Någon som avstört en actuator för elevation

SM5KYH

Well-Known Member
Hej
Har såklart störningar från elevationsmotorn i antennbygget. När jag kör elevationsmotorn stör den ganska mycket typ 35-40 dB brushöjning på 144 MHz.
Har inte tvinnad och ej heller skärmad DC-matning och det är ganska säkert kol på kommutatorn i likströmsmotorn.

Frågan jag ställer mig är om det räcker med 3 st kondingar på motorn eller om jag även kommer att behöva skärmad kabel. Motorn är ju monterad mitt i antennstacken så det är kort avstånd störkälla-antenn.

Någon som redan gjort detta?
Tips?

/Lars
 
Nu har jag gjort det! Lite kondingar från kolen till hölje samt mellan kolen så blev det tyst.

Ska ni öppna en sån här motor så se till att lossa gavel och sedan hålla rotorn på plats så slipper ni de omisskännliga ljuden av fjädrar och annat som lämnar kolhållarna...20180901_155020.jpg
 
Nu har jag gjort det! Lite kondingar från kolen till hölje samt mellan kolen så blev det tyst.

Ska ni öppna en sån här motor så se till att lossa gavel och sedan hålla rotorn på plats så slipper ni de omisskännliga ljuden av fjädrar och annat som lämnar kolhållarna...View attachment 5580
Hur stora kapacitanser behövdes det?
 
Man kan dra jämförelser med att något rött vin alltid går bra med ost och kex. Samma sak är det med
keramiska kondensatorer och ilskna DC-motorer med borstar. En avstörning med keramiska kondensatorer
löser störningsproblemet. Inte så noga vad det är för värde. Det som avgör är att det är en keramisk
konding
(bra HF-egenskaper) och att det är minimal trådlängd till borsthållaren och motorchassit för respektive
kondensator. Då blir det bra, i alla fall på VHF. Skulle nog påstå att vad som helst i häradet 10 nF - 100 nF blir fint.
Har man otur kanske några drosslar behövs och för KV förmodligen lite större kondensatorvärden. Man får labba lite.
Det blir ju gnistor vid borstarna och vi vill undvika att ledningarna funkar som sändarantenner.

Den som vill experimentera kan ta en liten DC-motor från någon leksak. Se till att ha några meter ledning för
spänningsmatning. Lyssna på någon svag radiostation och starta motorn. Stör av motorn med kondensatorer
och notera förbättringen.

Drar mig till minnes en gul Mazda med en synnerligen störande kupéfläkt. På 2m låg S-metern en god bit över S9
när fläkten var på. Fordonet i fråga var från den gamla goda tiden innan man började bli så paranoid över
bildelarnas vikt. Det fanns således en rejält metallchassi. Gott om plats och fläktenheten var dessutom lätt
att demontera. Bilägaren passade på att rensa luftkanalerna från förmultnade löv och annat som man kan hitta.
Vardera kolhållaren fick en keramisk kondensator (förmodligen från förra jobbets junkbox) och sedan var det
inga mer störningar från den motorn. S-metern rörde sig inte. Som en liten bonus funkade bilradion avsevärt
bättre. En helt ny värld öppnades för 2m från den bilen.

River man isär en modern motor (avsedd för fordon) så finns ofta avstörning original för att den ska uppfylla kraven i
EMC-std CISPR25 för att det ska gå att lyssna på radio i bilen. Men en DC-motor som inte är avsedd för
fordon kan sakna avstörning, den är sannolikt avsedd att byggas in i någon produkt och då får konstruktören
hantera EMC-frågan själv.
 
Back
Top