Myten om baluner

Hej!

Ballz, lösning som APQ skriver om ovan har jag prövat en gång i tiden.
Jag smällde ihop ett PI-filter på en brädlapp, spolen lindad på en liten PET-flaska.

Resultat; Tja... helt ovetenskapligt, sändaren fick en rimlig last presenterad för sig och det kördes lite radio. På grund av den lokala störningsdimman så uteblev de fenomenala framgångarna.
 
Ett litet problem för den hugade: om man placerar en koaxmatad automatisk avstämmare I ändpunkten av en kort eller längre trådantenn - hur talar man då om för avstämmaren att matarledningens skärm inte ingår i antennsystemet?

undrar Janne/SM0AQW
 
Man kommer och tänka på koanen: "Vad är ljudet av en hand, som klappar?"

Det går väl inte, för att få en ström genom trådantennen krävs antingen en "motvikt" eller en lågohmig förbindelse mot jord. Annars blir det den ensamma handen som klappar :)
 
Last edited:
Hej!

Resultat; Tja... helt ovetenskapligt, sändaren fick en rimlig last presenterad för sig och det kördes lite radio. På grund av den lokala störningsdimman så uteblev de fenomenala framgångarna.


Har även jag provat med balkongräcke och det är det absolut sämsta alternativet med hänsyn till brus och störningar.
 
Balkongräcke eller tråd kan väl kvitta. Störningarna finns ju nära huset i vilket fall som helst.
Kan störningarna skilja på antenntråden eller motvikten (ironisk). :)
 
Precis. Balkongräcket tjänstgör bara som returväg för avstämningsanordningen. Den störmatta man eventuellt besväras av finns där likafullt...

/Lasse
 
Nej, köp en gammal gård på landet inkl. ett tunnland mark.
Kör radio utan störningar och med "riktiga" antenner!
 
Ett litet problem för den hugade: om man placerar en koaxmatad automatisk avstämmare I ändpunkten av en kort eller längre trådantenn - hur talar man då om för avstämmaren att matarledningens skärm inte ingår i antennsystemet?

undrar Janne/SM0AQW

Man placerar en choke närmast avstämmaren på radiosidan.

/Micke
 
Hej!

He he, de läskiga störningarna hittade givetvis mina antenner, helt oavsett balkongräcke eller ej.
Numera bor jag på ett ställe som är mycket bättre!
UTOM när det är snö på backen, men vad detta beror på är ännu en gåta.
 
Teori och praktik

Det är inte alltid teori och praktik går hand i hand, särskilt då det handlar om antenninstallationer på små arealer. Då får det ibland bli nödlösningar.

Om ovanstående inte stämmer är det fel på "praktiken"!

73
Bengt
SM6APQ
 
Micke -GLD,
Citat: "Man placerar en choke närmast avstämmaren på radiosidan"
Är du alldeles säker på att det fungerar? Hamnar inte chokens impedans I serie med belastningen på avstämmarens utgång (varvid den storknar)? Tanker jag fel, kanske?

undrar Janne/0AQW
 
Micke -GLD,
Citat: "Man placerar en choke närmast avstämmaren på radiosidan"
Är du alldeles säker på att det fungerar? Hamnar inte chokens impedans I serie med belastningen på avstämmarens utgång (varvid den storknar)? Tanker jag fel, kanske?

undrar Janne/0AQW

Du tänker nog helt rätt, utan "motvikt" fungerar det inte i alla fall.
Det behövs alltså både choke och antennens "andra halva"

Den strömmen som avleds från koaxskärmen måste få flyta någonstans i retur.

Jag har nog aldrig provat utan "motvikt" om jag tänker efter.
VSWR-mätningen i en automatavstämmare kan inte fungera om man bara chokar.

....om inte plåtlådan räcker som jord :)
 
Micke,
javisst är det så - att försöka ändmata en trådantenn balanserat är som att "försöka ta en närbild av horisonten" .... 73 Janne 0AQW :)
 
Nej, köp en gammal gård på landet inkl. ett tunnland mark.
Kör radio utan störningar och med "riktiga" antenner!

Men om det inte är vinterväghållning så är man i alla fall kokt!

Har två hektar att montera antenner på och 3-fas att driva stationerna från, inga grannar inom en radie på 1,5km - men kan bara komma åt min gård under sommarhalvåret :(
 
Balkongräcke, men även andra "motvikter" provades, inget bra resultat. Inte helt förvånande.

