S9.

Ingen aning vad det kan vara eller var de sänds ifrån. Dock torde det vara frågan om rymdvåg då signalerna varierar kraftigt över tid och utsätts för selektiv fading. Just nu -100 dBm långsamt avtagande. Centrumfrekvens 28,5 MHz.

Är det samma signaler du hör?
 
Ryssarna som aktiverat "Perimetr" systemet?
I det ingår ju kommunikationslänkar som övervakas. Om de går ner så detekteras det som att kommando centraler har slagits ut (=Moskva är bombat).

Nåja det kanske är något mindre spännande än så :-)
Men två sändare som växlar mellan varandra låter misstänkt "redundant signal väg"

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dead_Hand_(nuclear_war)

Harry

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 
Hmmmmmm:mad: för mycket radar på amatörbanden tycker jag.

OK, då hjälper det inte om man skäller ut grannarna:)

........så har vi nästa störning.

Detta låter som överslag och består av två signaler som följer varandra och glider sakta i frekvens.

20m_noise.jpg

Jag kan hitta detta på flera band men det ser likadant ut, driver sakta för att ibland stanna upp och röra sig åt andra hållet.

vad kan det vara?

/Micke
 
Usch, det var mycket mindre störningar innan vi fick råd att köra sdr mottagare med bredbandiga vattenfall på våra datorer ;-)
 
Hmmmmmm:mad: för mycket radar på amatörbanden tycker jag.

OK, då hjälper det inte om man skäller ut grannarna:)

........så har vi nästa störning.

Detta låter som överslag och består av två signaler som följer varandra och glider sakta i frekvens.

View attachment 3361

Jag kan hitta detta på flera band men det ser likadant ut, driver sakta för att ibland stanna upp och röra sig åt andra hållet.

vad kan det vara?

/Micke

Det måste vara något frisvängande - kan det vara ett switchat nätagg i närheten - hos en granne?
 
Finns en del bc stationer med tekniska problem som lyckas framställa drivande vågor också.
Men jag har nog inte sett sådant på 20m men å andra sidan har jag inga resurser heller som lägenhetsboende.
Däremot borde jag se en massa ifall det var lokala switchade laddare hos mina 200 grannar.
 
Last edited:
Signalerna hörs även här i Värmland.
Just nu med signalstyrka X9+
Mycket bredbandiga, minst 100 kHz
Stabila i signalstyrka men visst finns det fading så nog kommer det från annat land.
De har hörts hela dagen och nu är kl 19.14

de
FPD
 
Det måste vara något frisvängande - kan det vara ett switchat nätagg i närheten - hos en granne?

Finns som sagt på flera frekvenser.
Har försökt att påverka signalen med hjälp av ferriter på valda nätdelar men det har inte givit något.
Datorn måste vara igång men jag kan stänga av routern nästa gång jag testar.

Signalen kommer i alla fall in via antennen, så mycket har jag hunnit prova.

Just nu kl20:42, ingen OTH-radar men väl dom glidande parallella störningarna som ser ut att driva åt samma håll men på olika frekvenser.
Om dom glider åt samma håll så kommer dom troligtvis från samma källa.

/Micke
 
Förra hösten förstördes 10mb för mig under en "viktig" contest. Vilket skräp med störningar! Jag beamade så noggrant jag kunde och kom fram till att det var i riktning rakt in mot kommunkontoret i centrum här i Vårgårda. Det blev till att ilskna till och i all ensamhet grymta om "nya larmsystem" och "ingen har jouren" osv. Nu förstår jag bättre. Det är samma riktning mot Iran. OTH alltså. Då får jag nog sansa mig nu och överväga att jag nog i alla fall ska betala vattenräkningen till kommunen...och för sophämtningen....och inte dra bort kommunskattedelen ur deklarationen... :) :)
 
28.439,5 och 28.500,5 har jag alltid något på och som kan bli extra signalering på vid tillfällen, som igår. Kommer utifrån, inte något lokalt.

/ Sven.
 
Usch, det var mycket mindre störningar innan vi fick råd att köra sdr mottagare med bredbandiga vattenfall på våra datorer ;-)
Med moderna SDR-riggar är det väl bara en fråga om programvara för att kunna skapa allsköns avarter av modulation? Som spread spectrum, mm?
 
Back
Top