NAC portabelt 2024

SM4HFI

Well-Known Member
Efter lite tjuvstart med SM-OH och efter sista NAC från SK4AO klubbstuga var det dags för besök i det gröna. Efter lite funderande föll valet på Trollberget, en liten vindkraftsanläggning med 2 verk, det högsta 329 möh. Vi har varit där tidigare några gånger. Som pensionär har jag ju möjlighet att ligga kvar till dan efter, utan någon tid att passa. Vi blev bara två på plats, förutom jag så kom Bertil SM4EDK och var med. Jag var tidigt på plats. Ena antennen behövde lite kärlek, en tioelementare fick donera några plastbitar. Det och montage av maströr på rotor, och antenner på maströret var påbörjat när Bertil kom. Vi färdigställde gemensamt och avslutade montaget med en nu väl inövad manöver. Stag sattes fast i en slinga runt maströret som satt med stropp i nedre antennen. Rotorn som sitter på knapp meterlång brädstump lades bredvid husvagnen med maströret rakt ut. Bertil fick stå på plankstumpen medan jag reste 8 m maströr med 2x 15 el CueDee. Pensionering har gjort sitt, det var tyngre än jag mindes... Stag knöts fast i vagnens stödben på andra sidan. och sedan i buskar åt andra hållet. Rotorn flyttades sedan så masten stod rakt. Riktningen visade sig vara bra inom toleranser, annars vrider vi bara rotorns brädstump tills det stämmer.
SK4AO_NAC144_juni_sida.jpg

Några småträd har börjat väga upp, nedan går det att ana vy mot Stockholm.
SK4AO_NAC144_juni_bak.jpg

Efter masten var på plats värmde vi färdiga bruna bönor och stekte fläsk, som avnjöts vid bordet i skuggan av vagnen.
Rig monterades, men noterade att nätkabel för riggen inte var med. Beslut att strunta i FT8 och låna datorns eller bildskärmens nätkabel var lätt! Så det blev endast CW och foni under kvällen. Jag försökte höra några finska stationer på FM, men blev endast SK0EN på det trafiksättet. Hörde en finsk station också, men visade sig att den redan var körd på SSB. Tur jag har tränat på finsk bokstavering.
Bertil tog bild på insidan också, med mig på operatörsplatsen.
Resized_20240604_204302_9106.jpg
Resultatet finns som vanligt på https://contest.ssa.se/?contest=1934.
Väderprognosen sa att det skulle blåsa på onsdag morgon så fällning av maströret gjordes direkt efter testen. Vinden var kraftigare än prognosen sa, vi höll koll på en liten björk 50 m bort för att se när vinden mojnade ett ögonblick och fällde då. Det gick bra! Bertil åkte sedan hem, och slapp åka tillbaks dan efter.
Efter nattens sömn, frukost och funderande plockades allt ihop och packades för avfärd hem, på ungefär samma sätt som ditresan.
SK4AO_NAC144_juni_hem.jpg

Nu är det bara att fortsätta portabelkörandet. Jag kan förvarna om att det inte blir någon test för oss på 432 nästa vecka, det blir lite hundraårsfirande istället. Men NAC 50 blir det nog!
Vi hörs, hoppas fler är med då!
/Jan o Bertil SM4EDK
 
Last edited:
Även jag var ute portabelt under NAC på Yxlö JO98. Men hade en lite mindre station med mig. Körde med IC9700 kopplad i ciguttaget. Ja det hanns inte fixas bättre. Helt värdelöst. I min bil verkar det sitta en omvandlare till 12V o strömbegränsad. Blev nog 10W bara. Men kul ändå. Körde 28 QSO o hoppas det blev en ny ruta för några av er. Fixar en sladd från batteriet till nästa gång. Vi hörs på NAC framöver.

73 SE0IKR som är mitt "JO98-call"

IMG_20240604_212606.jpg

ps, hann hem o köra lite med hemmanatennen med. ;)
 
Back
Top