NAC från JP61

SM4HFI

Well-Known Member
Passa på att få 500 poäng extra med en ruta som sällan är aktiv i NAC. Jag planerar att aktivera JP61 på tisdag 6 juni, troligen från JP61VB. Planen är 2x 9 el på ca 12 m över mark och minst 100 W. Jag och Lars MKF åker dit och riggar, och ligger sen över till onsdag i husvagnen. Jag ska försöka få till lite bilder att ladda upp efteråt. Call antingen SM4HFI eller Lars contestcall SM4E. Förhoppningen är att SK4AO är igång trots att vi inte är där och kör.
/Jan SM4HFI
 
Ja, då var man hemma igen. Äventyr, lite besvärligheter och kras, men kom igång till sist i alla fall. De planerade 2x 9 el fick vi inte upp på 2 man. Efter en brusten staglina och paketet i backen så fick det bli den minst skadade antennen i topp. Då går masten att resa utan att toppsektionen är utdragen en bit, och det är väldigt mycket lättare med 6m än med ca 9 m! Den skadade antennen står lutad mot vagnen, bredvid elverket. Den uppe i luften syns knappt mot den ljusa himlen. På toppröret tillsammans med varningsflaggan sitter även en preamp SSB SP-2000.
sm4e-p_JP61VB_1.jpg
Klubbens mast kallar vi "Trådmasten" eftersom vertikaler och fackverk är olidligt klent. Men det gör också att den väger endast 25 kg. Det är tre sektioner med stag i topp av de två nedre som sitter i ringar runt masten så den går att vrida. Rotorn syns i botten, den är fastskruvad i en brädstump så den inte snurrar.
sm4e-p_JP61VB_2.jpg
Lars SM4MKF med alias SM4E sitter och kör. På golvet bakom kartongen skymtar PA med 2x 4CX250B. Loggning i Taclog på en urgammal laptop, den var omodern när den köptes 1999 och har Win 3.11. Funkar alldeles utmärkt att logga på.sm4e-p_JP61VB_3.jpg
Här är jag på väg hem i morgonsolen. Stannade på ett soligt ställe ganska nära där vi stod, åt frukost, njöt av utsikten och somnade om en stund. Vändplanen vi stod vid hade lite träd mellan sig och branten, kanske det dämpade en del? Vi upplevde i alla fall att vi hörde bättre än vi hördes, särskilt med tanke på att vi nog fick ut åtminstone 500W, antagligen mer. Åker vi hitåt nån fler gång blir det nog vändplanen söder om Ålderberg. Bättre väg och nästan inga träd ivägen, men några meter lägre höjd. För 1296 kanske festplatsen Boggberget i Evertsberg funkar bäst, särskilt om man får låna ett vägguttag och slipper köra elverket.
På torsdag får Lars köra 50 MHz utan mig i klubbstugan, jag är då i Göteborg på väg till Tjörn-mötet. Hoppas att den gröna gammelbilen ovan går så långt, den spottade ur sig kylarvätska igår på väg upp, men har gått hem till Falun idag utan problem. Nästa tisdag får vi se om vi orkar upp till Lugnet och köra 432-test, eller stannar inne i stugvärmen vid klubbstugan.
/Jan
 
Back
Top