När kan man anse sig vara en radioamatör?

En fd potentiell radiopirat som blivit riktig radioamatör menar du Christian?

Suck... ja det går ju att se allting ur en negativ vinkel om man vill.

Visst, du är en vanlig människa. Inget mer. Bra så. Du råkar ha en kamera. Kul. Om du skulle fastna för foto har du säkert potential att bli nån sorts fotograf.

Jag försökte bara vara lite positiv och pekade på att den som besitter den kunskap som krävs för det bygget har kunskaper och potential att bli radioamatör.

Ingen har nämnt ett dyft om 27MHz, ingen har skrivit en rad om att någon varit radiopirat eller att någon har sänt ut en enda period HF utan licens.

Jag och de flesta andra som hänger här är också bara vanliga människor som har amatörradio som en av sina hobbies skulle jag tro.

Har inte träffat så många ovanliga människor med amatörradio som yrke nämligen ;)

Nu skall jag ägna mig åt en av mina andra stora intressen, mat ! Men inte är jag nån kock för det inte även om vissa påstår att potentialen finns...
 
Last edited:
Nej det var inte menat som en negativ synvinkel. Jag bara provar om det finns några hållbara argument för att behöva kalla sig radioamatör och på vilka grunder det är befogat att meddela andra att man minsann är en radioamatör. Status måhända?

Jag har en känsla av att många radioamatörer identifierar sig mer med benämningen radioamatör än att vara intresserad av amatörradio som hobby. Foto som hobby och mycket annat vi gör från tid till annan. Det är oviktigt vad vi kallar oss och det är nog också därför radioamatör inte nämns specifikt i PTS föreskrifter. Där nöjer man sig med definitioner på amatörradiotrafik och amatörradiosändare samt amatörradiotillstånd som behövs för att utöva hobbyn.
 
Eller, Radioamatör kan man anse sig vara då man uppfyller kraven som professionell kverrulant!!

/Sven.
 
Last edited:
En radioamatör är för mig en som spenderar mer av sin tid på att sitta vid radion eller med lödkolven än vad hen gör på ham.se :p. Idag och igår har jag för övrigt varit ledig och kört ett par nya länder. Bland annat 3B och PJ4, och P4. Förresten nu kommer väl även denna tråd att sluta med att allt var bättre för :eek:
 
>>>En radioamatör är för mig en som spenderar mer av sin tid på att sitta vid radion eller med lödkolven än vad hen gör på ham.se

Då är jag ingen radioamatör enligt din definition då jag mest sitter framför mätinstrumenten i labbet och arbetar i mekverkstaden där jag bockar plåt och borrar chassien till mina radiobyggen. Dock är lödkolven för det mesta varm. När jag lyssnar på amatörbanden gör jag det numera mest framför datorn ansluten till en SDR-radio.

Egentligen är det här en s k ickefråga som diskuteras men som alltid engagerar många. Så för den som kan låta bli att ta åt sig och bli förbannad är det ju en kul diskussion i brist på andra som handlar mer om radiohobbyn och dess unika möjligheter än om hur personerna som utövar denna hobby bäst skall tituleras. Radiointresserad kanske?

Mycket var bättre förr och det finns också mycket som är sämre nu trots att en del saker blivit bättre. Det här är ju relativt och beror på vilka egna referensramar man har. Alltså finns inget entydigt svar som kan gälla för alla.
 
För min egen del är det strunt samma om jag benämns radio- eller sändaramatör,
jag kommer att fortsätta bygga och experimentera så som jag alltid har gjort.

Den enda skillnaden för mig blev när jag fick cert, då kunde jag koppla ur konstlasten och koppla in antennen istället :)

uj.. det är si sådär 13-14 år sedan som jag skrev upp för SM7LRJ...jag har lärt mig mycket sedan dess men jag har inte blivit klokare.
 
Någon skrev någon annanstans nåt i stil med "Det var inte bättre förr, bara annorlunda". Ett bra citat tycker jag !

Det finns ett annat uttryck hämtat från hjärtat av Ångermanland som säger, och förlåt det något grova språket här;

"Förr var det nu, fast djävligare. Men så här förbannade sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" :D
 
Jag liksom många andra som ibland använder uttrycket "det var bättre förr" gör det med glimten i ögat. Jag hörde uttrycket själv första gången för kanske 40-50 år sedan så det är inte något nytt påfund. De flesta har förmåga att se glimten och nöja sig med det. Sedan finns det så klart dom som tolkar uttrycket mer bokstavstroget och t o m blir heligt förbannade då de tycker det var sämre förr. Taggarna fälls ut och det kontras med att det är bättre nu, ibland uttryckt med versaler för att markera avsaknaden av humor. Jodå en del är nog bättre nu men det mesta var faktiskt bättre förr. Mycket bättre. Någon som såg glimten?
 
Värt att veta?

Jag har grävt fram "förundersökningen" som Lennart SM7KHF (sk) gjorde i samband med att ESR bildades som en "ideell oberoende intressegrupp" den 18 oktober 2001 (sedermera ideell förening den 23 augusti 2003).

