NAG 144XL

SM4ANQ

Well-Known Member
Gammalt slutsteg med 1st 4CX350F.
Har använt det för MS i gången tid.
Underdimensionerad kylning för annat än SSB. Har använt en tilläggsfläkt Under kanske 10 års tid. Sedan havererade röret.
Köpte "nytt " rör. Tillståndet obekant men sades vara nytt. Har provat lite grand men finner att i slutet av sändningspasset när sändaren skiftar över till mottagning så sticker anodströmmen till några hundra mA över vad jag stämt av till. Detta för en kortare stund, någon sekund.
Frågor:
1. Vad händer i röret när anodströmmen sticker . Det borde vara ett inre fel i röret?
2. Anser att röret går för varmt i slutsteget. Man ser det på att avstämningen inte är stabil. Någon fix annat än min tilläggsfläkt? Har sökt på internet men finner inget.
3. Ebay's saluförda 4cx350f. Kondition obestämbar, chansning?
4. Finns det ryska eller kinesiska ekvivalenter?

Bästa 73
De
Ulf SM4ANQ
 
Nervös avstämning och att den "drar iväg" då du släpper PTT tycker jag tyder på oscillation,
utöver att försäkra sig om att röret är ok så hade jag kollat avkopplingskondingarna och om sockeln är hel/bra kontakt mot stiften/oxid?
 
Uppträdandet tyder på galleremission, vilken beror på att katodmaterialet hamnat på styrgallret.

Det i sin tur beror på att avståndet inne i röret mellan elektroderna är extremt litet, och även på att drifttemperaturen varit för hög vilket driver på förloppet.
Tyvärr är det också så att kvaliteten på elektronrör försämrats kraftigt de senaste årtiondena.
Även "kvalitetsfabrikat" håller mycket kortare nu än för 30 år sedan.

Det som går att göra åt saken är, förutom bättre kylning, är att se till att likströmsimpedansen i gallerkretsen är låg, så att inte gallerströmmen som orsakas av emissionen
motverkar gallerförspänningen.

Ryska och i synnerhet kinesiska 4CX350F tror jag inte alls på. Deras kvalitet har visat sig vara synnerligen ojämn.
Möjligen kan man hitta något nytt Eimac 4CX350A som tillverkats på 80-talet och byta glödtransformatorn till en som ger 6 V istället för 26 V.

Att göra elektronrör, och i synnerhet högbranta sändarrör med oxidkatod, är en konst som behärskas av allt färre.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Till XUN och AOM

Tack för synpunkterna från Er båda.
I kväll har jag gett mig på problemet.
Biasströmmen låg lite väl högt. Justerade ner till ca 35 till 40 mA. Förut ca 60 mA.
Justerade trimmer i PA-kretsen vilket gav mera uttalade dippar på "Plate".
Fixade till extra axialfläkt för lagom tyst gång.
Strömrusningen försvann.

Återstår att se om det hela är robust nog. På den gamla goda tiden var det ju en eller fem minuters sekvens i MS trafiken. Idag bara 30 sekunder så termiskt mycket behagligare. Hoppas problemet är löst.

Tack Karl-Arne om synpunkter på rörval. Kommer att beaktas. Kinesiska rör är nog mest look alike. Min erfarenhet från andra sammanhang.

Bästa 73
SM4ANQ Ulf
 
XUN's tips om bus-sväng verkar trolig. Det känns även sannolikt att detta kan bero på att det är knas på sekvensen antennrelä - gallerförspänning. Röret bör ju strypas ner helt med rejäl förspänning innan antennreläet tillåts skifta.

Kör själv ett 4CX300A med 100 mA viloström för SSB. Tror att dina 35-40 mA är i underkant vid linjärdrift, men är osäker på hur det är med '350.

/Janne
 
Jag tror inte på "bussvängning".
En sådan brukar aldrig sluta av sig själv, utan varar tills anodsäkringen löser eller någon skyddskrets griper in.
Dessutom brukar förloppet vara ganska dramatiskt.

I stället har detta scenario alla drag av "DC-instabilitet" som kan bero på många saker, bl.a. galleremission som nämnts tidigare.

