Mystiska störningar på 433,92 MHz i Grangärde...

Antagligen samma orsak till störningen som det SA0BGA berättade om.
Nästa gång händer samma sak på något annat ställe.
Många som parkerar kollar inte svarssignalen då de går ifrån bilen.
 
Last edited:
Frekvensen 433,92 MHz

Hej alla som funderar över 433.92 MHz! Den frekvensen används för allt möjligt och omöjligt! Exempel på trådlös utrustning som använder frekvensen: Personsökare, Villalarm, Termometrar, Fjärrkontroller, Övervakningskameror, Utrustning för styrning av t ex gargedörr, grind osv. Uteffekten får vara max 10 mW ERP. Villalarm/Larm har numera en egen kanal på 868 MHz bandet.
 
Varuhus och larmbågar i Grangärde? :D

Tänk dig en lanthandel. Som en kvartersbutik fast en fjärdedel så stor och med kiosk och Post i samma. Typ 6 gratis parkeringplatser utanför och manuella dörrar.

Ibland käns avståndet till SM0 extra stort. ;)
 
Frekvensen används ju till fjärrkontroller för ljuskontakter, bil-lås, trådlösa hörlurar mm. Inget nytt mao. Just 433.920MHz är standard.
Testa att lägga ut en bärvåg på 70cm på en stor bilparkering på ett köpcentra så får du se vad som händer......
 
Jag tyckte det var bra gjort av grabbarna att komma med i NBCs variant av "Uppdrag granskning". Intrycket blir, tycker jag, att visst är HAMs kufar, men dom kan vara till stor nytta med sina grejer. Om nu inte "Samhället" vill ha våra färdigheter återstår marknadsföring till det privata kollektivet.

/Roland
 
Problemet på Guldheden är tillbaka.
Har själv ingen bil med "fjärr" men blev tillfrågad av granne. Gick runt handapparaten en sväng
förra veckan och hörde bl.a. Amerikansk film ljud på 433.920 MHz.
Tar fram långyagi för 70-testen ikväll så då kan det bli lite pejlande efter några QSO.

Någon som har något tips....
 
Trådlösa högtalare made in China är en gissning.

Jag har en sådan mackapär här i junkboxen som lämnar 100 mW erp. Ställ sändardelen i fönstret i ett tiovåningshus och du har en lokal radiostation som kan spela i grannarnas mottagare i hela kvarteret! :)

En del av dessa kan höras upp till 5-10 km med ordinära 70 cm Yagis på hög mast och om man har någorlunda fri sikt. Vi har gjort praktiska fältförsök med sådana prylar samt även lyssningstester på trådlösa analoga telefoner på andra frekvenser där räckvidden varierat mellan några km upp till en dryg mil. Detta gäller för både basenhet och luren. Inte många av användarna som känner till detta dock. Det behövs inte många milliwatt för att höras långt.
 
Hej alla som funderar över 433.92 MHz! Den frekvensen används för allt möjligt och omöjligt! Exempel på trådlös utrustning som använder frekvensen: Personsökare, Villalarm, Termometrar, Fjärrkontroller, Övervakningskameror, Utrustning för styrning av t ex gargedörr, grind osv. Uteffekten får vara max 10 mW ERP. Villalarm/Larm har numera en egen kanal på 868 MHz bandet.

Jag är skeptisk till uppgifterna om personsökare (vissa undantag finns), och bandbredden räcker inte till för att överföra ljud/bild från övervakningskameror, möjligen till att styra dem.

Kring 868 MHz finns en annan ISM-frekvens, ja, men den är inte reserverad för villalarm utan används av mycket annat, bland annat väderstationer vet jag.

PTS kan berätta att frekvensområdet är 433,05 - 433,79 MHz, och enligt PTSFS 2013:4 från 13-09-11 (gällande från 13-10-01) är max effekt 15 mW e.r.p.

Det finns mer utrymme kring 868 MHz, nämligen 863 - 865, 865 - 868, 868 - 868,6, 868,7 - 869,2, 869,4 - 869,65, 869,7 - 870 MHz, där max effekt är 25 mW e.r.p. på alla band utom 869,40 - 869,65 MHz där man får använda 500 mW e.r.p. antingen med 25 kHz kanaldelning eller hela området som en kanal. På det första av banden är max sändningscykel 0,1 %, andra och tredje banden 1,0 %.

Nästa område för "ospecificerat tillämpningsområde" är 2400 - 2483,5 MHz, och om jag inte minns fel finner man blåtand där. Här gäller 25 mW e.i.r.p. såvida det inte används för dataöverföring då man får använda 100 mW e.i.r.p.

Just 433,92 MHz ligger ju mitt i vårt 70 cm-band och i teorin får en radioamatör sända med 1 kW på denna frekvens, men samtidigt gäller ju att vi inte skall störa andra radioanläggningar (även detta enligt samma författning, PTSFS 2013:4).
 
Det som är lite fränt, är att det verkar som om att nyare bilar
har sina fjärrlås liggande på 440+ MHz, det enda jag hittade
var någon form av Boxerlåda som spydde ur sig störningar
på 433,780 MHz.

/Stefhan
 
Bla. Volvo har en del fjärrar för V70/S80 på 868 MHz. Japanerna ligger på 426. Några länder finns på 446 MHz. Min gamla SAAB 9-5 var en USA-bil och hade ett COC-dokument som bilaga till instruktionsboken där det deklarerade att bilen var godkänd för EU. Fjärren låg på 315 MHz... TPMS (Däcktrycksövervakning) ligger alltid på 433.925.

Här ligger också alla dessa jä-la populära eluttagsfjärrar (finns på clas-ohlson) där en sändare kan styra 4st mottagare. De s k a l l ligga på 433, men de superregenerativa mottagarna ligger inte sällan mitt på SSB aktivitetscentrum. I en spektrumanalysator ser störningen ut som en liten (bred) bergsknalle i form av brus som gör DX-trafik omöjlig.

Det planeras just nu som bäst för en serie jordobservationssatteliter som skall mäta mängden grönmassa (=träd) på planeten och lämpligaste bandet verkar vara 432 - 438 MHz.
 
Då det var ett stort kulturevenemang i stan i helgen och jag hade några timmar att slå ihjäl i väntan på bussen så gick jag en sväng i staden.

Jag noterade att scenarbetare och funktionärer sprang omkring med PMR-radios så jag slog igång scanningen på min handapparat och tog på mig headsetet.

Inte nog med att folk frågade mig allt möjligt om arrangemanget (tydligen såg jag ut som jag jobbade där när jag hade på mig radio/headset) så hördes en del trafik.

Det var varmt ute så jag gick till en uteservering för att svalka mig med kall dryck, det visade sig att servitriserna där också sprang omkring med radio och headset.

Vad är reglerna för användning av PMR i företag?

Musikfolket kan jag tänka mig har köpt sina på närmsta tekniklada utan tanke på att en massa andra människor också har PMR, men det är ju upplagt för frekvenskonflikter vid ett stort arrangemang med ljudtekniker, ljustekniker, roddare och en massa annat folk, plus eventuella besökare som försöker hålla ihop familjen eller kompisgänget med PMR.
 
I vintras var jag hemma ett tag på vardagar, vilket är lite tråkigt så jag gick några gånger på promenad upp på en kulle
(naturligtvis med radio).

Då hördes en hel del trafik på PMR-frekvenserna, det var byggjobbare som pratade både svenska, polska och andra språk.
 
Back
Top