N-chassikontakter 75ohm

SM0GLD

Vänsterhänt
Har ett större antal helt nya HUBER+SUHNER N-chassikontakter 75ohm.
OBS! passar bara till 75ohm.

Kanske använder just du 75ohm......SLÅ TILL!

/Micke

(Ber GLD om ursäkt för att jag Besserwissrar mig) Men minnen tränger på...

För den som undrar: 75 Ohms N-kontaktdon skruvas i helt OK med ett 50 Ohms dito...

...men...

75 Ohms varianten har tunnare mittstift/hylsa. Matar man en 50 Ohms hane i en 75 Ohms hona spräcker man honans hylsa.

Problemet är att den ouppmärksamme som skruvar en 50 Ohms hane i en 75 Ohms hona endast uppfattar att "Det går litet trögt mot slutet"

Matar man en 75 Ohms hane i en 50 Ohms hona glappar RF-förbindelsen, utan att man märkt något fel vid iskruvningen Kontakten kunde i princip bestå av endast en ynkans bit koppar i ändan av mittstiftens svarvning. Och eftersom plast och koppar har olika utvidgningskoefficienter kom och gick glappen med temperaturen...

I ett tidigare liv som innefattade kabelTVlänkar var detta ett av problemen som föranledde onödiga serviceresor. CATV-nissarna såg endast att "Aha, en N-kontakt, OK vi sätter dit en adapter N-F" och så hade man antingen kortslutning eller tidvisa avbrott. Sedan försökte man lösa problemen på telefon, och fick någon stackare att mäta AGC (som var OK). När alla försök till telefonlösning misslyckats åkte man upp och efter en stund insåg man att vår 75 Ohms hane var skruvad i en 50 Ohms hona (ofta adaptern N-F)...

Tack GXV för förtydligandet, jag gjorde själv det misstaget en gång.
men till dom som har koll och accepterar "blandade" standarder så kan jag sälja 50st för 500:-....dé é billigt för HUBER+SUHNER.

/Micke

Back