NAC på torsdagarna också!!!!!

Vad tycker du om detta förslag?

  • JA! Givetvis skall vi bistå våra bröder i söder.

    Votes: 14 77,8%
  • Nej. Jag vill inte flytta något.

    Votes: 3 16,7%
  • Vet ej.

    Votes: 1 5,6%

  • Total voters
    18
Kan det bidraga till högre aktivitet att flytta 50MHz NAC testen till
Torsdag tycker jag förslaget är bra.
Som det är nu verkar det bli färre och färre stationer QRV på 50MHz NAC.
Högre aktivitet är ju av godo!

//Peter sm6vkc
 
Saxat från Vushf@fro.se

NAC on Thursdays? Conclusion?

First of all: The reallocation of the 10 m “NAC” from the first Wednesday to Thursday was agreed upon before the complete proposal was put forward.

The 10 m band is beyond the sphere where the Nordic VHF committees can operate!

I did not expect anybody to propose to move the Thursdays one week towards the end of the month as this in many cases (4 out of 5 this year) only moves the the 50 MHz Thursday from one side of the weekend – to the other! In some other cases the last Thursday will get closer to the contest week end.

The general idea of the proposal is to make a logical and understandable scheme to last for a decade or so!

A general scheme cannot be tailored to the need of any individual interests. Then it would not last long.

That is also the reason why it is not recommendable to make a common Thursday for 28 + 50 + 70 MHz! The experience shows that within a few years we would have to split that “common” NAC again!

At present the 10 m “NAC” lasts 2 – 3 hours, the 50 MHz NAC 4 hours and the 70 MHz “NAC” could be 2 hours?

The reactions to the proposal have come mainly from Denmark and Sweden.

Only a few from Finland so far - and none from Norway.

My conclusion is that there is a clear majority to split up microwaves and 50 MHz on two different evenings.

There is a (smaller) majority to do it along the lines of the proposal, but with comments like:

- The Microwave NAC must move. There are more participants in the 50 MHz NAC!

- Move the Thursdays one week “back” away from the 24 hour contests on week ends.

- Make a common night for the 28, 50 and 70 MHz NACs.

- It is too early to make changes again!

All reactions can be found at:
www.edr.dk under “DEBAT”, or:
www.ham.se under ”allmänt om amatörradio”, or:
vushf@fro.se

As the conclusion to all these replies I feel it reasonable:

- To propose to the Nordic HF contest sections to move the 10 m NAC from the first Wednesday to the first Thursday of the month. Starting January 2004.

- To propose to the Nordic (+ UK) VHF committees to move the 50 MHz NAC to the second Thursday of the month. Starting January 2004.

- To propose to the Danish (and the UK?) VHF committee to start a 70 MHz NAC for 2 hours on the third Thursday of the month. Starting January 2004 - alternatively 2005.


Vy 73 de OZ7IS, Ivan.

VHF manager, EDR
 
Hej
Helt ok, hoppas att uppslutningen på testerna blir bättre.
Ibland undrar man om man har fel på sakerna :)

/Manuel
 
Sände ut en förfrågan till 20 st som kört 50 MHz i september
och mailat in loggen.
Frågan var: är det Ok med 50 Mhz test 2:a torsdagen i månaden ?

Hittills har jag fått 6 svar. 5 är för eller neutrala och 1 emot.
/ 73 Tommy
 
då blir, enligt förslaget, vecko-indelningen för SM så här:

1:a veckan VHF + 10m
2.a veckan UHF + 6m
3.e veckan 1296 + inget extra (70Mhz ej allokerat i SM)
4.e veckan mikro + inget extra

För majoriteten av testkörare, som kör "några timmar" innebär det väl lite mer timmar den veckan, men inget större förändring att flytta 50MHz till 2:a veckan.

För de stationerna som satsar 110% på testerna osv. blir det en jobbig vecka med UHF + 50MHz.
Effekten av det är väl en prioritering av test, dvs. är 50MHz kul nog ijmf. med UHF?.
Redan idag är väl 10m redan bortprioriterat för de flesta NACstationer?.

Ökar verkligen förslaget 50MHz trafiken ? - Näe!:D det tror jag inte i jämförelse med att ha kvar det dä testen ligger idag.
 
Hej
Att observera är att 10m testen är upp till HF-testledaren att
organisera. Det kom förslag på att starta detta från DL7 Bengt EQL på SSA styrelsemöte förra helgen.

70 Mhz är ju som 50MHz inget amatörband det heller men OM/NÄR frekvenser finns tillgänliga DÅ blir det 3 torsdagen enligt förslaget.

Det är ju ett långsiktigt förslag från en som varit med länge !
/ 73 Tommy
 
Man kan ju vända det hur man vill....de som i dag vill köra både micro och 50MHz väljer kanske i dag att köra micro och inte 50MHz.
Med 50 MHz på Torsdagar skulle dessa kanske vara med i stället?

//Peter
 
Rent teoretiskt fungerar förslaget, man får fler timmar att köra respektive test inom samma vecka, helt OK förslag.
Min reflektion var att det blir fler testkvällar att ordna och det i konkurrens med andra intressen på torsdagar, kanske fler känner så ?

/Christer:D
 
Hej

Det blev beslutstid och efter samråd med Anders SM2ECl
så raporterade jag att Sverige är FÖR FÖRSLAGET.

Det var stor dominans för förslaget bland de jag mailat och frågat samt i omröstningen här på ham.se.

Vi räknar med att köra igång i Januari 2004 !

/ 73 Tommy
VHF-contest manger

PS det blir några ändringar till, bla SAMMA RUTBONUS på alla band ! Kolla på

Testregler 2004
som kommer att uppdateras ! DS
 
Vore kul med info om vad som ändrats mellan 2003 och 2004 NAC reglerna - så slipper 200 personer jämföra regler mot regler,
lägg gärna in "delta" som ett bihang sist i testreglerna.....
70+3 / Christer SM0NCL:D
 
Synd att förslaget med att flytta NAC 50MHz till andra Torsdagen i månaden ("NAC 432MHz veckan") klubbades igenom, nu får vi som tar tester lite mer på allvar välja!

Så nu måste man välja, antingen kör man NAC 432MHz ELLER NAC 50MHz, det går ju inte att kräva att både familj OCH arbetsgivare skall gå med på två kvällar samma vecka.

Det kanske skulle kunna fungera någon enstaka månad, men inte varje, inte för oss iallafall.

Så vad vi inom SK6AL prioriterar får tiden utvisa, jag tycker det är synd, jag hade gärna velat fortsätta att köra båda testerna, men det blir svårt av ovan nämda skäl.

Tack för ordet!

SM6USS / Dennis
 
Våra bröder i öster(OH) röstade emot flytt så 50Mhz ligger kvar på 4:e tisdagen i månsden.

:D
73 de UPK
 
Back
Top