I dagspressen på 1920-talet benämndes de som intresserade sig för den mer tekniska sidan av radiomottagare och antenner avsedda för rundradiolyssning som amatörer och radioamatörer. Även radiolyssnare nämndes.

Radioamatoren1924.jpg

Den 1 april 1924 utgavs första numret av Radio-Amatören, tidskrift för radiotekniska frågor. I anmälan (tillkännagivandet) av den nya tidningen framgår att tidskriften vänder sig till tekniskt intresserade personer som sysslar med mottagarbyggen och experiment. Innehållet i tidningens första nummer handlar uteslutande om radiomottagare och antenner och är mycket tekniskt orienterat med schemor och byggbeskrivningar på mottagare. En hög teknisk nivå jämfört med nutida mer populärt hållna tidskrifter.

Nr 1 och 2 har digitaliserats och finns att läsa i Runbergs arkiv ; http://runeberg.org/radioama/

Ett år senare, 1925, bildades Sveriges Sändareamatörer SSA. Först 1927 utkom det första numret av QTC. I presentationen med rubriken Regeneration står att läsa; "Då vi nu utsända första numret av Svenska Sändareamatörernas eget organ QTC är det i den fasta förhoppningen att härigenom giva en ny stat åt intresset för sändareamatörväsendet här i Sverige.

Längre ner i texten framgår inriktningen; "En av våra f.n.v. viktigaste uppgifter är att söka intressera radiolyssnare för kortvåg. ........ Det finnes säkerligen mången rundradiolyssnare eller experimenterande radioamatör, som med glädje skulle sälla sig till sändareamatörernas skara, om de blott visste huru enkelt det egentligen är att bygga en kortvågsstation. Många sky kostnaden. Upplys dem då att de begå sitt livs stora misstag. En hel kortvågsstation, sändare och mottagare, med vilken man utan minsta svårighet korresponderar med andra amatörsändare över allt i Europa och under goda omständigheter även med transoceana länder, kostar icke så mycket som en fyrarörsmottagare."

Resten av presentationen ägnas åt att uppmana; "...amatörsändarna att inkomma med tekniska artiklar och beskrivningar, där både teoretiska och praktiska synpunkter framläggas för att läsaren skall kunna helt tillgodogöra sig innehållet."

De allra flesta sändaramatörerna som idag är aktiva på amatörradiobanden har sannolikt börjat sin bana som just radioamatörer enligt den gamla definitionen förstått som så att de i unga år kommit i kontakt med en radiomottagare som de rattat på för att upptäcka allehanda pip och signaler vilka väckt intresse. Förr i tiden var det vanligt att börja med BCDX-lyssning (Världsradiolyssning) och för att höra svaga långväga stationer blev det naturligt att försöka förbättra antenner och mottagare. En stor andel av dessa rundradiolyssnare kom sedermera i kontakt med amatörradio och tog amatörradiocertifikat för att med ganska få undantag bli medlemmar i SSA. I alla fall var huvuddelen av de mer aktiva med.

Sedan 70- och 80-talen har de flesta nytillkomna bakgrund från privatradiobandet och har väl då på sätt och vis avancerat direkt från privatradioutövare till sändaramatör utan att gå omvägen via radioamatör.

I mer modern tid har uttrycken radioamatör och sändaramatör kommit att likställas och känner man inte till förhistorien hur uttrycken tillkom för snart hundra år sedan så kanske det är irrelevant vilken benämning som används.

När ESR bildades fann vi att "experimenterande svenska radioamatörer" klingade bra och skulle passa perfekt vår något bredare inriktning på radiointresserade personer. Alla från lyssnande och byggande amatörer till mer renodlade sändaramatörer. Den smalare benämningen sändaramatör exkluderar ju i viss mån lyssnaramatörer medan den moderna tolkningen av radioamatörer i stället inkluderar sändaramatörerna. Ungefär så gick diskussionen 2001 då namnfrågan avhandlades.
 
Om distinktionen mellan radio- och sändaramatörer ur en tidigare tråd:
I mera modern tid skulle man kunna ha gjort distinktionen mellan "sändaramatörerna" som bara sände och bara i undantagsfall använde mottagarna. Kategorin kunde man förr ganska ofta hitta på 80m på söndagsförmiddagarna.
Den andra kategorin "radioamatörerna" som även lyssnar kanske finns på andra amatörband, om den alls existerar längre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hm,
Höstens fuktiga klimat verkar ha gjort mig mer "radioamatör" än sändaramatör. Fukt i vridkondensatorn från senaste regnovädret spökar i min MagLoop.
Den är nu en betydligt bättre konstlast än jag designade den för. Turligt nog tar den fortfarande emot lika bra...
Gäller nog att ta in antennen, torka ut, rengöra kontaktytor till loop-elementet, vädertäta...


maglop.jpg HB MagLoop , 3 Loops @ 20-10M Horiz Pol
 
Back
Top