Någonstans i Skåne i sommar?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Intresseförfrågan:

Vi är ett gäng "old timers" som sedan några år tillbaks funderat på att arrangera ett radiomöte någonstans i Skåne och där det gäller att med hjälp av radio försöka finna platsen. Själv arrangerade jag tillsammans med Gunnar SM7BJ (SK) en sådan tillställning i Falsterbo någon gång på 70-talet. Andra platser har varit Sösdala och Björnstorp. På den tiden var dessa jippon särdeles populära och det kom gott om folk inte bara från Skåne utan även från Danmark. Några använde sig av vanliga rävsaxar för 80 m medan andra monterat stora yagi-antenner på biltaket. Handhållna HB9CV-antenner var också vanliga.

I korta drag är upplägget som följer:

Ett lämpligt datum bestäms, förslagsvis en lördag i juli månad. Arrangörerna som i förväg rekat en hemlig plats upprättar dels en kortvågsstation, dels en 2 m station som sänder pejlsignaler med jämna intervall. Sändningarna kan starta kl 08 och pågå till 12. De som inte lyckas pejla sig fram till platsen har möjlighet att ringa ett telefonnummer efter kl 12 för besked. Platsen annonseras även ut över radio då.

På platsen som troligen ligger i anslutning till något café eller matställe men förmodligen ändå ute på landet eller i en skog anordnas sedan några föredrag i radiotekniska ämnen. I övrigt finns möjligheter för bakluckeloppis eller helt enkelt bara träffas.

Huruvida ett sådant här jippo är intressant i detta nådens år 2010 har vi ingen susning om. Folk har kanske blivit bekväma av sig och tycker att Internet-forumen räcker som social kontaktpunkt.

Innan vi "old timers" bränner ut oss helt på projektet så önskar vi därför efterhöra om det finns något intresse bland de skånska radiointresserade för en sådan tillställning.

Du får gärna svara/kommentera här i tråden eller skicka ett PM så sätter jag upp dig på en sändlista så vi kan lämna mer information om hur projektet fortskrider och om intresset ser ut att finnas.

Kanske finns det bättre förslag till upplägg och inriktning?

/Bengt

Hamnen i Ålabodarna är perfekt Bengt.....det finns bord och sittplatser....och en härlig vy mot OZ-land

Last edited:
Måste det vara så jäkla noga med att hitta en enskild "sillabod", räcker det inte med att vi utlänningar hittar Skåne? :D

Hänger helt klart på om inte jobbet sätter käppar i hjulen.
Kul ide Bengt.

/Kenth

Cykelavstånd från Kävlige, är inte fel.
Speciellt, som jag behöver motionen.

Kikade lite på Freidrichhafen tidigare i veckan på DB.
Men 17 timmar enkel resa, med ett antal tågbyten, frestar på.
Speciellt som jag pendlar nästan 4 timmar dagligen.

Har semester t.o.m. 18:-e juli och inget inplanerat, förutom
tapetsering i sovrummet och nytt golv i köket.

Last edited:
Någon större anstormning blev det inte här på Ham.se.

Men...

Hittills har tio pers visat någon form av intresse vilket innebär att en sådan tillställning skulle kunna samla minst 20 pers om vi räknar med oss själva och ett gäng "plikttrogna" amatörer som redan tillfrågats och sagt sig vara mycket intresserade.

Vi bedömer att 15...20 man går att samla ihop med kort varsel. Under tio pers känns lite klent och om vi blir över 40...50 så krävs kanske mer planering och ett bredare program.

Någon föreslog en field day där de som har, tar med sig sin portabelstation och antenner. Andra förslag är en work shop om portabelantenner, praktiska mätningar på antenner och föredrag i ämnet. (Mycket fokus på antenner just nu?).

Radiopejlorientering (rävjakt på 80 m) har också föreslagits. Sådana tävlingar med två och tre rävar anordnades regelbundet under 70- och 80-talen av Ham Club Lundensis SK7CE. För det mesta i Bokskogen och på Romeleåsen. Även MARC har haft något som kallades för övningsrävjakt ett par gånger på 80-talet (?) vid Romelestugan. Vad jag kan minnas så brukade c:a 10-15 personer dyka upp. Gissar att NSRA också var aktiva med rävjakt under de åren liksom andra klubbar. Har det anordnats något sådant i modern tid?

Vi har fortfarande tillgång till såväl rävsändare som rävsaxar om intresse för motion i skogen finns.

Just nu lutar det åt att vi fortsätter ett tag till att lyssna av intresset. Därefter sammanställer vi en e-postlista och skickar ut mer information så får vi se hur projektet utvecklar sig.

/Bengt

Ahh, nu hittade jag tråden, den hade kanat långt ner.
Bilen tankad, ligger i startgroparna, väntar på startskottet!

Last edited:
Vi har inte laddat startpistolen än.

