NAC-MGM... Hur redovisa?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Eftersom jag har närmat mig "The Dark Side" och börjat köra FT: SSA's vanliga NAC-test redovisas enkelt med OK2PIN's log-generator oavsett om man haft CW/SSB/FT-kontakt. NAC-MGM däremot noterades att man inte utbyter annat än lokatorns 4 tecken och inga S-meter värden.

Hur är det tänkt att redovisa resultatet? PÅ SSA's hemsidor/NAC fanns ingen information.

Att inte köra i "Contest Mode" skrevs det däremot på "vushf.dk"...
 
Hej!

Klippt från SSA-testsida.

Logg:
Loggen MÅSTE vara i EDI- eller ADIF-format för tiden testen pågår. Loggen laddas upp inom 48 timmar efter testets slut till loggroboten på contest.ssa.se. Tider utanför tävlingstiden gör att loggen inte tas emot av roboten.


Klippt från FT8 Activity:

ENG:
You can upload your entire WSJT/JTDX Log file. The Log uploader tool will filter out the QSOs. Usually, the file can be found in "C:\Users\<User>\AppData\Local\WSJT-X (or JTDX)". You can also open your FT8 software, go to File -> Open Log Directory and copy wsjtx_log.adi to your Desktop and upload from there.


Jag hoppas att du ropar in "analogt" på tisdag! (432.135 MHz)

73 Kricke
 
Det gick bra att ladda upp loggen till "FT8 Activity" men som HFI skriver på SSA's NAC-sida så är det "litet problem" att få in MGM-loggen till SSA's robot. Några försök att konvertera ADIF till Cabrillio med mjukvara hämtad på nätet stöp pga avsaknad av fullständig QSO-information (som exvis lokatorns alla tecken och/eller signalrapporterna).

Det var väl också som HFI skriver inte så mycket svensk aktivitet. Hörde DL, SP, OK så det verkar vara bättre nere på kontinenten.

Litet synd. Grannens #¤%&! LED-switchade trädgårdsbelysning har antingen gått sönder eller stängts av med flit.
Jag har för att fira det en flaska mousserande vin i kylen...
 
SSA NAC-robot accepterar filer i REG1TEST-format, ofta kallade EDI. Beskrivning av formatet finns i Reg1 VHF handbook sen mitten av 90-talet, det är långt ifrån något nytt påfund. Handbokens senaste version hittar du på https://www.iaru-r1.org/about-us/committees-and-working-groups/vhf-uhf-shf-committee-c5/
Tid i REG1TEST är enligt specifikationen UTC. Roboten tar inte emot loggar med QSO utanför testtiden. Fel tid eller datum för testen ger besked att det är QSO utanför testens tid, händer mer vid byte mellan sommar- och normaltid. Just bytet fram o tillbaks till sommartid var orsaken till min önskan att uppmärksamma den som laddar upp. Alternativet var att acceptera men bara räkna QSO inom testtiden, något som jag själv säkert hade råkat ut för och säkert många med mig.
Siffran direkt efter motstationens anropssignal anger trafiksätt. För MGM accepteras siffran 7, ursprungligen RTTY men sedan några år även MGM = Machine Generated Modes. Även siffran 0 för andra trafiksätt accepteras.
Vilket loggprogram man använder är upp till deltagaren. Jag är själv en analog gubbe och har inte kört MGM i NAC-testerna mer än några PSK31-QSO för några år sen. Igår provade jag FT8 på klubben SK4AO och efter en stund fick jag lite kläm på hur man gör, tror jag. Installation och konfig är gjord av Christer SM4KUH. WSJT-X sänder broadcast på en port på nätverket och N1MM lyssnar på den porten, QSO trillar in i N1MM när man accepterar QSO i WSJT-X.
Loggen från N1MM saknar kodsiffra för trafiksätt. Jag är ju familjär med REG1TEST-formatet så jag skrev in 7 på alla QSO, tog bort tomraderna före REG1TEST och laddade upp.
Idag tittade jag i alla loggar för både MGM i onsdags och på NAC28-Digi igår, och ingen saknar siffra för trafiksätt. Någon logg har 0 som står som "Other" i UBN-loggen, eller 7 som står som MGM.

Med det låga deltagarantalet som varit hittills, även när man tittar på alla loggade stationer, och med inläggen i SSA Forum så överväger jag att lägga ner NAC-MGM i nuvarande form. Argumentet att tisdags-NAC och NAC-MGM oftast är dagarna efter varann väger tungt. Onsdagens relativt höga deltagarantal glädjer, tror det var 22 loggade svenska motstationer när jag räknade i de 10 uppladdade loggarna.

Ska vi fortsätta med rena NAC-MGM i nuvarande form, ändra regler o tider eller lägga ner? Jag förväntar mig ett möte med övriga NRAU VHF-testedare ganska snart och vore bra med åsikter. Det är ju SSA som arrangerar så skriv gärna på SSA forum.
/Jan
 
...Inget var menat som kritik mot -HFI. Om SSA väljer att lägga ner MGM-testen i sin nuvarande form så har i alla fall jag inga problem med det. Få deltagare samt meck med loggformatet så jag lägger inte ner någon energi på att formattera min logg. I annat fall är det lätt att börja med CW/SSB på dom vanliga NAC-testerna för att gå över till JT när man hört och kört dom stationer man kan nå med vanliga trafiksätt. Jag tror att jag kommer att göra det framöver.

No worries.
 
tog bort tomraderna före REG1TEST och laddade upp.
Jag lade en buggrapport om dessa för ett tag sedan. Ingen åtgärd ännu. Man behöver nyttja "delete-knappen" två ggr.

Loggen från N1MM saknar kodsiffra för trafiksätt.
Lade även en om detta "fel". Men ingen åtgärd. Så jag låter den positionen vara tom och den tolkas som nolla. SSB kommer in med siffran 1 OK.

Jag gråter inte om NAC-MGM flyttas/tas bort.
 
Mmm, nu så i senaste versionen.
EDI Export - deleted blank lines in header and added email address (TT393) (SM0IKR) (Coded by AB2ZY)
:)
Provkör ikväll.
 
Jo tomrader borta och mejladress kommer med. Däremot kommer inte mode-siffran 7 för MGM med. SSB siffran 1 kommer med.
Fortsätter med min bugrapport.
 
Jag använder Log4U och editerar EDI-filen i en texteditor för kontroll. Log4U felar när det gäller att visa moden så jag rättar det för hand.
Direkt efter motstationens anropssignal skriver jag moden, en !:a for SSB och en 7:a för digitalmode. Det har inte varit några problem att
ladda upp filen efter det.
 
OK Hans, jag är för lat för att stoppa dit 7an. Det får va tomt o roboten uppfattar det som "unkown".
Det duger ;-)
 
Back
Top