Mystiska störningar på 433,92 MHz i Grangärde...

SM4RNA

Well-Known Member
Bilar som inte går att låsa eller låsa upp. Bilar som ibland inte startar:
Märkliga fenomen drabbar bilar - Ludvika - dt.se

PTS är inkopplad:
PTS följer utvecklingen i Grangärde - Ludvika - dt.se

Intressanta kommentarar. Allt i från teorier om att tjyvar försöker stjäla till UFO:n och andra mer eller mindre underbyggda teorier. Inte konstigt att vi amatörer ibland får skulden för det mest otroliga saker av "vanligt" folk..

Jag bor ju i trakten så jag tror jag tar och åker dit och lysnar hur det låter på frekvensen.
 
Bilar som inte går att låsa eller låsa upp. Bilar som ibland inte startar:
Märkliga fenomen drabbar bilar - Ludvika - dt.se

PTS är inkopplad:
PTS följer utvecklingen i Grangärde - Ludvika - dt.se

Intressanta kommentarar. Allt i från teorier om att tjyvar försöker stjäla till UFO:n och andra mer eller mindre underbyggda teorier. Inte konstigt att vi amatörer ibland får skulden för det mest otroliga saker av "vanligt" folk..

Jag bor ju i trakten så jag tror jag tar och åker dit och lysnar hur det låter på frekvensen.

Det är ju tur att det inte är nån amatörradiofrekvens som störs:eek:, för då hade ju PTS inte gjort något. (Detta inlägg är väldigt ironiskt) :D
 
Det är ju tur att det inte är nån amatörradiofrekvens som störs:eek:, för då hade ju PTS inte gjort något. (Detta inlägg är väldigt ironiskt) :D
Vet inte om det är så ironiskt ... dom verkar ju inte göra något oavsett om det är störningar av utomjordiska Ufo'n eller mänskliga (?) muf'on på repeatrar och andra amatörfrekvenser :D
 
E-ON skickade ut utrustning för de som vill ha koll på sin elförbrukning i realtid. Trådlöst givetvis, går på 433,92. Jag har min inkopplad och det surrar på den frekvensen mest hela tiden.
 
E-ON skickade ut utrustning för de som vill ha koll på sin elförbrukning i realtid. Trådlöst givetvis, går på 433,92. Jag har min inkopplad och det surrar på den frekvensen mest hela tiden.

Kanske något för PTS och ICA-handlaren att kolla. :)
 
Last edited:
En bekant som monterar byggkranar har berättat att fjärrstyrningen till kranarna går på frekvenser däromkring och dessutom ligger det tydligen ute en signal konstant för att se till att stänga ner om man tappar kontakten mellan kran och fjärrstyrningen.

Det kan vara något sånt.
 
Ja jo omöjligt är det väl inte.. Men känner man till Grangärde så är kanske inte byggkranar det första man tänker på.. :) Jag gissar på trådlösa högtalare eller liknande i från den tid då 100% dutycycle var tillåtet. Eller kanske nåt data eller switchat i ICA-butiken.

Har idag haft fullt upp och vart i annan riktning. Får se om jag får tillfälle på söndag eller måndag.
 
Självsvängande antennförstärkare?
Den driver runt i frekvens beroende på temp mm, och sitter det en riktantenn på den så strålar det en bit även om antennen sitter på ingången. Och de finns nästan överallt.
/Jan
 
Detta är nog bara toppen av ett isberg. Det finns hur många trådar som helst i olika fora om problemet, även tidigare här på HAM.SE. Någon gång uppmärksammas det i en tidning. Det räcker inte heller att bara lyssna på 433 MHz eftersom mottagarna är breda som lagårdsdörrar. En sökning på Internet kan ge tips på nästan vad som helst t ex "trådlös streckkodläsare", "digital könummerdisplay" etc etc....
 
Vi har tidigare läst om bilen som stod parkerad intill en ljusslinga.
Antingen gick det inte att låsa upp bilen eller så gick det inte att låsa den, allt beroende på om ljusslingan var tänd eller ej.

Som BRF skrev så har dessa 433,92-mottagare mycket dålig selektivitet och kan lätt störas ut av switchade nätdelar, led-belysning o.dyl.
Jag misstänker att man måste leta problemet över ett större frekvensspektra, men visst kan det röra sig om en glad "buspojke" som lägger bärvåg på 433,92MHz.
Jag provade med min VX-3 och då funkade inte mitt billås.

/Micke
 
De som felsöker måste naturligtvis lyssna ganska "brett" och dessutom göra det just när problemen dyker upp. Eller varför inte placera en "kinaradio" hos ICA-handlaren?
Då kan han ha ett öra på 433.92 :)
 
Jag hade problem för några år sedan uppe på Guldheden i Göteborg.
Han i bilen bredvid mig stod och bytte batteri i sin fjärrkontroll pga problem att öppna bilen.
Jag kunde inte heller öppna min Saab 9-3 men hämtade min Icom handapparat och vred in 433.920 och där fanns en stark bärvåg som pulserade, 9 sek. på och 1 sek av.
Passade på att öppna bilen under den "döda" perioden!
Det var för starkt att pejla in med handapparaten. Problemet försvann innan jag hann komma på någon bättre pejlutrustning....

/ 73 Tommy
 
Ett tips till alla.

Just det här "fenomonet" har tyvärr använts i ett kriminellt syfte på flertalet stora köpcenters parkeringar runtom i Stockholm. Säkerligen flera andra orter i Sverige också.
Det är ligor som åker runt och framförallt på en löningshelg eller motsvarande går runt och länsar bilar där bilägarna, totalt ovetande om att de blivit utstörda när de ska låsa bilen, går ifrån bilen helt ovetandes om att den då är olåst.

Tyvärr blir det ett enormt strul med försäkringsbolag då du förvarat värdesaker i en olåst bil... Värdet på det stulna överstiger allt som oftast den lilla ersättning man får från försäkringsbolaget och det blir inte bättre utav att du som bilägare inte tittade och försäkrade dig om att bilen var låst och larmad när du gick från bilen.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Den fjärrstyrda centrallåset i min snart 14 år gamla Volvo slutade fungera i vintras, kanske var det kylan som gjorde detta. Men det går fortfarande utmärkt att låsa med den vanliga nyckeln. Provade byta batteri i båda sändarna men icke. Var den mystiska magiska boxen för fjärrkontrollen sitter i bilen har jag ingen aning om. Säkringar m.m. är kollade och jag har bestämt mig för att låta detta vara och fortsätta med att låsa med nyckeln. Säkrast så...
 
Den fjärrstyrda centrallåset i min snart 14 år gamla Volvo slutade fungera i vintras, kanske var det kylan som gjorde detta. Men det går fortfarande utmärkt att låsa med den vanliga nyckeln. Provade byta batteri i båda sändarna men icke. Var den mystiska magiska boxen för fjärrkontrollen sitter i bilen har jag ingen aning om. Säkringar m.m. är kollade och jag har bestämt mig för att låta detta vara och fortsätta med att låsa med nyckeln. Säkrast så...

Aha!
Kanske det finns en programmerad deadline?
Jag tänker ha min 13 år gamla S70 i minst 10.000 mil till. Skall bli spännande att se om det fjärrstyrda strax lägger av ;-)

CurtG
 
Back
Top