Nätverkskabel som antennledning?

SM7TJC

Well-Known Member
När jag sökte efter olika aktiva loopantenner, för mottagning, så fann jag att någon rekommenderade vanlig skärmad nätverkskabel som nerledare.

Det låter ju faktiskt ganska smart. Ledningen är både balanserad och skärmad. Dessutom är den ju avsedd för höga frekvenser. Tydligen skall den hålla runt 100 Ohm impedans.
Som grädde på moset så ligger det ju fler ledningspar i samma kabel vilket man kan använda till spänningsmatning och eventuella reläer.
Är det för bra för att vara sant?
 
När jag sökte efter olika aktiva loopantenner, för mottagning, så fann jag att någon rekommenderade vanlig skärmad nätverkskabel som nerledare.

Det låter ju faktiskt ganska smart. Ledningen är både balanserad och skärmad. Dessutom är den ju avsedd för höga frekvenser. Tydligen skall den hålla runt 100 Ohm impedans.
Som grädde på moset så ligger det ju fler ledningspar i samma kabel vilket man kan använda till spänningsmatning och eventuella reläer.
Är det för bra för att vara sant?
Nej, det är nog riktigt.
Kan det vara denna sida du har sett?
Wideband Active Small Magnetic Loop Antenna
Det är en sida jag själv har kollat på ett otal gånger. Den innehåller många godbitar, bl. a. om "parallell crossed loops" som är ett sätt att koppla ihop fysiskt små loopar, öka effektiviteten och ändå behålla småloopskarakteristiken, dvs riktverkan. Chavdar Levkov är nog en kille som vet vad han skriver om. Om man kollar på nätet så finner man att han har varit radiointresserad sedan före tonåren, som så många andra av oss. Vidare så driver han eget företag, och har doktorerat.
 
Japp, det var just där jag såg det. Allt verkar väldigt seriöst och riktigt. Så jag gissar att han verkligen vet vad han gör.
Han har dessutom en förstärkare till försäljning. Man kan koppla två loopar till den och växla mellan dom samt använda dom som element i en kort dipol. Allt tack vare de extra tåtarna i kabeln som styr några reläer.
Jag har precis beställt en sådan förstärkare....
 
Japp, det var just där jag såg det. Allt verkar väldigt seriöst och riktigt. Så jag gissar att han verkligen vet vad han gör.
Han har dessutom en förstärkare till försäljning. Man kan koppla två loopar till den och växla mellan dom samt använda dom som element i en kort dipol. Allt tack vare de extra tåtarna i kabeln som styr några reläer.
Jag har precis beställt en sådan förstärkare....
Jag har själv tänkt mig att bygga ihop förstärkaren beskriven i hans artikel. Men det har inte blivit av än. Och jag har även sett den färdiga förstärkaren.
Det skulle vara kul om du kunde ge en recension av förstärkaren när du har provat den.
En reservation om detta med att använda fler par för olika ändamål. Om det finns störningar på spänningsmatningen så kan de gå över till paret med signalen, även om balansen i paren på CAT 5-6 kabel är väldigt bra.
 
Jag funderade först på att bygga, men insåg ganska snabbt att det blir svårt att få tid till det.
Självklart skall jag skriva en recension när jag testat den lite.
Störningar via spänningsmatningen är ju ett onödigt fenomen så jag matar nog med batteri för att vara på den säkra sidan.
 
Back
Top