NAC portabelt 2018

SM4HFI

Well-Known Member
Ny säsong, ny tråd...
Sen start i år, förutom en liten 432 NAC med klubben i juni med klent resultat.
JP72 är väldigt dåligt representerat i NAC-testerna, så jag tänkte att hittar jag ett bra läge där så blir jag populär. Valet efter kartrek föll på vändplanen på sydöstra sidan av Grevaberget väster om Hennan, precis vid södra gränsen och nära den östra, JP72VA. Det är 180 m över närliggande sjön Hennan. Toppen är 50 m högre i norr, men väglös. Jag lånade klubben SK4AO:s rigg mm eftersom mitt PA bor där och är anpassat till den, och även klubbens elverk. Antenn, rotor, kablar mm hade jag själv.
Hennan#2.jpg
På bilden syns elverket till vänster om bilen. Bord för riggen är bakom bildörren, missade att stänga den. PA står på marken mitt bakom bilen.
Maströret har rotorn i botten, fastskruvad på en brädstump. De fyra staglinorna, flagglina, sitter i en repslinga runt röret och den sitter med en tamp i klammern för preampen. När jag vrider röret och antennen så lindas tampen max ett halvt varv runt röret, och det ger ingen märkbar skillnad i stagens spänning. Reser gör jag på två stag, här var de längst bort. Börjar med att knyta fast dem så högt jag kan i något träd som står ungefär rätt, gärna vilande högt i nån klyka och fastknutet längre ner så jag slipper klättra vid rivning. Sen lyfter jag rör, rotor och antenn och spänner stagen, ställer ner rotorn i marken. Då lutar masten mycket. Sen är det bara att greppa tag i rotorn och trycka på längs marken, så reser sig maströr och antenn. När det lutar mindre, så lite jag vågar med den vind som råder, så knyter jag fast de andra två staglinorna. Med fyra linor blir inte vinkeln mellan linorna så viktig, det är lätt att hitta fästpunkter. En av lövträbuskarna i förgrunden till höger håller en lina. En liten buske håller bättre än en ganska stor tältspik...
Knott och mygg höll sig i stort sett undan. Antingen så blåste det för mycket, eller så fungerade en fritidsfiskande arbetskamrats tips med allergimedicin, det blev Apotekets egna Loratadin. Jag märkte i alla fall inget av knotten.

Hennan#3.jpg
I backen upp mot toppen kom man ganska snart till antennens höjd. Och där skymtar det mycket goda avstampet ungefär emot Stockholm.
Lite högre upp i backen, där det står ett vindskydd, provade jag panoramafunktionen i telefonen. Träden skymmer så det är från öster i vänsterkanten till söder i högerkanten.
Hennan#4.jpg
Byn Hennan går att skymta i öster på andra sidan sjön.

Testen då?
Jodå, det blev fler OH i loggen än det brukar, men inte lika många som SK0EN brukar köra. Jag hittade ingen på FM, alla QSO är körda på SSB eller CW. Resultatet blev som en hyfsad test från klubben SK4AO fast med färre QSO. Resultaten finns som vanligt på http://ssa.se/contest/
/Jan
 
Kul Janne.
Kör ju portabelt själv men inte från ett berg med hög mast.

Hur gör du med batteri, du kan ju ha ett stort extra med i bilen förstås så bilen startar sedan...
Jag har 7Ah till IC-706 utan PA men det är tungt att bära redan det.
/ Tommy
 
Tommy, Janne skriver ju att han lånade klubbens elverk och ”På bilden syns elverket till vänster om bilen”...
:)

73
 
Vilken lyx med elverk...

På 144 MHz ger väl träden inte så mycket förluster
men jag har alltid undrat om hög mast lönar sig på ett berg. Koaxförlustetna ”äter upp” höjdvinsten.
Är det inte 3 DB vinst genom höjning från 3 till 30 meter?
/ Tommy
 
Kul med portabelt Jan!
Ser ut att vara ett utomordentligt QTH och du var stark här nere.
Synd att det inte är fler som tar sig ut och kör portabelt.

Tack för QSO och för en ny ruta.

73 Kricke
 
Masten når, som du ser på andra bilden ovan, över trädtopparna i sydost, men inte i riktning S - SV. Dock lutar det kraftigt även i de riktningarna så det är endast några enstaka grantoppar att ta sig igenom. QTH valdes delvis med tanke på att det lutar, och att det därför inte krävs någon antennhöjd att tala om beroende på terrängen, endast växtligheten som stör. På högsta punkten längs vägen är det flackt och även bergsknöl som sticker upp i öster, och då krävs högre mast. Kabelförluster går ju att hålla ner, bara att välja kabel efter längden, eller som jag gjorde ha preampen nära antennen och tillräckligt med effekt.

I kväll på 432 återvänder vi till samma QTH som förra 432-testen, Källviksbacken i Falun. Där har träden vuxit rejält, så det börjar bli dags att avverka lite, se https://sk4ao.net/index.php/338-432-och-1296-fran-kaellviksbacken-i-juni. Ikväll provar vi ca 50 m nordväst om kuren, där träden mot söder är lite lägre och längre bort. Så vi hoppas att prognosen utan regn håller i sig! Kanske det finns tillgång till el, annars blir elverket med även i kväll för att mata vårt lilla rör-PA med tetroden 8072 drygt 100 W ut. Förhoppningsvis är inte tropon lika död som förra månaden, även om inte tropoprognoserna ger så mycket hopp.

