Myten om baluner

Ge inte upp än!

Är det omöjligt att ha balanserad högohmig stege från din loop ner till radion?

Har du provat att slå av all el i ditt eget hus/din egen lägenhet och lyssnat på mottagaren?

Finns det någon möjlighet att dra en loop eller en trådantenn så att den har minimum mot de möjliga störkällorna?

Sture
 
Om det går kanske Bosse ska koppla bort loopen och ersätta den med en resistans för att se om störningarna är kvar. Det kan ju vara så att de faktiskt plockas upp av loopen.
 
Jag kanske trasar sönder den här tråden så det är fritt för eventuell moderator att flytta det om så är.

Jag tror helt enkelt att störningarna kommer in via loopen. Jag provade att koppla KX3:an direkt mot balunen uppe på taket och kunde notera samma typ av störning med samma nivå som nere i rummet.

Jag provade även med att ansluta en tråd till ett stuprör på huset och kunde notera exakt samma störningsnivå även där.
Samma försök gör jag med stupröret på en garagelänga 20 meter bort från huset, här hörs det ingen direkt störning, nu hörs ZK3N fullt läsbar, från att inte varit mer än skönbar i huset.
Vandrar vidare med radion ut på en parkering kopplar tråden till en belysningsstolpe, inga störningar och ZK3N fullt läsbar kan tom dra på presectorn vilket drar upp honom till en S7:a

Jag har provat att stänga av strömmen i lägenheten utan att det gjort någon som helst förändring.

Under den gångna veckan har vi haft någon form av kontroll av ventilationen och jag fick då möjlighet att fråga hur det var byggt.
Varje lägenhet har sin egen frånluftsfläkt, dvs det finns ingen centralt fläktsystem.
I samband med att man kontrollerade fläkten i vår lägenhet så kunde jag testa om den störde, vilket den inte gjorde.

Loopen går ju mellan två hus här och den är inte möjlig att förändra, enbart glad att ingen klagat på de båda trådarna som går mellan husen och vill inte utöka detta med en stege, illa nog med en koax som löper ner.

Utifrån detta inser jag att det är som det är och att jag får hoppas på andra möjligheter utanför detta huset.
 
Bosse,
Som du säger, tyder allt på att störningen fångas upp av antennen och är tämligen lokal och då hjälper inga baluner eller balanserade matare i världen!

Det som ändå skulle ge mig visst hopp, om jag vore i samma situation, är att störningen är så pass lokal, att du kan märka stor skillnad bara du flyttar dig till parkeringen 20m bort! Din egen lägenhet, liksom ventilationen, kan vi utesluta.

Jag skulle ge mig ut på aktiv störjakt! Kolla om störningen har sitt max inom något särskilt frekvensband och tillverka en avstämd pejlantenn med en ferritstav, till KX3'an. Förmodligen kan du då hitta området för störningen med betydligt större precision och kan gå vidare därifrån. Med den metoden har jag kunnat hitta störkällor i min egen omgivning, t om inne i huset!

73&GL de Lasse
 
Last edited:
En annan väg?

Har planer på att någon gång testa PA0SIMs Dual loop system med tillhörande fasningselektronik.

Dina problem verkar vara flera magnituder värre än mina, men om det är endast en störkälla så kanske det fungerar.

Sända kan man göra på vanliga antennen.
 
Last edited:
De tips som flera nämnt funkar i regel väldigt bra, försök att dela in störningsjakten i olika delar så det blir lite lättare att överblicka.

Jag började med att ersätta antennen i tunern med ett motstånd som representerade ungefärlig avstämd impedans och åtgärdade de störningar som hördes. (Ett nätaggregat till ett modem och till en skrivare)

Därefter kopplade jag den balanserade mataren till tunern med ett motstånd motsvarande matarens impedans i änden på mataren (där antennen normalt skall vara ansluten). Jag hörde då störningar från TV-box och övrigt multimediaapparater, som avstördes tills det blev tyst. Här gick det åt ca över 30 klämferriter för att få tyst på störningarna som fortplantade sig via antennsladden till parabolantennen samt via kablaget mellan tv och satellitmottagaren och från satellitmottagaren till elnätet.

Efter det blivit tyst med en konstlast anslöt jag ett par meter långa dipolben och började leta de störningar som då dök upp. På detta sätt var det lite enklare att sortera störkällorna och framförallt så hör man tydligt att det blir bättre och bättre. När jag i detta stadie började testa olika kopplingar och baluner hördes det stor skillnad, innan var det bara ett eländigt surrande överallt. Börjar man med det fullstora antennsystemet kan det vara svårt (omöjligt) att höra hur störkällorna försvinner eller påverkar under arbetets gång och då känns det bara sååå uppgivet... eftersom allt man provar verkar helt verkningslöst.

Som lokal störletare använder jag en koaxialkabel med en spole i änden och lyssnar med en batteridriven radio. Byggbeskrivning finns i trådarna ett par år tillbaka i forumet.
 
Jag tar till mig alla råd och dåd.

Det hela försvåras ju av att det inte bara är hos mig själv jag måste söka, det finns ytterligare dryga 20 lägenheter att sondera bara i vårt hus, dessutom går ju loopen över till andra huset med dryga 25 lägenheter.

Visserligen känner jag en hel del av de boende men det känns ändå lite övermaga att gå runt och knacka på :eek:

Husen har ett bredbandsnät för allt, dvs för tv, telefon liksom det vanliga internet, så man kan ana att en hel del av switchar, routers, tv konvertrar och telemodem osv kan orsaka en hel del oväsen. Inte minst har jag noterat det i vår lägenhet.

Vi är nog de enda i husen som inte använder oss av bredbandsnätet och därmed är inte dessa störande burkar igång här.

Vill minnas att det var APQ som tipsa om någon spole på en koax för sniffandet, får leta efter det......
 
Alternativet är att satsa på fjärrstyrd mottagare, annars måste du utnyttja kunskap om störningsbekämpning tillsammans med social kompetens för att nå framgång. Jag har monterat över 40 klämmferriter hos mina närmaste grannar.

Lägg inte ned för mycket arbete på din "snifferspole" i början, jag använder ibland en vanlig spole på 3 - 5 varv med 3 - 4 cm diameter monterad i änden på en 1 m koaxialkabel att lyssna på olika apparater, i takt med att du har förvärvat en del erfarenhet i letande och avstörande förfinar du din utrustning. Det absolut viktigast är att du börjar att plocka de starkaste störkällorna som du enkelt kommer åt.
 
Med denna enkla loop ca 20cm i diameter har jag hittat mycket skit.
Jag använder den till min VX-3.
Har varit på Julas lampavdelning och liknande butiker och knatat runt mellan julslingor och annat krafs.
Handtag av VP-rör och en loop av 1mm koppartråd.

DF_loop1.jpg

DF_loop2.jpg

/Micke
 
Back
Top