NAC klubbtävlingen

SM4HFI

Well-Known Member
Här kommer lite kurvor på hur toppen i klubbtävlingen utvecklats hittills
under året. DW är ju årets nykomling med i särklass flest deltagare på 144
och 432, GW har ingen SM3LBN som jagar varje test, han kör ibland men utan att jaga. BX hade en svag start, tror de hade rigg eller antennproblem. För övrigt inga överraskningar. CT och MW ligger som vanligt mycket jämnt i toppen.

Som synes är kvartalstesterna viktiga i klubbtävlingen. Varje QSO i kvartalstesterna är värt 10-50 gånger mer än ett QSO i 2m NAC.

Nu kör vi andra halvan av det här året!

/Jan
 

Attachments

  • klubb07.GIF
    klubb07.GIF
    36,2 KB · Views: 206
Hej!
Jag har tittat lite på de främsta i klubbtävlingen under 2007, här kommer lite kommentarer

SK7MW Stark start, och sedan ökat. 9 vinster och årets 7 sista, mycket tack vare SM0SBI på SHF och Mikro. Missade första kvartalstesten, men vann å andra sidan de två sista. Ca 25% i var sektion, VHF, UHF, SHF och Mikro. Totalt 90 loggar.

SK0CT Ganska jämna över året. 5 vinster, alla i början av året. Sedan blev MW för starka. Starkaste sektion Mikro med knappt 40%, SHF med knappt 30%, VHF med knappt 20% och UHF med drygt 15%. Totalt 176 loggar.

SK3BP Ganska jämna över året, utan någon vinst. VHF är starkaste sektionen med drygt 50%, UHF ca 25%; och SHF och Mikro med vardera drygt 10%. Totalt 235 loggar.

SK4AO Också ganska jämna över året, men med en vinst, i första kvartalstesten. Nästan 60% på VHF, 32% på UHF och 11 på SHF. Ingen kör Mikro. Totalt 192 loggar.

SK6DW Jämnt resultat och i särklass flest deltagare. Vann andra kvartalstesten. 75% på VHF och 25% på UHF, som är de enda band de aktiverar. Totalt 244 loggar.

SK6YH Ganska jämnt resultat med stark december, men kör inga kvartalstester. Klubbpoängen kommer, som sig bör från Västkustens mikrovågsgrupp, i huvudsak över 1 GHz med knappt 60% på Mikrovågor och knappt 40% på SHF. De har endast 3% på VHF och UHF tillsammans. Totalt 58 loggar.

Resultatet bygger på Tommys lista 071226 18.34, så det kommer kanske någon fler logg, men inget som ändrar resultatet i täten av klubbtävlingen.

Gott nytt NAC-år 2008

/Jan
 

Attachments

  • klubb07.GIF
    klubb07.GIF
    28,7 KB · Views: 119
Det är synd att man inte kan räkna in 6m på något vis. Tyckte Fredy SM6FKF gav ett bra förslag för något år sedan. Då hade det kunnat bli bättre för de klubbar som inte har några medlemmar igång på SHF med.

73 de Magnus
 
Hej Magnus!

Reglerna är inte ändrade sen analoga TV-nätet stängt, och fortfarande är ju inte 6m något amatörband, eller? Det krävs ju fortfarande specialtillstånd. Förslag är välkomna till 2009, 2008 har redan börjat. Kanske nåt att ta med till årets VHF-möte i Finland.

Att uppmuntra aktivitet på mikrovågor tycker jag är bra, även om jag själv inte är igång där. Kul att se t ex hur väl SK6YH hävdar sig trots aktivitet i stort sett enbart över 1 GHz.

Gott Nytt År!
/Jan
 
Hej!
Nej, det stämmer att det inte är något amatörband, än. Glömmer aldrig svaret jag fick av damen på PTS när jag ringde och frågade om nått som gällde 6m amatörband och hon sa att det inte var ett amatörband. Då frågade jag om jag skulle använda något annat än min amatörradiosignal varpå jag fick svaret att PTS inte brydde sig det minsta om vad jag använde för signal på det bandet.

Till trots, vi kör ju iallafall test där så kan vara värt att ha i åtanke för framtiden, det är ju till trots över 60 stationer som varit igång på NAC 6m 2007 och skickat in logg.

73 de Magnus
 
Back
Top