Någon som vet vad en "kapacitor" är?

Jonas,

Intressanta observationer. Av dina texter att döma är det tydligen OZ som har avvikande smak.

Inom kort, kanske redan imorgon, skall jag hälla 3 dl ris i min japanska hustrus japanska riskokare. Hon är f n på semester i Japan, varför jag hoppas kunna utföra dessa experiment utan inblandning av partiska särintressen. Det skall bli intressant att se vilka defaults som gäller för 3 dl ris i en japansk riskokare. Tiger Corporations konstruktör bör rimligen ha varit expert.

Jag startade denna tråd och är pinsamt medveten om att jag nu avvikit ganska långt från den ursprungliga frågan. Jag skyller helt på Sveriges Radio som inte återkommit beträffande min dolkstöt om det nysvenska ordet "kapacitor". Å andra sidan är väl kanske just det här med "deviation unlimited" det privilegium man har som trådsmed.

BTW, smaklig måltid, Jonas!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
... (En motorcykel är inte en slags bil)...
Inte heller är en skoter ett banddrivet fordon, avsett att framföras på snö, utan till funktion och per definition en motorcykel eller EU-moppe. Den missvisande terminologin florerar hejdlöst varje vinter på nyhetsplats i tidningar och andra nyhetsmedia, och då tyvärr oftast i samband med olyckor.

Man måste inte vara tekniker för att begripa det, utan det räcker att uppbringa ett absolut minimum av vilja. Men den enda korrekta termen snöskoter för vinterfordonet ifråga är tydligen alltid tre bokstäver för lång för att passa in i den braskande nyhetslayouten :(

/ Göstha
 
Någon som vet vad en "kapacitor" är?

Finns inget som heter kapacitor i svenska språket. Har hört det någon gång bland mindre språkbegåvade i engelska såväl som svenska. Tror vi kan kalla det kontamination.
 
Ett "riktigt snyggt fall" av galenskap var väl när "läkaren på
barnsjukhuset" i förhör talade om < 4% natriumklorid-
lösning >(svag, fysiologisk koksaltlösning) och förhörande
poliser "förenklade" till "gift" i förhörsprotokollet!

Här gjorde lathet och okunskap i gott samarbete brott mot
klarhet och försatte förhörde läkaren "i en felaktigt besvär-
lig situation" som hon måste förklara för rätten.

Man kan ju dock ifrågasätta polispersonalens allmänbildning!
 
Att blanda ihop gift och koksaltlösning är ktastrofalt!!
Polisen i fråga som väl påp kemitimmen.

Lite lustigheter då:
Satt och slölyssnade på P1 medan jag mejlar idag.
Någon berättade om en skylt utanför en klädaffär, det stod:
" Alla kavajer 500 kr "
Personen ifråga plockade upp en femhundring och gick in i affären och bad om alla kavajer, han hade bil med släp om det var många.

de
FPD
 
Hans,

Ja, men skaldade inte Falstaff Fakir en gång:

"Vatten är ett farligt gift,
som omger Visby stift"

73,
Rolf
SM5MX
 
För många år sedan på Kungliga Tekniska Högskolan var det några studenter som hade fått i uppdrag att dela ut flygblad och samla in namn på stan för att stoppa utsläppen av diväteoxid "som fullkomligt regnade ner", speciellt på somrarna... Diväteoxid orsakar flera dödsfall varje år (drunkning).
 
Har för mig, att det även var ett nolleuppdrag på LTH 1978, att medelst flygblad, påminna allmänheten om detta "gift".:)
 
Var antagligen ett nolleuppdrag på KTH också.
Det sprattet är för bra för att inte upprepa.
Folk kan bli upprörda över saker dom inte har en aning om.

Har läst om knasluvor som på fullt allvar har fått för sig att det vita strecket som sprutar ut flygplan på hög höjd är ett nytt fenomen som någon mystisk aktör iscensatt för att sprida mystiska/oklara kemikalier/baciller över jorden för att förändra något lika oklart.

Nog kan man lura folk att upprört skriva på en protestlista mot diväteoxid lite då och då.

:D
 
Ett ord som jag brukar haka upp mig på är "momentum". Det används i alla möjliga sammanhang, ofta inom ekonomi, men idag hörde jag någon säga att en sångröst hade "momentum".

Finns ordet "momentum" i svenska språket? Jag trodde det hette "rörelsemängd" på svenska. Men kan en sångröst ha rörelsemängd?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Till Jonas:
På mitt förra jobb, köptes det in mycket kullager från Momentum (Tools) i Kristianstad.
 
Idag på nyhterna kan vi höra om "spoken webb".
Dvs internet för analfabeter.
Man sänder ett repoprtage med icke läskunniga Indier som då kan "prata internet".
Med talande hemsidor etc.

Allt de behvöer göra är att betala mobiltelefonabonnemang och månadskostnader.

Vad smart, då slipper vi snart det mödosamma jobbet att lära oss att läsa och skriva.

Något för vårt land? att göra skolan ännu billigare. Vi behvöer inte avlöna så många lärare. Lägre krav på lärare.
Något som kanske redan är på god väg.
Alla kunde börja jobba tidigare i livet, då man slipper minst 5 år av skolan.
Vi slipper förarga oss på dålig skrivkunskap, särskrivning och konstiga felanvända ord.

En drömvärld ligger framför oss.

Hur det går med svårare dialekter förtäljer dock inte historien.. Kanske kommer talprogramvaror även för Skånska....

de
FPD
 
Back
Top