NAC portabelt

SM4HFI

Well-Known Member
Julitesten på 144 körde jag från Baljåsen i norra Dalsland. Det är Dalslands högsta punkt enligt turistinfomationen i Åmål, tack för hjälpen! Vid parkeringen packades tre kolli.
Batteri 26 Ah gel, PA och adapterlådan i Kånken.
Rigg FT817, nyckel, coaxer, tejp, linor, klocka mm i en väska.
Antenn 5 el med delad bom och mast 3 bitar pertinaxrör med gängade skarvar (kasserad strömavtagarstång från SJ) ihoptejpade till ett paket. Lättaste kollit men otympligast.

Lite panik blev det när strömkabeln till riggen inte hittades. Efter lite funderande kom jag fram till att den sitter på lilla 7 Ah batteriet som jag laddade hemma, men som inte verkar kommit med vid packningen. Det gick att lösa med lösa kabelsnuttar och gaffatejp, och några kardeler inpetade på kalla sidan av PA:ts säkring. Minus kopplades till jordskruven.

Det fanns tre vägar till toppen skyltade. Det kändes som jag valde den längsta, med uppstigning på baksidan av kullen.

Väl på plats riggade jag och försökte sända. Men riggen stod kvar i RX-läge i alla moder, hur jag än gjorde. Letade i menyer efter nån TX block eller liknande, men det slutade med reset, sen funkade den som normalt! Då var klockan en bit över 8.

Över Nordsjön verkar det ha varit en vägg rest. Hörde ett par danskar, men de hörde inte mig. Norrmän och svenskar funkade bra, men kvällens överraskning var att ES5PC hördes och även hörde mina anrop, 82 mil bort. Inte illa med 20 - 30 W och 5 el! Men horisonten i hans riktning är inte dålig, se bilden nedan med Västergötland i bakgrunden, på andra sidan Vänern...SM4HFI_Baljasen.jpg
Hemma i Falun funkar det att gå i skogen kl 11, men var osäker så efter lite trög trafik vid 22.30 så rev jag och gick ner. Det var en betydligt kortare stig, men kom fram på vägen kanske en halv km nordost om parkeringen.
Dan efter blev det inknappning av loggen, hoppas det inte blev allt för många fel från papper till logg. Det får jag väl se lite senare...

Det finns även en liten stuga på toppen, med två kojplatser, kamin, bord och sittplatser. Men då fordras ju rotor mm, så den fick stå orörd. Jag var ute och slogs med några knott, men de gav sig med kyligare väder och lite vind vid 9-tiden.

432-testen kör jag med SK4AO igen som vanligt, antagligen från nån kulle i Falutrakten.
/Jan
 
Bra jobbar Janne!

Har många gånger tänkt tanken att köra portabelt någon 2 m NAC under sommaren
här på Öland men det kraschlandar var gång. Man saknar alltid någonting och har
nog inte samma "vilja" att fixa sladdar mm från ingenting. Men man kanske får göra
jobbet innan det är dags nästa gång så kanske man blir lite portabelaktiv...

73 de ULF nu som SM7LCB
 
Då var det dags igen. Denna gång är planen 1296 i husvagnen med elverk puttrande utanför, transverter o rigg vill helst ha lite mer än prick 12 V som batteri ger, och rotorn går bara på 230. Tisdag eftermiddag lastar jag och drar till Snöberget strax väster Hofors med väg och vändplan ganska nära toppen på östra sidan. Förhoppningsvis hittar inte allt för många knott in i vagnen, senast jag var där utan vagn flydde jag efter en timme! Med lite tur blir det nån bild att ladda upp efteråt.

Lokator JP80BM. Rigg klubbens portabelrigg DEM 50W transverter med TS-2000 IF på 28 MHz och antenn 37 el Wimo 2344 7 m över mark. Tyvärr bara RG213 feeder, de jag har som är bättre är längre och har ungefär samma dämpning... Fri horisont från norr till syd, och inte dåligt i sydväst. Till SM4L, SM4DXO och ev SK4AO i nordväst ska jag nog nå trots lite kullar.

Call SM4HFI/P om klubben är igång, annars kanske SK4AO/P. Får se om jag får till KST-chat med dator eller får sitta o pilla med telefonen. CQ ropar jag på 1296203 +- som vanligt, oftast på CW.
Hoppas vi hörs!
/Jan
 
