Någon som vill ha en Drake TR4CW?

sm0imj

Well-Known Member
Hejsan,
I garaget har jag min första kortvågstranceiver står och samlar damm.
En Drake TR4CW, på den tiden en riktig höjdare.
Jag kommer nog aldrig att ha tid/ork att dra igång den igen. Min lilla, smidiga, datorstyrda 160m-70cm maskin fixar allt åt mig nu för tiden ;-)

Jag skänker den till den som vill komma hit och hämta den, men det finns några villkor;

1)
Den är i dagsläget lite smått farlig att slå igång, gamla torra kondingar kan nog säkert ge en och annan överaskning. Så den som kommer hit och hämtar den bör veta vad som finns under skalet på en radio med rör (för er födda efter 1990 så ser dom ut som små lampor ;-).

2)
Jag vill inte att den ska hamna i någon annans garage utan sparkas igång.
En nostalgisk maskin ska användas.

3)
Jag ser fram emot ett CW QSO med dig så fort den är igång.

Hasse - ØIMJ
 
Om du vill att din TR4'a ska återupplivas så ta kontakt med SM7MCD Leif som är en expert på just Drake.

Jan
 
Hejsan,
OK..
Karl-Arne/0AOM har också hört av sig som frivillig att ta hand om guldklimpen och återföra den till livet ;-)

//Hasse
 
Jag fick en TR4 av en bekant som tack för att jag etsade ett kretskort till honom. Apparaten har dock av diverse tidigare ägare modifierats med allehanda finesser, vilka samtliga är odokumenterade och icke fungerande.... När apparaten anslöts till elnätet kändes en svag lukt av varmt amatörradioelektronikdamm (bakelit) samt att den utsände ett gemytligt orangerött diskret sken från rörens glödtrådar.

Tänk att man är så gammal att man faktiskt vet vad 6.3 volt användes till...

En kort kik och några försök till lyssning. Därefter återgick jag till IC751'an. Draken skall dock sparas till vintermörkret då jag skall försöka återställa den i körbart skick.
 
Hejsan,
Tror inte han gör det, han är på väg hit just i detta nu ;-)
Men vi får hoppas att vi snart får höra de ljuva tonerna från en TR4CW på banden.

//Hasse
 
Back
Top