NAC portabelt

SM4HFI

Well-Known Member
Nu har jag varit ute igen och kört med SM4HFI/P, denna gång blev det 1296 från Snöberget, vändplanen i norra kanten av JP80BM. Rigg lånade jag av klubben SK4AO, och konstaterade att den behöver översyn. Lokaloscillatorn driver och kanske den kippar också, en rapport från en motstation antyder det. Transvertern är en DownEast Microwave med 50 W ut, men för det behöver den bra med spänning. Med batteri och ca 12 V blir det inte mer än ca 30 W från de två Mitsubishi-modulerna som sitter i den. Ett troligt fel är att ugnen värmer kontinuerligt utan tempreglering. Den värmer i alla fall för den driver mycket i början. När väl ångan är uppe skiljer det 4-5 kHz om jag låter CQ-maskinen jobba eller om jag bara lyssnar runt. Som MF använde jag TS-2000. Inte heller den trivs när spänningen blir för låg, så jag körde med elverk och nätdel. Det gav även ström till laptop och telefon för 4G, de hamnade där mikrofonen och hörlurarna är nedan. Bordet är en fällstol med Saabens hatthylla på armstöden. Notera även spaken för antennriktningen, mycket snabbare än en traditionell rotor.
sm4hfi_Snöberget#1.jpg
Antennen är en 37 el WiMo 2344. Det blir 44 om man räknar alla 8 pinnarna i reflektorn, jag anser det är en reflektor. Matarledning knappt 8 m RG213, ingen preamp så RX var en aning döv, dock ingen katastrof. Planen är att ordna ett paket med nätdel som kan sitta i masttoppen, men först behöver förstås ugnen till LO ordnas. Den lösningen ger bara MF, relämanöver och 230 V kabel ner, inga tunga otympliga kablar. Alternativet 7/8" kabel är otympligt...
Nedan står antennen i riktning KP20. Det är precis så den nåt över trädtopparna. Några meter längre bort sluttar det nedåt drygt 100 m så där är inga problem.
sm4hfi_Snöberget#3.jpg

Skogen har vuxit, och snart behöver man upp nån meter till för att komma över skogsremsan mellan vägen och branten österut. Matarledningen är precis så den räcker. Först tejpade jag den emot masten, men då blev den för kort i nederänden! Mot söder, åt det håll bilden nedan är tagen, sluttar det inte så brant men är inget som tar emot direkt. Jag lyckades ju köra DL0VV förutom SK7MWoch SM7DTE.
sm4hfi_Snöberget#2.jpg
Loggar för alla som var med syns på http://ssa.se/contest/?contest=833 när inlämningstiden är över. Jag ser att jag missade några motstationer, men det blev ändå bättre resultat än vi kört tidigare i år från SK4AO klubbstuga.
Får se när det blir nästa portabeläventyr.
/Jan
 
Hej Lars, "lagringen" är vad som råkar finnas under. När jag la upp röret på takräcket i nattmörkret hade jag glömt knacka på det innan så det ramlade lite grus ner på fronten. Jag tänkte faktiskt när jag åkt några hundra meter att jag borde haft en plankstump med en spik eller skruv så inte röret gräver ner sig, men vände inte, och det har jag inte gjort tidigare heller.
Lagringen av staglinorna är kanske också intressant. Sedan många år knyter jag någon meter lång lina i något fast på maströret, det kan vara antennen men igår var det skarven mellan 45 och 55 mm rör på ca 4,5 m höjd. Av den gör jag sedan en fast slinga (pålstek) runt maströret där jag knyter staglinorna. Slingan blir på så vis lagret som rör sig endast en aning i vertikalled när jag vrider. Flagglinorna är så pass elastiska så det märks inte. Bilderna är nog för dåliga för att det ska synas bra, jag var visst inte helt stadig på handen så det format som syns är vad jag tyckte var rimligt med tanke på suddigheten. Matarledningen får göra en liten bukt runt "lagret", med långt mellan fästpunkterna så går det åt minst extra coax.
När jag kör med rotor så sitter den på en plankstump, knapp meter lång. Med den funkar det att vrida 2x 15 el CueDee för 144 på ca 11 m rör, det jag använde igår och en 4m bit till i botten. Men det reser jag inte ensam så lätt, dessutom hade jag nog tappat mer i coaxförlust än jag vunnit i signal på 1296.
Styråran har varit med sedan 80-talet för olika ändamål. Den gjordes för att montera maströret på en 2"8 på balkongen av en hyreslägenhet. Sedan har den använts att sätta rotor på tillsammans med ett enkelt lager några meter upp. Sen ca 2000 har den varit styrpinne vid portabelkörning.
/Jan
 
Kul att se hur du kör. Jag är säker på att du missar mycket med RG-213 utan preamp.
Jag hade 8m aircom+ och möjlighet att koppla in preamp med 12m aircom+ och det gjorde stor skillnad i tisdags.

Med preampen så kommer förstås suget efter mer uteffekt...

/ Tommy
 
Är det inga fler som kommer ihåg hur man gjorde eller tar bilder när de kör portabelt?
Jag var ut med klubben SK4AO/P både NAC144 och NAC432 i september. Vi var på samma ställe båda gångerna, slalombacken Källviksbacken någon km sydväst om Falun. Hoppbackarna vid Lugnet ligger nordost om stan. Vid 144-testen såg det ut ungefär som vanligt, det finns bilder i klubbens galleri http://galleri.sk4ao.net/. Vid 432-testen hade vi "lite" mer antenner än tidigare på samma ställe, men på samma maströr som vanligt. Jag monterade antennerna och stackningskablage på maströret hemma, bara ett par km att köra och endast 2,5 m långa antenner, Vårgårda 13 el.
SK4AO_NAC432sep2017_2.jpg SK4AO_NAC432sep2017_1.jpg
Fast ska jag vara ärlig så var översta antennen inte på plats när jag körde, den tog i marken redan när jag körde av gården hemma... Den skruvades loss och tejpades på maströret under färd så långt ner matarkabeln tillät. Sen tror jag inte det tog i nånstans, möjligen att det lätt duttade i på grusvägen upp till startkuren som syns på bilden. På plats skruvade jag tillbaks antennen och kom på att det var lämpligt med en bild eller två. Med röret monterat på rotor så reser vi det mot plankstumpen strax under nocken på kuren. Det är ett V-format uttag i den som håller röret på plats tillsammans med ett spännband. Även om det inte kändes så bra när vi körde så blev det ändå årets hittills bästa 432-test med några få poängs marginal. Vi sitter under taket så stället är skapligt regnskyddat.
Det blir nog 144-test även i oktober från samma ställe, men då monterar vi antenn till maströret på plats.
/Jan
 
Hej Christian!
Jag tror det är polisen du menar? De kanske reagerar för det ser ju lite lustigt ut, men vad jag förstår så borde de inte ha något att anmärka på. Lasten är väl förankrad, många gånger över föreskriven kraft. Inget sticker ut fram så markering behövs inte där. Flaggan bak satt förstås längst bak under transport, då antennen där var tejpad mot maströret. Det de skulle kunna ha haft invändning emot är hemfärden. Jag letade och letade men hittade inte den röda lyktan med reflex jag brukar ha längst bak på maströret när det är mörkt, så det fick bli en arbetslampa med vitt ljus på flaggan istället. Lyktan hittades häromdan, nästa färd i mörker blir den använd. Sen hade det ju inte gjort nåt om bilen varit en decimeter högre...
/Jan
 
serienytt0127.jpg
 
Back
Top