Nätadaptrar som stör

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag har en Dovado router vars nätaggregat genererar en hel del störningar precis som ett 5 volts nätaggregat gör som driver en Telldus dosa.
Tips på störningsfritt nätaggregat som kan leverera 12 resp 5 volt och någon eller ett par ampere, eller är det något hemmabygge som gäller?
Kanske hämta grundspänning från ett Diamond GSV-2000 som jag använder till riggen!
 
Tips på störningsfritt nätaggregat som kan leverera 12 resp 5 volt och någon eller ett par ampere
Jag har bytt ut alla mina nätadaptrar till gamla hederliga störfria linjära. Vårt grovsoprum är fullt av dylika nätagg.
....men.
Eftersom det börjar bli ganska många sådana i och kring radiobordet så skulle det nog vara dags att bygga ett gemensamt agg till alla förbrukarna.

eller är det något hemmabygge som gäller?
Linjärt är ju lätt att bygga och garanterat störfritt.
 
I vissa fall uppstår störningar från sådana nätaggregat med tiden.
I sådana fall kan det vara komponenter som har åldrats i agget. Öppna och se om du ser svällda elektrolytkondingar.
Jag hade själv ett sådant fal för en tid sedan, byte av kodningen och det blev lugnt.
Har det stört hela tiden är det nog läge för att bytas ut, såvida det inte går att utkräva kvalitetskrav från leverantören.

Jag har själv övervägt att bygga något eget för ändamålet. ett analog agg. med flera uttag. Flera uttag för 5 V med 7805 :eek:r. Kanske flera uttag för 12 V med 7812 etc.
En låda som kan ersätta ett antal små väggaggregat.

I vissa fall är det svårt att öppna små väggnätaggregat. Lite lagom våld kanske? Eller en lövsåg, kniv etc för att försöka få upp de limmade fogarna.
Risk att förstöra föreligger dock..... ( jo även risk att skada fingrarna om kniven är vass)
Samt man måste vara noga med eventuell elsäkerhet som kan förekomma i sådana prylar.......

En del saker går inte att bygga själv, exvis nätagget till MACBOOK PRO datorer, som kommunicerar med datorn innan det startar. Men samtidigt är dessa av högre klass (läs dyrare) och lever längre och stör inte...

Att ha en huvudbrytare som med ett klick kopplar bort 230 V från alla småladdare, datorer och nätagg när man sover eller är borta, kan minska driftstiden avsevärt och därmed åldringen.

Upp till kamp mot störningarna!!!!!

de
SM4FPD
 
Man kan mycket väl prova med en ferrit på sladden direkt efter nätaggregatet. Kjell & Co:s fyrkantiga ferritklump och så många varv som möjligt i den. Jag har lyckats eliminera störningar från flera nätadaptrar på det sättet, senast en Asus router.
 
de har 5 varianter,
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kontakter/ferritblock-5-mm-p90355

tyvärr är de helt ospecade så det är svårt att veta vilken modell man skall köpa, utöver att den skall passa på kabeln förstås..
Bättre då att handla på exempelvis Conrad.se där man kan hitta igen modellnummer och datablad.
exempel på Wurth klämferriter,
https://www.conrad.se/Ferritk%e4rna...rad-swe&pi=1086914&ci=SHOP_AREA_17426_1021027
https://www.conrad.se/Ferritk%e4rna...nrad-swe&pi=709104&ci=SHOP_AREA_17426_1021027
 
Last edited:
Ja, det är nog ferritblock 12 mm jag har använt för dessa ändamål. Även de mindre kan funka. Lindat några varv (3-5 varv) och fått bort störningar. Men, än en gång vill jag påpeka betydelsen av se till att de egna matarledningarna inte fungerar som antenner. Det gör man genom att använda balanserade ledningar och balanserade antennanpassningsenheter eller genom att se till att utsidan av koaxialkabeln inte snappar upp störningar.
 
