Myten om baluner

!:1 Balun

Som ett sista försök, innan jag ger upp radiokörandet pga störningar som förtar hela nöjet, vill jag prova med en 1:1 balun mellan den balancerade matningen av en 110 meters loop och den obalancerade automatiska tunern jag har på taket.

Nu har jag hittat två olika sätt att linda dessa, Hur man bygger en Balun och lindar toroidkrnor / Pristo Stockholm och SKØMG vs dels VK5AJL - Why buy baluns - make your own. , är detta som att välja mellan Aftonbladet & Expressen.

Hur skall man tänka här?
 
Kan inte svara på vilken av dessa som är bäst men vill tala om hur jag har gjort.

Jag har monterar en choke på koaxkabeln alldeles intill min obalanserade atu.
Även spänningsmatningen är försedd med en choke.
Detta medför nu att atu´n är "flytande" och det fungerar bra.
Min choke har jag tillverkat av en typ-77 kärna och en 4C65 kärna. Kombinationen ger mig en bättre chokefunktion över ett större frekvensområde.
Om detta ger optimal CM-undertryckning i alla lägen vet jag inte, kanske kan det hela optimeras ytterligare.

/Micke
 
PRISTO:

Medan en inverterad V-dipol med 450 ohms stegmatning kanske fungerar bättre med en 9:1 Balun.

Samma felaktighet igen! En 450 ohms stege har troligen inte 450 ohm i matningsändan. Denna last har den bara när antennen presenterar 450 ohm i sin matningspunkt. En 9:1 Balun, 450:50 ohm, har ingenting att göra här!

Jag ger upp, suck...


73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
"Som ett sista försök, innan jag ger upp radiokörandet pga störningar som förtar hela nöjet, vill jag prova med en 1:1 balun mellan den balancerade matningen av en 110 meters loop och den obalancerade automatiska tunern jag har på taket."

Jag har kanske skrivit något liknande i en annan tråd, men ändå ....

Steg 1 (hindra störningar från de egna apparaterna i huset):
När jag får ett par år sedan kom tillbaka till amatörradio efter en ganska lång tid då annat legat i fokus, blev det en negativ överraskning hur mycket störningar som nu finns. Mycket kom från det egna huset. En del har jag också lyckats bli av med genom att sätta ferriter på sladdar från olika elektriska apparater. Värsta störkällan var en Philips DVD-spelare i standby-läge. Den åkte till återvinningen. En Samsung LCD TV "skänktes" bort till sonen när han flyttade hemifrån. Köpte en dubbelt så dyr LED TV från Sony, som är nästan störningsfri (då den kompletterats med några ferriter på sladdarna).

Steg 2 (se till att få högsta möjliga CM-dämpning):
Jag hade tidigare och utan problem alltid kört med dipoler och vertikaler, matade med koax-kabel. Brukade linda några varv av koaxen som choke, så var det bra med det. Tyvärr, med nutidens stördimma räckte inte det. Det fanns störningar kvar. Det jag upptäckt är hur viktigt det är att få bästa möjliga dämpning av likfasiga signaler på transmissionsledningen. Jag har provat med en obalanserad antennavstämningsenhet Drake MN-2000, med choke mellan transceiver och ATU samt med balun på ATUns utgång innan högohmig stege. Med den lösningen fanns fortfarande en del störningar kvar. Det som fungerat bäst är då jag använt en z-match och högohmig stege till en 100m triangelloop (men även till en 10m hög vertikal). Nu är visserligen z-matchen utbytt till en s-match, vilket också fungerar bra. Jag har alltså aldrig lyckats få lika störningsfritt med GLDs metod med obalanserad "flytande" tuner, även om den är bättre än ingenting.

mvh Sture
 
Jag har alltså aldrig lyckats få lika störningsfritt med GLDs metod med obalanserad "flytande" tuner, även om den är bättre än ingenting.

mvh Sture

Vad beror då detta på?
Är det så att en fullt balanserad ATU i matningspunkten skulle vara lösningen.

/Micke
 
@SA5A:

Det låter som om du har rätt så stor obalans i feedern/loopen i så fall kan det vara feedern som plockar upp störningarna. Just att Z-matchen tog bort störningarna tyder väl på det?

Du kan inte "balansera" upp antennen bättre?
 
