Någon runt Göteborg som äger en Elecraft KX2? Låter den så här?

SA6BNV

Well-Known Member
Jag har precis skaffat mig en KX2 men upplever distortion och skarpa "clicks" när jag tar emot CW, speciellt på kraftiga signaler.
Det hade varit toppen om jag kunde komma och lyssna på din radio och se om det är likadant på den.

Jag har lagt upp några inspelningar här för att Elecraft's support i USA skall kunna lyssna och bedöma.
Även du som inte har en KX2 får gärna komma med utlåtande vad du tycker - borde det låta så här?

OBS lyssna med hörlurar - gärna Apples earpods om du har sådana, där låter det riktigt tydligt.
Jag har både en K3 och har även haft en KX3 och ingen av dem låter så här.
AGC-inställningarna är de fabriksinställda.

Vad tycker ni - är det bara jag som är överkänslig?
Men jag tycker det är rätt tröttande för öronen efter ett tags lyssnande.

73 Åke

Möjligen har du lite väl snabb AGC.
Prova långsam AGC.
Med RF gain kan du själv bestämma mottagrens AGC elelr inte AGC,
Men kanske man kan antyda en överskjut vid varje teckens början, dvs AGC hinner inte ställa ner mottagaren för varje teckens början.
Sen är det väl så att många , och då särskilt conteststationer kör med mycket kort stigtid på sin teckenformning. För att låta "hårt" och därmed ha för avsikt att riktigt slå igenom.

Men det finns mycket mer i ämnet, beroende på din apparats uppbyggnad.

SM4FPD

Möjligen har du lite väl snabb AGC.
Prova långsam AGC.
Med RF gain kan du själv bestämma mottagrens AGC elelr inte AGC,
Men kanske man kan antyda en överskjut vid varje teckens början, dvs AGC hinner inte ställa ner mottagaren för varje teckens början.
Sen är det väl så att många , och då särskilt conteststationer kör med mycket kort stigtid på sin teckenformning. För att låta "hårt" och därmed ha för avsikt att riktigt slå igenom.

Men det finns mycket mer i ämnet, beroende på din apparats uppbyggnad.

SM4FPD
Tack för ditt svar -FPD.
Det spelar inte så stor roll hur jag ställer in AGC:n snabbhet, vilket får mig att tro att det är något problem senare i kedjan.
Titta också på bifogade filer. Man ser tydligt överskjut i början på vissa tecken.
Zoomar man in så ser man också tydligt att överskjutet beter sig ojämnt, vilket får mig att tro att de jobbiga klicken beror pga udda övertoner som örat inte gillar.

Attachments

• 01_QRL_CQ.png
    01_QRL_CQ.png
    758,6 KB · Views: 8
  • 02_First_Dah_in_Q.png
    02_First_Dah_in_Q.png
    484,7 KB · Views: 8
  • 03_First_Dah_in_Q_Zoomed_In.png
    03_First_Dah_in_Q_Zoomed_In.png
    225,9 KB · Views: 8
Ditt problem ser ut som "AGC overshoot", alltså att reglerkretsens överföringsfunktion
innehåller en diskontinuitet vilken i sin tur leder till instabilitet. Det kan vara så att det helt enkelt tar slut på dynamiken någonstans i DSP-kedjan innan AGC hinner ingripa.

DJ2LR skriver så här i sitt Magnum Opus:
1730745680563.png

Att parametersätta ett sådant reglersystem är inte alldeles lätt.

Ditt problem ser ut som "AGC overshoot", alltså att reglerkretsens överföringsfunktion
innehåller en diskontinuitet vilken i sin tur leder till instabilitet. Det kan vara så att det helt enkelt tar slut på dynamiken någonstans i DSP-kedjan innan AGC hinner ingripa.

DJ2LR skriver så här i sitt Magnum Opus:
View attachment 12638

Att parametersätta ett sådant reglersystem är inte alldeles lätt.
Tack för ett bra inlägg.
KX2:an är ju en SDR och likaså KX3:an som jag hade tidigare. I KX3 lyckades de i få bort klicken, den lät inte alls så. Om jag jämför KX2 och KX3 blockscheman så ser de ut att ha samma design. Vilket får mig att tro att jag fått ett "måndagsexemplar".

Back