Inte blev det som tänkt... Sen från jobbet så jag fick panikpacka. Antennen rest 10 i 7 och började rycka i snöret på elverket, men inte startade det. Det var ju så lättstartat senast... Kollade soppa, och att choken fungerade men inte en tändning... Efter 20 minuters trassel gick snöret av, bara att ge upp 230 V AC, och därmed antennrotor. Packningen var anpassad för att sitta inne i vagnen, dvs lite skyddad från knotten, så inga lösa stolar var med. Och maströret med antenn var rest och feedern räckte med några cm tillgodo fram till transvertern, så masten kunde inte stå på så många andra ställen än diagonalt från husvagnsdörren, där enda öppningabara fönstret och batteriet sitter, dvs ca 10 m att springa fram o tillbaks för att vrida. För att spara lite på husvagnsbatteriet körde jag FT817 som MF istället för TS-2000, den drar mycket mindre ström.
Enda positiva var att jag gjort en lista med de som var aktiva förra 23-testen från kartan på resultatsidan, och lagt in call och lokatorer i en gammal fyrlista som räknar avstånd och riktning, det skiljer lite mot vad det är hemma i Falun.
Men UJ va trögt det gick! Ingen OH i loggen trots massor med CQ och kanon-QTH för den riktningen, bara ett par ES blev det. Vid 10 gjorde jag ett break för kaffe o ett par mackor, första jag åt sen lunchen.
Körde med eget call, klubben kanske skulle komma igång men hörde dem inte. Lyckades få JP70 tack vara SM4L (=SM4EFW) på sked via repeatern. Stackars Gunnar har fått fel på rotorindikeringen så han visste inte alls var antennen pekade. Svag som en andeviskning, men efter ett tag hade vi fått igenom allt.
På tal om knott, så tipsade en sportfiskande arbetskamrat om att allergimediciner har en positiv biverkan, knotten svider inte! Så kanske provar det istället för husvagn nån gång.
Nu är allt nerplockat, bara att tejpa lyktan på maströret och rulla hemåt. Nästa test jag är igång blir 144, får se vad jag hittar på då...
/Jan
 
Oj som det kan bli... men du hade fina signaler när vi körde och lyssnade en tid på dina CQ
som hördes stadigt medan jag lyssnade. Så prylarna fungerade ju i alla fall även om det inte
blev så bekvämt som det var tänkt. Kul att du aktiverar dig så mycket!

73 de ULF/SM7LCB
 
NAC144 augusti med SK4AO/P och lite NAC 28
Det blev en liten utflykt till Källviksbacken, en slalombacke sydväst om Falu centrum som jag ser hemifrån bara två km bort. Lugnet och hoppbackarna är nordost om centrum. Vid "Gamla tävlingsbacken" finns en startkur som vi använt som shack i många år nu, se galleri.sk4ao.net, och som funkar att resa maströr emot. För nåt år sen försvann vindskivorna från taket så det saknades stöd för röret, så nu sitter det en bit 2x3" (heter det 45x70 på modern snickarsvenska?) högst upp på gaveln med ett litet jack där röret får stöd. Eftersom backen inte är använd på långt över 10 år så har slyn vuxit upp runt om. Även strömmen i snökanonuttaget är bruten, så elverket får stå för den varan. Startkullen är verkligen en kulle, det lutar brant åt alla håll utom väster, men där är det få aktiva från vår horisont. Därför funkar det bra med ett relativt kort maströr, fast slyn börjar bli lite för hög för de högre frekvenserna. Får kanske kolla med slalomklubben om vi får röja lite?

144 fungerar ganska bra fortfarande. Jag hade redan under förmiddagen telefonkontakt med Lars SM4MKF som brukar vara trogen följeslagare, men han var kvar i sommarvistet i Orsa. Efter jobbet lastade jag bilen, gjorde några anrop på repeatern och pratade med Gunnar SM4EFW, så info om expeditionen kom ut. Men fast masten är så kort, bara drygt 7 meter, så lät jag bli att resa den till en kvart över 7, eftersom jag tyckte ett åskväder var lite för nära. Ett annat åskväder gjorde att jag gick ifrån riggen en stund lite senare i testen.
Kallviksbacken_1.jpgKallviksbacken_2.jpgKallviksbacken_3.jpgKallviksbacken_4.jpg
Riggen var samma vi brukar köra med i klubbstugan, förutom att preampen är en enklare modell som får sitta mellan rigg och PA eftersom den inte tål mer än 100 W. Dvs FT736, 2x 4CX250B ca 600 W, och antennen en 15 el CueDee. Vid halv 10 brummade det i backen och Jan SM3DGG dök upp. Det blev förstås prat och jag tror han körde några QSO också. Skönt i alla fall att han var kvar och hälpte till att plocka ner prylarna efter testen.

Ett par dar senare packades bilen igen, denna gång med husvagn efter, och det bar iväg till klubbens sommarläger vid Dådran, och NAC 28. Jag har inga bilder där, men det blev 3 el 3band yagi ca 14 m upp, ganska vingligt var det. Den var uppe 10 minuter i 7, och resultatet blev ju utmärkt med inte mer än 100 W ut. Jag vet att andra tog bilder. Jag kompletterar om jag får fatt på någon. Kanske någon som har dem kompletterar här eller på Dådran-tråden http://ham.se/index.php?threads/sk4ao-fieldday-dådran-5-7-aug.25389/.

På tisdag är det dags igen, hoppas elverket fungerar denna gång på Snöberget i JP80BM för NAC 1296.
Portabelkörning är kul, vi hörs!
/Jan
 
Back
Top