N1MM och on-line rapportering till cqcontest.net

SA3BYC

Well-Known Member
Har haft on-line rapporteringen igång från min stationsdator tidigare, men efter en ominstallation av N1MM har det visat sig totalt omöjligt att få det att fungera. Satt en bra stund innan Ukranian DX contest i helgen och kämpade med det, helt resultatlöst.

Har kollat allt som hjälpsidorna i både N1MM och de på Cq contest sajten föreslår. Jag kan logga in på Cq contest.net och posta, så inget fel på inloggningen med mitt call där. Har startat rapportmodulen i N1MM, kollat att den är av senaste versionen och har rätt storlek. I rapportmodulen får jag meddelanden i stil med Response from server och liknande, vilket leder mig att tro att kommunikationen fungerar. Har provat att stänga av anti virus i datorn utan resultat, kan inte tänka mig att routern stoppar då det fungerat tidigare.

Tycker jag har testat allt uppenbart, känner mig fastkörd och undrar om någon kan ha något tips. När man kör fast så här så kan det ju vara något skitfel som man helt missat, lite bollande av ideér kan ju hjälpa i så fall ;)

Tack på förhand!

73 de Johan
 
Om du ställt in som i bilden och klickat i rutan för rapportering under Config så ska det trilla på stilla och fint. Om NAV-programmet är ivägen så brukar det berätta att du försöker dig på något som det inte vill godkänna. Kolla upp portarna i NAV om det är så att någonting är spärrat. NAV har en lista där du kan godkänna eller förbjuda vissa program att prata med nätet.

RU.jpg
 
Hej Bengt

precis så ser det ut hos mig, samma URL'er, samma ip och portar kryssade.

Blev lite frågetecken vad du menar med i nav? Har jag missat ngt viktigt?

Hälsningar
Johan
 
NortonAntiVirus förkortas ofta med NAV. Du har inte missat någonting.
Jag kom också att tänka på en annan sak, när man startat N1MM för rapportering så händer det oftast ingenting på websidan förrän man gjort någon eller några loggade kontakter i programmet. Förr dök ens signal upp direkt men efter de senare versionerna av websidan så behöver man göra en loggning. Det gör ju ingenting eftersom man sedan bara skriver "wipelog" i inmatningsfönstret för att bli av med dummy-QSO'na.
Men titta först i NAV (sri) om N1MM är spärrat för kommunikation ut på nätet.
 
Tjena igen Bengt!

jo att det kan ta ett par kontakter innan något händer har jag hört, så när jag testade innan testen så la jag in en 5-6 dummie Qso. Sedan lät jag rapport funktionen stå på i skarpt läge och efter 241 Qso så hände fortfarande inte ett dugg ;(

Norton kör jag inte, utan jag har Avast gratisversionen i kombi med Win XP's inbyggda firewall. Jag har lagt undantag i Avast för Live Contest Score Server och spegeln Live Contest Score Server

Har i Windows brandväggen lagt undantag både för N1MM och N1MM logger, plus porten som loggern anger.

Kan det vara någon inställning i själva Live Contest Score Server sidan som spökar? har kollat där, men hittar inget uppenbart.

Det är så märkligt det här, ibland så är det en ökenvandring det här med datorer ;) Öken, öken och bakom kröken så var det mera öken (fritt efter Robban Broberg ...)

Johan
 
Just nu står jag i upprätt ställning, hakan i bordet och händerna liggande på golvet.....
Jag går bet på ditt score-problem.
Anar andå att det måste ligga i kopplingen mellan din dator och nätet, ditt antivirusprogram.
Långt bak i mitt huvud (gissa formen!) har jag ett surrande om att N1MM kan krokna. Kolla upp mailinglistan och se om du kan hitta något om detta där.
Eventuellt, radera N1MM-installationen, gör en hardresett (stäng av sätt på) datorn, ladda ner N1MM på nytt och gör en ny installation.
....kör du Vista?... i så fall kan operativsystemet vara dumt och vill inte du pratar med vem som helst på nätet. Jag står mig slätt kring det också, tyvärr. Håller mig fast med krampaktig envishet vid XP.
Vi får hoppas någon mer här i forumet har något nytt uppslag.
 
Ha ha Bengt ... då har vi ungefär samma kroppsställning ;) Jag går också bet på det hela. Skall dubbelkolla om något kan ha ändrats i routern vid en uppgradering av firmware, enda jag har kvar på min "skulle det kunna tänkas vara si så här alltså" lista ...

N1MM är raderat innan testen i helgen och raderat väldigt väl ... delete kataloger, registerposter etc ... Kör inte Vista eller något annat skräp ... Nej som du håller jag krampaktigt kvar XP, som är en klippa bland Windows operativ!

Skall dock precis ta steget in i den nya moderna världen iom att en ny dator skall kopplas upp som TV maskin och den uschlingen levereras med absolut senaste verisonen av Windows ... ser visst inte ens ut som Windows vad jag förstått. Här får nog tonåringen rycka in som Sys Op, han har tvingat in det där nya hemska på sin speldator tidigare och nu skall han lägga TV'n under sig också, snart kan jag väl inte ens sätta på nyheterna .. Fast där är det ju bara pest, krig, elände och skärgårdsdoktorn ändå, så det kanske är lika bra det ;)

Ja ja, får se om någon dyker upp med något tips. Annars så får det vara med on-linen, är annars lite skoj att kunna följa och jämföra med andra även om man inte direkt ligger i vinnarcirkeln.

Ha det gott, Tack för hjälpen i alla fall Bengt!

73 de Johan
 
Johan,

om du har öppnat för den port som programmet använder.. Det är inte så att du fått ny ip-adress på datorn?

Men, och andra sidan, så kör jag under samma förutsättningar. XP SP3, N1MM, och får det att fungera utan att öppna några portar i någon router.
 
Hej Palle,

jo nog kan jag få en ny ip adress på routern någon gång, kör med Telenors trådlösa Internet och det är ju dynamisk tilldelning av adresser. Men det är faktiskt ytterst sällan som den byts, jag låter ju routern polla var annan minut mot ett par sajter som aldrig skall gå ner, så då är min länk o ip aktiv mest hela tiden och klarar sig rätt bra från byte.

Jo du kör exakt som jag vad avser operativ, sp och så, så det borde funka. Nu har jag skickat ett mail till landet Russ..kigt därborta för att se om dom får in någon trafik. Jag får ju meddelande från rapportmodulen i N1MM att den får respons, så fasiken förstå vad det är för något.

Nåväl, förr eller senare så får jag väl ordning på det ;)

73 Johan
 
Back
Top