NAC, digitala moder och lokator

SM4GRP

Active Member
Hej,
Igår i NAC 50 körde jag ffg ett MS-QSO i en test. Fick DF4UE på kroken på MSK144. Vi fick köra ett extra varv för att föra över lokator med sex tecken,WSJT-X accepterar ju bara lokator med fyra tecken. Hur gör ni som kör mycket digitalt (MSK144, FT8, JT6m etc) i NAC? Hur har ni löst det med lokatorn?
MVH / Kjell-Göran SM4GRP
 
De flesta kör JT6m, FSK441 o liknade moder som inte har denna begräsning. Alternativt är att köra WSJT-X 2.0. "Nya" MSK144 stöder 6 tecken i EU contest mode och rapport med löpnummer om man så vill. Körde G0GGG på 6m testen i denna mode. Även FT8 supportar detta i v2.0. Dock så finns den (WSJT-x) bara i RC3 än. Men funkar bra. Full release till nyår tror jag. Så i 6m testen blev det fyra moder SSB/CW/MSK144/FT8 för första gången....Kör på en enkel raspberry PI3. Även i senaste 2m testen fanns några som körde FT8 (se bild)..

Även om många är "motståndare" till "vissa" digital moder, framför allt FT8/MSK144 så tror jag ändå det är bra för aktiviteten och att nå lite längre ("CW folket" kan säga vad de vill men det gör man...) , även om det blir lite "sterilare" QSO. Framtiden får väl visa vägen...för min egen del så blir det nog en blandning, klassiska moder är fortfarande kul men att testa nya är också intressant...

ljjnolhjhkoiffki.png
 
Last edited:
Jag har provat JT9 på kortvåg och kört en del MS tidigare. Tycker CW och SSB är mycket roligare men sneglar åt de digitala moderna för att köra längre p0 NAC 50 och 144.

Jag får ladda ner WSJT 2.0 och kolla lite innan den första officiella versionen kommer. Vi kanske träffs på WSJT i nästa NAC!
/ Kjell-Göran
 
Yapp. Just nu är det ju rörigt när versionerna delvis inte är kompatibla med varandra men det blir väl bättre nästa år när de flesta bytt. För FT8 kan man stänga av så man inte avkodar V1 i testerna (Decode only 77-bit...). Kul att det gick på SSB i torsdags. Normalt har jag en kraftigt störning åt det hållet som täcker lägre delen av 50 MHz. Och då hade det nog inte funkat. Jag har en mobilmast 160m bort så tror att det kommer från den när vissa sändare är påslagna. Men i torsdags var det ovanligt tyst vilket gjorde att även SK4AO kom igenom bra (på CW).
 
Hittade denna guide med en del intressant: https://www.rsgbcc.org/vhf/MGMGuidelines.pdf
Ni som kört ett tag, brukar denna konvention användas "It’s normal operating procedure for stations transmitting northwards or westwards to transmit in the first period, and stations transmitting southwards or eastwards to transmit in the second period, in order to avoid local QRM"?
 
Notera att MGM-vägledningen är för Brittiska tester. NAC har ingen begränsning av trafiksätt annat än på 28 MHz.

Det som ska överföras via radio är båda anropssignalerna, rapport och lokator med 6 tecken, lika för alla trafiksätt. Alla MGM trafiksätt loggas som samma trafiksätt, kodsiffra 7 direkt efter motstationens anropssignal på QSO-raden. Rapport skriver man som man tog emot den. 57, -12, "O" eller vad nu trafiksättet har för konvention, förhoppningsvis kompatibelt med REG1TEST format som anger 2 eller 3 tecken. Det som ena stationen skriver som sänd rapport ska vara lika som den andre skriver som mottagen, och tvärt om. Någon version av ADIF-export slår ihop rapport och QSO-nummer, vilket alltså är fel. REG1TEST har separata fält för QSO-nummer. NAC-roboten kommer att kommentera om det är QSO-nummer i loggen men loggen accepteras.

För SSA NAC-tester m fl har vi log-roboten på https://contest.ssa.se. Vi bevakar fel i loggningen. Lokator ska vara rimlig för angivet DXCC, annars stryks QSO. Enstaka fel i loggningen ger inga avdrag, blir de för många kan det bli strykning av hela loggen. Några loggar med MGM har varit nära strykning.

Lycka till, denna vecka är det tisdag 144 MHz och torsdag 50 MHz aktivitetstester. Har du ett loggprogram med QSO-nummer blir Britterna mindre förvirrade om de får det, men det verkar inte vara nödvändigt.

/Jan
 
Tack för förtydliganden Jan!

Alla MGM trafiksätt loggas som samma trafiksätt, kodsiffra 7 direkt efter motstationens anropssignal på QSO-raden.
Var hittar man den kompletta definitionen av logg/EDI-fil?
 
