Någon med erfarenhet av Diamond Pwr GSV-3000

SA3BYC

Well-Known Member
Sökt efter ett trafobaserat nätagg med kapacitet för en vanlig 100 Watt transceiver, alltså nånstans 20-25 A och 13.8 Volt.

Verkar inte det lättaste, allt verkar vara switchat. Nå nästan iaf, finns ett Diamond Pwr GSV-3000 som passar in. Googlat runt lite och läst en del recensioner. Dock spretar omdömena rejält. Så undrar om någon här använder det? Intressant är framförallt ljudnivån från det. Är trött på högljudda switchade agg och inbillar mig att det trafobaserade borde vara rätt tyst.

Tacksam för svar från någon/några som använder eller har använt det.

/Johan

Ps. Har någon tips på något annat linjärt agg och var det finns att köpa är jag tacksam för det också.
 
Många hyser aversion mot switchade nätaggregat på grund av rädsla för HF-störningar, med visst fog förstås men lika ofta är det en obefogad rädsla eftersom man har större problem med utifrån kommande störningar.
Samlex nätaggregat är faktiskt väldigt LF-tysta när fläkten går men de är sämre på att vara HF-tysta.
En tumregel kan här vara att undvika fysiskt små nätagregat med stor strömkapacitet, eller aggregat för industriellt bruk eftersom det betyder krafigt forcerad kylning och sådan väsnas alltid.

På loppisar slår man ibland i stortån i ett Svebryaggregat, typ SEAB-56 som lämnar 20A,
det aggregatet kan dock brumma lite från trafon och silkondensatorn kan behöva bytas men bortsett från det är det skottsäkert.
andra linjära förslag är klassiska Alinco EP-3010, Daiwa PS-304, och Daiwa PS-30XMii

Annonsera på DX-radio så får du kanske napp.

Sedan behöver man ju inte nödvändigtvis ställa nätaggregatet bredvid radion dit öronen ofta riktas,
nog räcker väl kabeln så att aggregatet kan stå på golvet.
Finns det bara så lite mekaniskt brum så är det inte dumt med en träskiva på en bit liggunderlag eller liknande material att ställa aggregatet på. (bara man inte hindrar luftflödet)
 
Jag använder Diamond GSV 4000, alltså det switchade aggregatet. Det ger inga störningar på RF, vad jag märker. Däremot var fläkten väldigt livlig när jag köpte det. När jag klagade på detta och ville lämna tillbaka det till DX Supply, fick jag istället en tillbakabetalning på ett par hundra kronor, så jag kunde byta till en nästan helt tyst Noctua-fläkt. Har nu fungerat tyst och bra i många år.
 
Ja det verkar inte som idén att byta till trafo baserad kraft var den enklaste att hitta lösningar till. Efter lite funderande och ha plockat isär ett av mina tre identiska switchade MAAS så har jag hittat en rejält mycket tystare fläkt som ska passa. Aggen fungerar i övrigt perfekt, även rätt små och nätta, så blir byta fläktar och behålla.

Tack i alla fall för synpunkter på min fråga.

/Johan
 
Fläktljud kan verkligen vara irriterande och kvalitet på fläktar skiljer väldeliga. Synd att tillverkare väljer billiga och noisiga sådana i sina produkter. Jag har vid tillfälle dämpat fläktnoise genom att tejpa en pappersflärp eller bomullstyg som hänger över utblåset och äter upp en del ljud. Annars blire att byta fläktkvalitet eller ställa agget i ett annat utrymme och dra extra - längre DC-kabel.

/Sven.
 
Jag har använt Diamond Pwr GSV-3000 utan några problem. Väsnas inte...det ända nackdelen är vikt, inget annat...
 
Har haft mitt Diamond GSV-3000 i minst 10 år utan problem.

Som säkerhet har jag satt på spännings brytare (har det på alla agregat), bryter spänningen direkt om spänningen går över 15V.
 
Ang GSV-3000, jag har kopplingschemat som fil ifall någon vill ha.
På schemat ser vi ett välbyggt nätagg, med temperturreglerad kylfläkt.
Men elsäkerheten kan ifrågasättas.
Vi ser en enpolig nätstömbrytare. redan teoriprovet när jag var tog certet i början på 70 talet, omfattade att man bör ha tvåpolig nätbrytare.
Men förr gällde ju inte krav på S-märke för amatörradiogrejer, eller grejer för industri och labb.

Efter att ha varit med om åsknedslag och skador efter sådant inser jag att en rejäl typgodkänd tvåpolig brytare är något man bör överväga att montera.
Även att byta nätsladd och interna 230 V ledningar till dubbelisolerade typer. Förlagda på ett sätt så de inte kan komma i närheten av varma saker.

Själv har jag kopletterat mina analoga nätagg med detta, men även montrat in VDR motstånd, dvs spänningsberoende motstånd inom elkraft kallas de för ventilavledare.
Finns att köpa på ex EBAY för 13,8 V och för 230 V sidan.
Dessa är supersnabba och leder vid spänningstransienter såsom sker vid åska.
Ser ut som blå doppade skivkondingar. Googla på VDR så får ni all kunskap.

Trevligt är att sätt in några vita LED vid instrumenten i anloga PS.

Väl värda att lägga ner lite omsorg på då analoga PS snart kommer att vara en historia för sig.

Nackdelar: tunga, .............. öhhh ja kanske lite låg verkningsgrad då...........
fördelar : massor och främst att de går att laga, men stör sällan eller aldrig i radio. Och störningar plus merstörningr blir en starkare störning.

SM4FPD
 
Back
Top