Någon som handlat hos hamradiosweden.com ?

sm3swo

Well-Known Member
Jag var nära att sätta kaffet i halsen..

Garanti
. . .
Köparen står för den eventuella fraktkostnaden till och från Ham Radio Sweden i samband med garantireparationen.

Aldrig att jag betalar frakten två gånger för en trasig vara. Eller tre gånger efter som man måste betala frakten till dom också. Jag skulle inte våga köpa något från dom här.
 
Last edited:
Det är väl lite grann som att handla utomlands eller begagnat, det ska vara rejält mycket billigare för att man ska ta en bevärligare/obefintlig garantihantering.
(i det här fallet bara extra fraktkostnader på låt säga ett par hundra)

Nu hade jag aldrig tittat in på den sidan förut så jag vet inte hur dom ligger till prismässigt, men på dom artiklar jag tittade på var dom inte speciellt billiga.

Det kan ju också vara så att dom inte ens själva tror på kvaliten på sina produkter och är rädda för att frakterna på reklamationer ska bli så många och dyra att det äter upp förtjänsten. (vilket jag ser som värre)

När jag köpte min handapparat kostade den ungefär hälften mot att köpa den i sverige, vilket innbär att jag har råd att köpa en ny när den pajjar, så håller dom ett år vardera så är jag i samma läge som med en tvåårig svensk garanti.
(EDIT: Kollade upp det, på en likadan svenskköpt handapparat erbjuder den svenska handlaren bara ett års garanti ändå, så då ska man alltså åberopa reklamationsrätt om den pajjar efter ett år ändå, jag fortsätter nog att chansa och handla i Kina)

Jag måste ändå beundra dig för att du faktiskt läste igenom garantivillkoren innan du handlade, det har jag nog aldrig gjort på någon vara.
 
Last edited:
jag handlar också i Kina. Jag har 9 apparater.. En av dom var trasig vid leverans. Sedan är det klar att dom billigast är sämre än dom dyraste. Wouxun apparaterna (3st) är jag väldigt nöjd med. Baofengerna är jag minst nöjd med så långt. En av dom var dålig vid leverans. Mobilen från TYT (TH-9000) funkar bra så här långt.

Tror att fler och fler handlar från Kina. Dom är faktiskt rätt mån om sina kunder rätt ofta. Priserna är så pass bra att man till och med har råd med en tull avgift då och då.

Så om en svensk firma vill ha betalt för retur frakten så får dom skylla sig själva.
 
Mer upprörande finner jag:

Betalning
Vi kan idag endast hantera förskottsbetalning. När vi har verifierat att pengarna är insatta slutförs ordern.

Leveranser / Leveranstid
Normal leveranstid är 1-7 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din order. I de fall en vara måste beställas från en leverantör blir leveranstiden längre.


I klartext tyder jag det som att man skickar pengarna och sedan beställer han grejorna och snor åt sig mellanskillnaden på in- och utpriset utan att själv ta någon ekonomisk risk med lager eller andra kostnader.
 
Som jag ser det, så är inga förskottsbetalningar ok som affärsmodell, om det inte är VISA/MC.

73 de Kai


Mer upprörande finner jag:

Betalning
Vi kan idag endast hantera förskottsbetalning. När vi har verifierat att pengarna är insatta slutförs ordern.

Leveranser / Leveranstid
Normal leveranstid är 1-7 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din order. I de fall en vara måste beställas från en leverantör blir leveranstiden längre.


I klartext tyder jag det som att man skickar pengarna och sedan beställer han grejorna och snor åt sig mellanskillnaden på in- och utpriset utan att själv ta någon ekonomisk risk med lager eller andra kostnader.
 
Back
Top