Var hittar man den kompletta definitionen av logg/EDI-fil?
Den finns i alla versioner jag sett av Reg1 VHF (managers) Handbook. Den senaste borde finnas upplänkad på IARU reg1 hemsida men jag hittar den endast i senaste nyhetsbrevet, laddade ner den nu... https://www.iaru-r1.org/index.php/downloads/Documents/VHF/VHF-Handbook-v8.50/
På PDF-sida 90 börjar definitionen. För PBand accepterar vi även 144 MHz och 432 MHz, som det står i orginaldokumentet från OZ, eftersom det är vanligt i loggprogrammen, och även står i exempellistorna. Dessutom har vi extrapolerat till 28 MHz för NAC28.
Vi använder inte sektion eller testnamn alls, och inte heller filnamn, man kan skriva nästan vad man vill där. Roboten tycker inte om citationstecken i kommentar och kanske inte heller i andra fält.
Det ju lite kul att man är med i exempel-listorna...
/Jan
 
Jag har ett problem med loggning i NAC med WSJT-X och FT8. Efter ett avslutat bekräftat QSO får jag upp den sedvanliga LOG-infon men det saknas sänd rapport i den avsedda rutan. Försöker jag att manuellt skriva in rapporten får jag bara ett felmeddelande. Nu hämtar jag rapportinformationen från högra RX fönstret och skriver en pappers log. Loggningen fungerar utmärkt om NAC inte är markerat under inställningar men det är en annan typ av log. Det här har fungerat tidigare i NAC och antagligen är det uppdateringar eller skit bakom spakarna som förorsakat att loggningen inte funkar. Sedan tisdagstesten har jag läst igenom manualen för WSJT-X men kan inte hitta någon förklaring.
Tips?
/Börje
 
Svårt att säga vad det beror på. Tidigare krånglade loggningen i "test mode" ganska mycket men det skall vara fixat. När du kör i test mode så lagras ju en cabrillo log. Det är ju den som man använder sig av i NAC normalt. Jag brukar få skriva in manuellt för Tucnak som jag loggar NAC tester med sväljer inte Cabrillo filer rakt av tyvärr. Hur blir din Adif log ? saknas rapporten där ?

Log.PNG
 
Hej.
Jag har en gammal Adif log som WSJT-X skapade tidigare. Det var det första försöket med NAC och loggningen tidigt 2020. Efter uppdateringar så skulle jag köra FT8 och NAC igen men då får jag bara bekräftelsen på körd kontakt utan send rapport och den går sedan inte att spara till Adif loggen. Ändrade sänd numret till 1 men det fungerar inte i alla fall. Jag har inte försökt att radera Adif loggen men det kanske är värt ett försök.
Hur skall man kunna testa det här utan att köra ett NAC test QSO?
 
Funkar loggningen på "vanliga" QSO:n dvs "EU VHF contest" avstängd ? Annars låter det som din adif är korrupt ? Testa med ett QSO, det brukar vara bra aktivitet på 144.174 även när det inte är tester...Idag full fart med DL, SP OK mfl...

Du kan ju bara byta namn på din adif fil. Det lär ju skapas en ny om det inte finns någon.
 
Hej på er.
Du behöver inte köra ett QSO för att göra en logginmatning. Skriv in ett call i DX-call rutan o tryck på Log QSO.
Se till att de rutor jag ringat in är ifyllda. De jag kryssat behövs inte.
Funkar det då?Skärmbild 2020-11-08 134644.png
 
Som jag skrev tidigare så funkar loggningen av vanliga QSO:n. Det är bara NAC test loggen (ADIF) som har krånglat. Nu är problemet löst. Programmet kräver att en kvittens skall göras med RRR. Jag körde med den kortare varianten RR 73 och då räknas det tydligen inte som ett komplett QSO i NAC.
Det går inte att testa det här utan att båda stationerna har NAC inställt och det gör det hela svårt att prova olika inställningar på egen hand.
 
Som jag skrev tidigare så funkar loggningen av vanliga QSO:n. Det är bara NAC test loggen (ADIF) som har krånglat. Nu är problemet löst. Programmet kräver att en kvittens skall göras med RRR. Jag körde med den kortare varianten RR 73 och då räknas det tydligen inte som ett komplett QSO i NAC.
Det går inte att testa det här utan att båda stationerna har NAC inställt och det gör det hela svårt att prova olika inställningar på egen hand.

Va, vi (SK7IJ) kör med RR73 och det fungerar utan problem i NAC tester, men har du skrivit in RR 73 själv eller har du dubbelklickat på TX4 för att växla mellan RRR och RR73?
 
Jodå, jag har klickat på TX4 för att få upp RR73. Trodde det var en snabbare väg till ett fullständigt QSO men ack vad jag bedrog mig. Det fungerar fint i ett QSO utan NAC markerat.
 
Märkligt, men har du testat att aktivera Log automatically (contetsting only) på Reporting fliken?
 
Nej, det har jag inte provat. Det är endast prompt me to log QSO som är ikryssat. Dessutom är Clear DX call after logging ikryssat. Vad är det för skillnad? Jag uppfattar det som att man i ena fallet får en fråga först och i det andra fallet sker allt automatiskt.
 
Back
Top