Provade med de förslagna blocken från Kjell utan att det förändrade störningarna alls.
Lite i panik letade jag reda på ett bilbatteri som fick agera spänningsmatare å si nu blev det tyst.
Lite letande i gömmorna hittar jag ett 12 volt nättagg som jag testade och detta visade samma fina resultat som med batteriet!
Det blev en milsvidd skillnad speciellt på 80 o 40 meter!

Triggade av framgången skall jag fortsätta att försöka få till en riktigt tyst miljö, som rimligen borde gå, då shacket ligger 100 tals meter från närmaste granne, så saken ligger helt i min egen hand

Jag noterade att om jag slöt handen runt kabeln eller vidrörde ytterdelen på koaxialkontakten, så fick jag märkbar minskning av bruset. Samma fenomen uppstod då jag kopplade kontaktens ytterdel till jord!
Hur viktigt är det att jorda inkommande koaxial?
 
... eller utgående koax som tar med sig störningen ut till atennen så att den kan ta sig in i kabeln???

Gräv ned den.
 
Har lyckats att någorlunda tysta det egna nätets störningar från att
leta sig ut i antennparken. Kjell må ha ferritblock men det är billigare att
köpa några "flak" på ELFA (Jag har inget konto hos Conrad).
Letar man igenom sortimentet och väljer
lämplig typ och sedan pepprar kablaget med dom kan man som i mitt fall
få ner störnivån flera S-Enheter. Annat som gjorts är att se till att nätverksswitchar
fått jordade/skärmade IEC-brunnar (HP1410-24G har internt PSU som går
att modifiera och störa av), att så många småprylar som möjligt har
linjära "väggvårtor" och att allt nätverkskablage
är exvis CAT6-skärmat. Första gången man ser spektrumet i kortvågsmottagarens
vattenfallsdisplay före och efter en sådan genomgång skäms man litet...
 
Jag fick ner störnivån till S=0 med Clas O-ferriter. Jag bytte visserligen också ut omöjliga Samsung TV, mot Sony som inte stör. Man kan få mängdrabatt på Clas O också. ;-)
 
Det primärswitchade vägguttagsaggregat (12 V 2,5 A) som Bahnhof levererade med routern Tilgin heter Csec med ett modellnummer som börjar med CS30B. Det är en ful störkälla som saknar filter på nätsidan och endast har 1000 µF på lågvoltsutgången. Jag använder istället ett switchat Mascot på 13 V 3 A som är tyst och har ett ventilerat plåthölje.

Lennart
 
Tack! Då skall jag försöka få tag på en sådan. Jag har också problem med en störande router.
Har provat med ferriter till adaptern utan resultat.
 
Jag vill bidra med några egna erfarenheter gällande dessa nätadaptrar generellt.

Väldigt ofta har jag träffat på sådana nätadaptrar som inte har något filter alls på nätsidan.
Dessa nätadaptrar får inte / bör inte ansutas till någon förbrukare som har någon som helst referens till jord eller övrigt el-nät.
Så länge ingen commonmodeström kan flyta till jord så uppkommer oftast inga värre störningar.

Vissa av dessa nätadaptrar brukar ha en ferrit-bula på sin utgångskabel sittande i kontaktänden vilket är helt galet.
Med en 1,5m lång (antenn) kabel på utgången som troligtvis inte är filtrerad så borde ferriten sitta dikt an mot nätadaptern för att på det viset "mota Olle i grind"

Mycket skräp finns det där ute...
 
Ferriten på kabeln närmast DC-pluggen finns normalt bara i de fall nätadaptern är medlevererad med utrustningen och avsedd att användas tillsammans med utrustningen.

Anledningen är att utrustningen strålar "bakvägen" via DC-jacket, med ferriten passerar utrustningen EMC-testerna utan fördyrande modifieringar inuti utrustningen,
därför kan det också stå i vissa bruksanvisningar att man endast skall använda medlevererad nätadapter.
 
Back
Top