PA-steget är annars ganska tveksamt konstruerat i ljuset av dagens kunskaper,
som t.ex. de som GM3SEK visar på i artikeln på
http://www.muenster.de/~dl5qe/qexartic.pdf
Några saker som framträder när man tittar på schemat:
  • Skärmgallerspänningen är ostabiliserad och impedansen för negativ skärmgallerström som gärna uppträder när rören åldras är hög
  • DC-impedansen i styrgallerledningen i "standby-läge" är hög
  • Det finns inga skyddskretsar överhuvudtaget
För någorlunda linjär drift av 4CX350 så behöver viloströmmen vara 80-120 mA

Den amatörradiohistoriskt bevandrade finner en "horrör" i manualen;
det talas om Multi-2000 som drivsändare till ett sådant slutsteg.
Under sådana förhållanden skulle det spjälstaket av spuriouser och den brusmatta som omgav nyttosignalen
ha fått en nivåhöjning av kanske 17 dB vilket helt hade kunnat omintetgöra trafik på den seriösa delen av 144 MHz i ett stort område...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
De gånger jag har donat med dylika slutsteg har jag:

- Använt Bleedermetoden för att erhålla skärmgallerspänningen.
Detta har samtidigt fått vara bleeder för högspänningen som sådan.

- Arrangerat gallerbiasen mha spole och låg resistans i parallel.
vilket gjort att steget krävt en del i driveffekt, men som samtidigt
gjort ingångsmatchningen lugn och fin.

Då har alla tendenser till stabilitetsproblem försvunnit.
Inte ens med öppen utgång och steget i TX-läge har det busat.

Däremot har bekanta varit tvungna att formera gamla 4CX en bra stund för att
få dom att bete sig.
 
Hej,

Är det så här Ni menar som minimum?

Bästa 73
de
sm4anq
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    333,3 KB · Views: 48
Det som Ulf/GXV beskriver passar för katodjordade steg, när man matar in drivningen mellan galler och katod.
NAG-steget är gallerjordat så där är ingångskretsen i katoden redan dämpad.

Jag har svårt att tro att problemen handlar om instabilitet på arbetsfrekvensen eller någon parasit,
utan det är DC-instabilitet som troligen är boven.

De många 10-tals 4CX350A som jag var med om att köra ner i drivstegen hos kommersiella effektsteg från Granger och Collins under 80- och halva 90-talet hade nästan alltid ett uppträdande som medförde att det blev omöjligt att ställa in viloströmmen i arbetspunkten när slutet närmade sig.
Ofta blev det överström som löste ut skydden, eller i värsta fall brände av katodmotstånden.

På Granger-effektstegen var det så illa att det var tvunget att sättas dit automatisk återstart efter överströmsutlösning.

Mot slutet innan vi ledsnade och ersatte dem med transistorförstärkare blev livslängden högst 3000-4000 timmar med glödström på. När sändarna var nya i början av 70-talet så kunde man enligt uppgift köra ett drygt år i genomsnitt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Alla,
Erfarenheterna och tipsen uppskattades skall Ni veta.
Trimmade som jag nämnde tidigare med tillsynes gott resultat.
I kväll var slutsteget i drift Au/cw under ca fem timmar. Tycks nu fungera stabilt!
3000-4000 driftstid som Karl-Arne nämner innan röret lägger av duger nog långt för min del. Ca 10 år skulle jag tro.
Borde skaffa reservrör. Utöver Eimac så finns det ett utbud av Siemens på eBay ser jag. Har Karl-Arne någon god erfarenhet om livslängder att förmedla.

Bästa 73
de
SM4ANQ Ulf
 
Upptäckte den här tråden av en slump...

Noterade själv detta problem för något år sedan när jag "återställde"
ett inköpt steg efter att ha fått tag på några 4CX350F.

Felet beror på tok-för-högt värde på R4 (360 kOhm) som sitter på biaskortet.
Bytt till 10 kOhm, 0.6 W blev steget stabilt utan några tendenser till strömrusning.
Passade på att byta R3 till 8.2 kOhm -> 1W då det som satt i bar "spår av" värme...

Vid det tillfället köpte jag några "NOS" nya 4CX350F på eBay.de från en
leverantör i Tyskland och även nu (december 2021) finns dom att köpa.
 
Last edited:
Back
Top