Jag har erfarenhet av att en z-match eller s-match direkt till stegen har bättre CM-dämpning än en obalanserad antennavstämningsenhet, även om den senare kompletterats med balun på utgången och choke på ingången. Det vara bara det jag ville delge.
Sture
 
Jag har erfarenhet av att en z-match eller s-match direkt till stegen har bättre CM-dämpning än en obalanserad antennavstämningsenhet, även om den senare kompletterats med balun på utgången och choke på ingången. Det vara bara det jag ville delge.
Sture

Jag förstår Sture. Men ditt behov att ha hög CM-dämpning tyder på att det är obalans i systemet, en perfekt balanserad antenn med stege ska inte ha några CM-strömmar att tala om.

Om det nu är så att det finns obalanser i ditt system kanske det kan vara en bättre/enklare/billigare åtgärd att försöka komma tillrätta med denna obalans, ett första steg borde vara att analysera fram varför den finns där.
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, KBW. Men jag har mycket kvar att lära om detta. ;-) Jag tänker som så: De störningar som är problem vid mottagning kommer från diverse elektronikburkar i huset. De träffar båda ledarna i den högohmiga stegen i ungefär samma grad. Störningarna är nära min transmissionsledning, men betydligt längre ifrån min antenn. Det som får betydelse om dessa likfasiga störningar når in till min mottagare är beroende av hur bra min antennavstämningsenhet hindrar likfasiga signaler. Tänker jag fel här?
Sture
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, KBW. Men jag har mycket kvar att lära om detta. ;-) Jag tänker som så: De störningar som är problem vid mottagning kommer från diverse elektronikburkar i huset. De träffar båda ledarna i den högohmiga stegen i ungefär samma grad. Störningarna är nära min transmissionsledning, men betydligt längre ifrån min antenn. Det som får betydelse om dessa likfasiga störningar når in till min mottagare är beroende av hur bra min antennavstämningsenhet hindrar likfasiga signaler. Tänker jag fel här?
Sture

Vem har inte mycket att lära om sådana här fenomen :) Men de utgör ju halva hobbyn!

Du antar att ditt system faktiskt är i balans och därför är det endast CM-dämpningen i avstämmningsenheten som är avgörande för hur pass mycket av störningen som når mottagaren.

Min tanke var att om systemet inte var i balans så kommer det "slinka" igenom upplockade störningar även med en god avstämmningsenhet. Men som du skriver så är det inga problem med t.ex Z-matchen så du har antagligen rätt!

Om den störningsexponerade sträckan är kort så kanske du kan använda trixet med två parallella koaxer just på den sträckan?
 
SA5A de APQ
Har du försökt att skruva feedern - d v s ungefär ett varv per meter feederledning? Det kan under gynnsamma förhållanden göra att störspänningen kommer i motfas och därmed reducerar oljudet.

I en telefonkabel, med hundratals par, är varje par skruvat för att minska överhöring från intilliggande par.

73
Bengt
SM6APQ
 
Ursäkta, jag måste ha varit otydlig. Jag har inga problem med störningar, och tänkte inte ändra något här. Jag hade problem med störningar tidigare, då jag körde med obalanserad tuner, trots balun och choke. Än värre var det ännu ännu tidigare då jag körde med dipoler matade med koax, trots choke-rulle nära matningspunkten.

Det var tänkt som ett tips till SM6FPG.Men har man ingen möjlighet att använda stege hela vägen till en balanserad tuner nere vid radion, då är sannolikt GLDs förslag det bästa. GLD hade dessutom "optimerat" choken med två kärnor, det har jag aldrig prövat, ska jag erkänna. :)

Sture
 
Jag skall beakta de tips som givits och göra ett försök, men skall man tolka SA5A så känns det ganska hopplöst.

Att göra något åt vid störningskällorna är ogörligt, blir många lägenheter man får åtgärda.

Åtgärder:

En 1:1 balun mellan loopen och den automatiska avstämmaren
En koaxial balun på nerledningen direkt efter avstämmaren.
Spänningsledningen upplindad på en kärna.

Håller tummarna att detta ger någon form av lindring.

Samtidigt när man läser andra trådar om DX, DXCC, uppförande och allehanda domedagsprofetior undrar man om det är värd insatsen, men jag har alltid haft inställningen att mitt glas är halvfullt .........
 
