Nätbrum på mitt nätagg ...

Hejsan alla
Jag har precis fått hem min ICOM IC-9100 och till denna har jag ICOMs egna nätagg PS-126. Jag har precis kopplat upp denna och fixat iordning min antenn för de högre banden (KV kommer upp i veckan som kommer). Jag har givetvis jordad elkontakt till nätaggregatet och jag har också lagt på feritklossar på sladden mellan riggen och nätaggregatet, men trots dessa åtgärder så får jag nätbrum från aggregatet när jag sänder. Det har ingen betydelse om jag kör hör eller låg effekt (läs 2 eller 100 w på 145 resp 432 MHz) utan den enda skillnaden är att "brummet" blir högre med högre effekt.

Har någon en idé vad nätbrummet beror på eller har jag helt enkelt fått ett måndagsexemplar av nätaggregatet?

73´s de SM0LPO/Micke
 
Jag hade samma problem. Det var en diod i likriktarbryggan som gått hädan så riggen fick halvvågslikriktad spänning. En ny brygga och allt var frid och fröjd igen.
 
Tack snälla för ditt svar

Då skall jag ta kontakt med företaget som jag köpte grejorna ifrån och se hur dom kan lösa detta :)

Trevlig helg och tack än en gång

73´s de SM0LPO/Micke
 
Hej Micke!
Inge kul med brum från nätagget. Vore kul om du talade om vad felet var här på forumet sen så får vi lära oss lite mer...
Ha de'
 
Det brukar vara ena eller båda dioderna på minussidan som går hädan, detta beror på jordströmmar i schacket och uppstår ibland då man är ambitiös och jordar ihop alla grejor mot samma skena..
 
PS-126 är väl en switchad nätdel.
Ovanligt att man hör brum från dylika nätagg.

/Micke
 
PS-126 är väl en switchad nätdel.
Ovanligt att man hör brum från dylika nätagg.

/Micke

sant, det är ju ett primärswitchat aggregat...då är det något annat som inte stämmer, jag gissar att den sitter i ett jordat väguttag?
Du har inga externa mickar med mixerbord och preampar?
 
Last edited:
LPO de APQ.
För att vara 100% säker att brummet kommer från nät.agget, prova med att köra radion från ett 12-volts batteri - i nödfall cig.uttaget på bilen.

73
Bengt SM6APQ
 
Hejsan alla igen ... att brummet kommer från nätaggregatet råder inget tvivel om. När jag trycker ner sändknappen på micken på mode fm så brummar det direkt med varierande styrka beroende på hur mycket effekt som jag haft.

Givetvis använder jag ett jordat uttag för mina grejor - skulle ej drömma om annat ...

Jag har ICOM IC-9100 samt aktuella nätaggregat bredvid varandra (dvs inga extra tillbehör ;)). Flyttar jag isär dessa så finns brummet kvar i samma mängd som tidigare. Så avstånd har ingen betydelse mellan dessa.

Jag kommer givetvis att hålla denna tråden levande och förhoppningsvis så får jag också ett svar om vad felet var/är. Jag har skickat en mejl till affären jag köpte denna vid och får väl nu snällt avvakta deras respons. Felet har ju varit från allra första början och ingenting som kommit efter hand. Jag plockade upp grejorna ur kartongerna i går (121019). Så att det är ett måndagsexemplar som ej testats ordentligt på fabrik är en stark kandidat till felkälla.

Frågan är nu om riggen mår dåligt av detta? Men jag har nu valt att vara QRT tills detta löst sig. Vad är ett par dagars QRT mot de ca 20 åren av QRT som jag nu haft passerat i mitt amatörradioliv tills igår :)

73´s och ha en fortsatt trevlig lördagskväll
Micke
 
Last edited:
En liten undran: betyder inte PS-126 = 12volt 6amp?
Hur mycket drar radion i sändning?
 
PS-126 är ett switchat aggregat som ger max 25A och enligt IC-9100 manualen så
är PS-126 en option för bla. IC-9100 så Icom "garanterar" att det skall funka med den
riggen.

Är det andra som har hört brummet eller har du lyssnat själv med en annan radio ?

/Lars
 
Back
Top