Nej, störningarna finns i huset. Har provat med en isolerad slinga runt om den inbyggda balkongen, har monterat stolpisolatorer i alla 8 hörnen och drog en slinga som var runt 16m lång. Den plockade nästan upp lika mycket "skit" som balkongräcket, antar att det blir rätt bra kapacitiv koppling till huskroppen.

Ett tag hade jag en 19m tråd utefter huset, den plockade också upp för mycket störningar.

Tror att det enda vettiga är att få ut en dublett med matningspunkten så långt från huskroppen som möjligt, arbetar på en sådan lösning, måste montera ena änden i träd som är väldigt svajigt när det blåser.
 
Hej!

Nu när vi bor i egen kåk så är läget bättre, mycket bättre!
Jag har två antenner, en inverterad L och en inverterad V.
Det förstnämnda börjar vid huset på 4.5 m höjd och sluttar ned mot träd 13 m bort, inverterade V sitter på 6 m höjd med sluttning ned mot 4 m, antennen sitter 7-8 m från huset. Det är en fullkomligt ENORMISK skillnad på hur hur mycket skit L antennen plockar upp jämfört med V-antennen.
 
En ändmatad trådantenn utan motvikt är bara en halv antenn. Det kan ju ingen avstämmare i världen åtgärda.

Enda sättet att bli av med störningar från fastigheten är att komma så långt bort som möjligt. En bekant till mig satte upp en 160 meter lång loop över en skogsglänta. Han använde 0,8mm koppartråd så antennen var helt osynlig. Matningspunkten satt i ett träd och han hade på något vis fått till avstämning på 80 och 40 meter. Koaxen hade han (en mörk natt) grävt ner ända fram till sovrumsföntret i hans lägenhet. Med denna osynliga antenn körde han en hel del DX på dessa band.
Med lite kreativitet, finurlighet och "elbow grease" kan man lösa även ganska hopplösa situationer.
 
En mycket bra test på hur bra 9:1 Unun-lösningarna är att leta reda på i hur många professionella HF-system man kan hitta dem.

Jag har, trots över 30 år i branschen inom områdena civil och militär mobilradio, inte lyckats hitta någon som valt att använda den lösningen utan att även lasta systemet resistivt. Det är förmodligen bara lättlurade radioamatörer som "köper" sådant.

Orsaken till detta förstår man om man läser G3TXQ:s uppsats noga.
En Unun "flyttar" bara problemet med den starkt varierande last som en tråd eller kort stavantenn utgör i impedansplanet. Förlusterna i kärnan kan även medföra att Q hos hela anordningen sjunker, vilket maskerar de värsta impedansavvikelserna samt minskar de fältstyrkor som kan genereras på låga frekvenser.

Ur EMC-synpunkt är en kort spröt- eller trådantenn på en fönsterkarm eller ett balkongräcke något av det värsta man kan åstadkomma. Den som monterar en "mobilvippa" på detta sätt fullkomligt "tigger" om TVI, HiFiI mm mm p.g.a. att en mycket intensiv "närfältsbubbla" uppstår runt matningspunkten vilken även sprider sig in i huset via utsidan av matningsledningen.

En "mobilvippa" av normallängd som matas med 100 W på de låga HF-banden kan enkelt generera fältstyrkor av storleksordningen 100 V/m genom sin stora energilagring. Sådana fält finns det inga konsumentprodukter som klarar.

Man kan antingen välja att göra misstagen själv, eller att lyssna till de som är pålästa eller som har lärt sig saker "the hard way".

73/
Karl-Arne
SM0AOM

hej hört talas om en hf choke tar effekttivt bort hf via kabler punkt

jag lekar med unun 1-9 eller transformatorkoppling 50-450ohm
jag har med en sådan haft qso med alle världshörner
innehar was dxcc samt wacpa på 40m till 10m så
trådlängd 19,5m en annan funkar hos sa7ard på 39m
ingen tuner har inte ja ni läste rätt ingen tuner
antenntypen kallas L antenn den kan monteres inv vertikalt
eller vertikalt horisontalt båda funkar bra
tänk dock på effekten hur mange watt skal balunen klare
min går med 1/2 kw tänktvart
ordet var (experimentere) mvh sm7nbo
 
Back
Top