/Jan
 
Det blev aktivitet från Källviksbacken JP70TN med SK4AO/P. Jag fick hjälp av Lasse SM4ONW att resa masten, tack! Tyvärr hade ingen fler hörsammat aktiviteten. Riggen var startklar ganska precis när testen startade, förutom att buggen inte fungerade. Det verkar vara kortis direkt efter likriktaren nånstans konstaterade jag dan efter. Med i en påse fanns en nödnyckel, som inte står still själv och inte har nån rejäl knopp att hålla i, ursäkta nycklingen...
El fick elverket stå för, uttaget för snökanonen var strömlöst. Men det fick stå bakom jordvallen och störde inte alls akustiskt.
432_juli2018_9.jpg
Slalomklubben har satt upp några trästolpar, det är nog förberedelser för startpodium. En av dem fick tjäna som hög fästpunkt för ett stag. Knöt fast ett block nära toppen som en staglina fick löpa i. Två staglinor till de andra två stolparna denna gång, totalt 3.
432_juli2018_stag.jpg
Den korta linan till stolpens topp gjorde att det inte kunde ramla ens med bara en lina. Liksom tidigare hade jag en tajt repslinga runt röret att sätta stagen i, denna gång med tamp till nedersta antennen. Överbliven tamp hänger ner tillsammans med coaxen.
432_juli2018_4.jpg
Undertecknad knopar fast repet i nedersta antennen efter att klammermuttrarna dragits en gång extra. Alla bilder är tagna av Lasse ONW, som man bara ser skuggan av. I bakgrunden startkuren vi använde vid NAC432 i juni, med buskar som blivit träd.
432_juli2018_7.jpg
Utsikten utan träd är mycket bättre, bilden är tagen mot öster, på nordsidan om startkullen. Dessutom inga träd eller buskar som ger lä åt myggor o knott, jag märkte inget av dem under kvällen.

Rivningen har jag inga bilder av, jag blev ju själv. Fällningen gick bra. Jag knopade fast ett spännband i roten av stolpen, och krokfria änden knopades i masten, så den inte kunde smita iväg. Staglinan från blocket la jag ett par varv runt kroken, på det viset var det inga problem att hålla emot med bara en hand vid fällningen, den andra styrde masten till campingstolen som tjänar som stöd. Allt var ihopplockat en kvart över midnatt.

En veckas semester kvar. NAC 50 ikväll blir från klubbstugan, har ingen antenn lös för det bandet. 1296 nästa vecka får vi se var det blir. Källviksbacken är en stark kandidat igen.

/Jan
 
Hej Jan!

Kul läsning och extra kul med bilder.
Det gick bra till JO58, tack för QSO,et. (gick utmärkt trots bristfällig nyckel)

Vi hörs kanske ikväll, är troligtvis QRV.

73 Kricke
 
Sådär då, en tisdagskväll till är över, denna gång NAC 1296. Det blev samma ställe som vid 432-testen, men lägre mast och handvridet. Söderut var det som en vägg, GEP och VTZ var nog bästa DX i den riktningen. Hörde SM7DTE ibland, men lyckades inte få till QSO.
Riggen var TS-2000 med en DEM transverter som sägs ha 60 W ut, men jag mäter upp knappt 50. Ingen preamp, 7 m RG213, så hörde nog lite sämre än vid klubbstugan. Det vägdes nog upp av att jag ordnade en extra RX-utgång på MF och i den funkade det utmärkt att sätta en RTL2832 TV-dongel som visade drygt 350 kHz på vattenfall, och där syntes signaler som var svårlästa på CW. Så bara en spak att vrida på, dvs antennspaken. TS-2ooo har minne för CW, och det användes flitigt för CQ under testen. Antennen är en Wimo 2344, 37 el yagi.1296_juli.jpg
Antennspaken syns ca 10 cm under bordsskivan, en bit vinkeljärn fastsvetsad i en rörklamma. Den pekar i samma riktning som antennen, så jag slipper titta uppåt för att veta var antennen pekar. Bilden är tagen mot SV, så det är några träd som skuggar horisonten i den riktningen. Österut är det någon mil till horisonten, se bilden i 432-posten.

Sista semesterveckan för min del. Får se hur mycket /P det blir när jag jobbar.
/Jan
 
NAC 28 kördes med SK4AO/P från Dådran field day med klubbens rigg, tält, elverk, mm, och en improviserad antenn eftersom stora masten och 3 el yagi inte kom med. Dadran_28_2018.jpg
Det blev en vertikalt utsträckt helvågsloop matad i botten, bestående av kronans 9m tråd och en labbsladd, allt monterat på ribbor och annat, ihoptejpat med vävtejp och packtejp, och fastsatt på 3 m maströr bundet i tältstativet. SWR var sådär, men inte mer än att TS-2000 klarade att stämma av med den korta matarledningen. Resultatet blev över förväntan på CW, på SSB och FM var det svårare att få resultat men det blev några kontakter i alla fall. Digi provade vi inte alls.
NAC144 blir med SK4AO från klubbstugan. Just nu är portabelenergin slut efter en långhelg på fieldday.
/Jan
 
Back
Top