Nej, det är inte alls hopplöst. Jag har nästan inga störningar alls nu. Det som fungerar bäst är att ha balanserad högohmig stege från antennen ner till radiorummet och där en balanserad antennavstämningsenhet.

Om du inte har möjlighet att ha den lösningen är nog den du själv föreslår den näst bästa.

Jag kan tillägga att jag gav mig på att avstöra diverse störningskällor i huset innan jag provade med balanserad stege och tuner vid radion. Jag har kanske satt ferriter på ställen som nu inte skulle behövas.

Att jag håller på och missionerar så här beror på att det var en aha-upplevelse när jag insåg att CM-dämpningen hade så stor betydelse för störningsfri mottagning, och att en obalanserad tuner med balun på utgången var sämre än en riktig balanserad tuner i detta avseende.

Jag hade till att börja med inte tagit till mig vad flera, t.ex. FPD, APQ, CBS, hade skrivit om flera gånger! Det var först efter eget experimenterande och jämförande jag nu hittat en lösning som funkar jättebra!

Sture
 
Nej, det är inte alls hopplöst. Jag har nästan inga störningar alls nu. Det som fungerar bäst är att ha balanserad högohmig stege från antennen ner till radiorummet och där en balanserad antennavstämningsenhet.

Om du inte har möjlighet att ha den lösningen är nog den du själv föreslår den näst bästa.

Jag kan tillägga att jag gav mig på att avstöra diverse störningskällor i huset innan jag provade med balanserad stege och tuner vid radion. Jag har kanske satt ferriter på ställen som nu inte skulle behövas.

Att jag håller på och missionerar så här beror på att det var en aha-upplevelse när jag insåg att CM-dämpningen hade så stor betydelse för störningsfri mottagning, och att en obalanserad tuner med balun på utgången var sämre än en riktig balanserad tuner i detta avseende.

Jag hade till att börja med inte tagit till mig vad flera, t.ex. FPD, APQ, CBS, hade skrivit om flera gånger! Det var först efter eget experimenterande och jämförande jag nu hittat en lösning som funkar jättebra!

Sture

En riktig balanserad tuner med link kan i vissa fall förbättras. Detta med avseende på lokala störningar som feederstegen plockar upp. Man förser helt enkelt linken med en s k faradayskärm. Denna kan ut göras av en koaxialkabel, t ex RG-174.

F ö håller jag med SA5A. Trä på rikligt med ferriter på den koaxialkabel som förbinder tunern, i detta fall linken, med sändaren.

Jag har skrivit om detta tidigare. Förlåt att jag upprepar mig!

73
Bengt
SM6APQ
 
Myter hit och dit, hur mäter man HF i micken eller nyckeln?
Jag känner inga "stötar" eller att det bränns i micken eller nyckeln när jag tar i den ena eller andra och håller andra handen på jorden.
Många säger att det beror på HF från antennen men det påverkar väl inte mottagningen?
Ja att det brusar S7 eller högre vid mottagning?

Finns det någon som kan reda ut begreppen om HF i ... och hur man med enkla medel MÄTER det enkelt MÄRKER det?
Fattar noll
 
Bra fråga, igge! ;-)

Det jag skrivit om handlar om att se till att den kabel(transmissionsledning) som förbinder transceivern med antennen inte fungerar som antenn. Det problem som kan uppstå vid mottagning är att störningar från olika elektriska apparater, belysningssystem mm kan fångas upp av kabeln och ger en otrevlig störningsnivå vid mottagning. Man vill ju helst att antennen ska fungera som antenn, inte att kabeln upp till antennen ska fungera som antenn.

Att du inte bränner dig på micken eller nyckeln är ju bra. Har du störningar på s=7 kanske det finns något att göra för att minska störningarna.

Med vänlig hälsning
Sture
 
Det är begränsad tillgång till kärnor i förrådet!

För 1:1 Balunen finns en T200-2 kärna.

Finns ett antal T80-6 kärnor!

Jag matar upp dc till taket med koaxialkabeln via Bias-Tee!
DC-kabeln är klen från Bias-Tee kopplingen till avstämmaren.

Jag kan få på 8 varv på en T80-6 är det tillräckligt eller skall jag införskaffa en större kärna eller funkar det att linda på flera kärnor i serie?
 
Så var då en 1:1 balun på plats mellan loop och avstämmaren plus HF choke på nerledningen.
Situationen är oförändrad ..... jag ger upp ........
 
Back
Top