NAC, digitala moder och lokator

Apropå vilket pass man skall köra så skrev Lasse SM0KAK:

"Det där med olika pass på FT8 finns det väl ingen helt bra lösning på.
Men det viktigaste är ju att undvika jättestarka lokala QRM.
Tanken är att SM0 ropar CQ i andra passet oavsett band. Det gäller framförallt på testerna.
Då blir det mycket lägre QRM mellan stationer i SM0.
Givetvis så sänder vi även i "fel" pass när vi svarar andra som ropar CQ i andra passet. Men det är ju ganska kort tid jämfört med CQ (som pågår i timmar, eller hela testen). Det är hög aktivitet i SM0. Jag har besvärande QRM på FT8 från 3-4 andra på 144MHz. Med denna lösning blir det mycket bättre! Alla i SM0 som har QRM från någon annan i SM0 tjänar på detta.

Alla "aktivitetscentra" med lokala QRM-problem borde väl försöka enas om ett CQ pass. Vilket pass man väljer spelar väl inte så stor roll. Det viktiga är att man enas.

På 50MHz så finns det förresten en rekommendation. Hela Europa kör alltid CQ i samma pass (första passet tror jag?). Det är en bra lösning för oss som söker QSO med andra kontinenter. Men detta behöver man ju inte följa under NAC. Jag har nästan aldrig hört någon station utanför EU under NAC.

Jag tror att det skulle bli svårt att byta FT8 frekvens på 432MHz. Hela Europa kör väl på 432.174?
Det är också lätt att komma ihåg 144.174 / 432.174 / 1296.174

Det är förresten numera mycket aktivitet på 1296.174 under NAC, åtminstone i SM0."

Såg förresten att SM6VFZ skrev i sin 50-logg:
"Det tycks vara FT8 som gäller nu om man vill köra något. Men det är faktiskt inget bra mode för NAC. Ska vi inte testa PSK31 istället?"

Vad säger ni om att köra PSK ? Går det bättre och längre….

Jag tycker det är jobbigt med de olika formaten på FT8, vi kör EU Contest mode med 6 teckens locatorer medan "övriga" värden kör med 4 tecken. Vid öppning på 10 meter under förra torsdagens test så var det inte många som fick godkända QSO med USA tex.
Kanske man kunde lägga till "MM" på interkontinentala kontakter då det inte gör så mycket på avståndet/poängen.
/ Tommy
 
Jag kör ju nästan bara FT8 på NAC. Vi i SM0 försöker ju att köra i samma pass med CQ. Funkar bra.

Vad gäller LOCATOR så får vi skriva om reglerna om vi vill kunna köra med fyra tecken. Blir svårt att hitta en bra skrivning om vi inte skippar sex tecken och byter helt till fyra. :mad:
Tommy skriver interkontinentala men jag upplever problemet inom Europa. Många som inte hittat krysset för EU-VHF Contest trots att man svarar
på ett "CQ TEST SM0IKR JO99".

Länge sedan jag körde PSK31 men visst är det inte styrt i tidsluckor? Skulle öka QRM här i SM0 i alla fall. Berndt SM0DJW lyckas ju rätt bra med bara FT8. :p Trots att jag försöker göra så mycket QRM jag kan ;) Vi är närmsta grannar.
 
Last edited:
Back
Top