Någon som har testat HackRF?

Haha jo jag såg den tråden, men uppfattade det som att ingen där har någon faktisk erfarenhet med den färdiga produkten, därför jag frågar :p
 
Jag lyfter denna tråd igen.

Jag har sökt lite och kollat vad som finns när det gäller SDR-transceivers. Självklart går det att få tag på betydligt mer kompetenta burkar, om man är beredd att betala 10 -- 50 gånger mer, men det känns inte riktigt som att jag har lust att sälja bilen och ta nya lån på huset för att experimentera med tvåvägs SDR. Jag har lekt lite med RTL-SDR, och har en RPi som just med en sådan DVB-T-plugg tar emot ADS-B från flygplan.

Just RTL-SDR-sajten har en ganska fyllig genomgång av SDR-utrustning, faktiskt.

När jag läser den andra tråden som nämns, och denna, så ser jag inte att någon som faktiskt har använt en HackRF One har delat med sig av sina erfarenheter.

Jag har läst att den har fått kritik för att den använder 8-bitars ADC (2 st, antar jag, för I och Q), man förordar sampling med fler bitar, och kanske även för att den använder USB 2.0 för dataöverföring, vilket kan begränsa överföringshastighet och bandbredd. Å andra sidan verkar det vara en av de billigaste SDR-burkarna som både sänder och tar emot, och få andra har ett så brett frekvensomfång.

MyriadRF (utan färdig anslutningsmöjlighet till dator, liknande pris som HackRF One) och BladeRF (ca 35 % dyrare) har ADC med bättre upplösning, men betydligt mer begränsat frekvensområde.

ASRP från Agile Solutions ser kul ut, men jag vet inte om de finns att köpa än, eller vad de kommer att kosta.

Jag tycker att HackRF verkar trevlig, men skulle gärna höra synpunkter från andra som faktiskt har använt den.
 
I senaste numret av RadCom (RSGB) så är det en review av Elad FDM-DUO som
är en fristående SDR station 10kHZ - 54 MHz 5W ut, enligt RADCOM till ett pris av 899.95£.

Har inte hunnit läsa denna review än.

FDM-DUO SDR TRANSCEIVER
 
Last edited:
Elad's FDM-duo är helt klart en intressant radio och ett alternativ till Elecraft KX3.

För att hoppa tillbaks till trådfrågan, det tog lite tid att få en efter fundingen var klar,

Det är något alldeles speciellt att få tillgång till ett 20MHz brett spektra på en gång, det är tio gånger mer än en simpel DVB-T sticka, hela flygbandet ryms plötsligt på skärmen.

Köper du en så gör dig själv en tjänst, skaffa eller bygg ett bandspärrfilter för att dämpa FM rundradio, det skall man förstås även ha till sin DVB-T sticka :)

Ett brett spektra kräver mycket datorkraft, jag har mest kört SDR# på en fyrkärning i7 laptop och har en konstant load på runt 25-30%, jag har provat på en i5 laptop och där tar det förstås än mer juice från processorn.
En i5 är således det minsta som jag vill rekommendera för att köra ett 20MHz spektra även om det fungerar på en i3 eller någon kralligare AMD CPU men det är inte kul när fläkten går på max och datorn blir oanvändbar till annat när SDR-radion är igång.

För att få ut maximalt är det GNU-radio som gäller hittills men jag har kört allt för lite för att säga något om det än, det verkar åtminstone stabilt (i5, linux Mint 17, Gnu version 3.7.nånting )

Jag har provat att "svepa" ett VHF-filter med en brusgenerator som källa och det fungerar förstås fint,
kortvågsmottagningen är bra, det fungerar rätt långt ner under 10MHz med sämre känslighet, ett lågpassfilter är lämpligt.

Inkråmet;
blog
 
Last edited:
Back
Top