Jag har sedan mitt förra inlägg lyssnat runt med en del av de som visat intresse. Bilden jag får är minst sagt dimmig. Knappt någon har tillgång till rävsax för 80 m och att pejla på 2 m kräver ju en riktantenn, t ex HB9CV eller motsvarande vilket tydligen inte heller ingår i den moderna verktygslådan för en aktiv radioamatör. (?)

Ang programinnehållet så ser jag ingen tillräckligt röd tråd när det gäller intresseinriktningar. Några har föreslagit en regelrätt field day med portabel- och QRP-stationer för kortvåg medan andra önskat ett ospecificerat föredrag om antenner. De flesta har inga konkreta förslag alls utan tycker nog mest det kunde vara kul att träffas.

Idén att träffas på en "hemlig plats" där det krävs att man genom radiopejling med karta och kompass tar sig fram uppskattas av ett fåtal medan andra tycker det är onödigt komplicerat och besvärligt, eftersom man inte har radio i bilen, ingen antenn, ingen bärbar, ingen rävsax, ingenting.

Sådana här "krävande" övningar ligger kanske inte i tiden längre? Av artiklar i QTC från förr framgår i alla fall att 30...35 personer mötte upp till mötena som då anordnades av "2m-amatörerna" i Skåne där de flesta var mycket aktiva på 2 m smalbandiga moder CW/NBFM/AM/SSB och därför kände varandra mycket väl. Ett gemensamt intresse och man hade mycket att prata om skulle jag tro. (Internet fanns ju inte med all den info vi har tillgång till idag).

Någon föreslog att vi skulle återuppta antennmätningarna på Björnstorp. Här kan jag berätta att ett antal sådana tillställningar anordnades i slutet av 60-talet och en bit in på 70-talet. Även här var det 2m-amatörerna och intresseföreningen UK7 (Ultrakortvåg i 7:e distriktet) som stod som arrangörer.

Ture Gabriel Gyllenkrok SM7HZ hade ställt sina ägor på Björnstorps Slott till förfogande som antennmätplats. Lennart Stigmark SM7AEB från LTH bistod med en del av mätutrustningen. Även dessa möten samlade många intresserade som tog chansen att få sina hembyggda antenner uppmätta under kontrollerade former. De sista åren blev inslaget av fabrikstillverkade antenner allt större liksom de hembyggda antennerna blev mindre och enklare. Därefter upphörde även denna aktivitet.

Om vi kikar på de som anmält någon form av intresse så är det med något enstaka undantag de som varit radioamatörer i mer än 30 år varav ganska många deltog i de forna pejl-mötena och antennmätningarna på 60- och 70-talen. Är det månne nostalgin som spökar igen. Var det bättre förr? :-)

Några till åldern unga förmågor eller äldre personer som blivit radioamatörer på senare tid har faktiskt inte visat intresse alls för detta jippo. Det väcker naturligtvis frågor och funderingar om vad detta beror på. Kanske räcker det med att träffas på forumen som i mångt och mycket ersatt det gamla klubbmötet där man träffades i verkligheten. Eller så beror det på att intressena numera är betydligt spretigare än förr. Alla håller vi på med olika nischer inom hobbyn och att finna fler än en handfull likasinnade i varje nisch är minsann inte lätt. Finner man dem så är de utspridda i hela landet och kan bara träffas via forumen eller e-post.

Just nu känns det som att det vi tänkte arrangera riskerar att bli en pensionärsutflykt. Det är bara bussen och guiden som saknas.

Vi får nog fundera ett tag till och se om det går att finna en gemensam nämnare. Kanske blir gräset grönare sommaren 2011... det är ju torrt i markerna i år.

Diskutera gärna. Kom med förslag eller kommentarer. :-)

/Bengt

Last edited:
Det blir lätt som du beskriver Bengt. Jag har deltagit i fielday med 3-5 personer och om man vill sitta och köra CW får man hyscha ner de som snackar vid sidan om. Ska man utbyta erfarenheter behövs knappast någon utrustning på platsen.

Vad som dock är kul är att visa upp sina byggen, antingen det är antenner, mottagare/sändare och koncept och att göra en demonstration, min erfarenhet är annars att man snackar om ditt och datt och en del vill ha en klapp på axeln för goda ideer eller snyggt bygge.

Om man kan definiera syftet till annat än det självklara - att ha kul - så borde det vara att få nya infallsvinklar och ideer och att lära sig något.

/Bjarne

Kanske är svårigheten snarare att få färdtjänsten att hitta till rätt fieldday.
Så här i sommartider, kan man t.o.m. hamna i Ullared.

Har precis lämnat in rollatorn på service.
Med nytt ister i kullagren och nya fartränder på sidorna, lär väl även jag,
kunna pejla in sändaren och komma fram innan mörkret faller på.

Men, det gäller att ta det försiktigt.
Om man förflyttar sig allt för fort, typ i ljusets hastighet,
brukar det svartna för ögonen.

Andra fielddays med antennmätning, kommer jag ihåg på 70-talet.
Kommer inte ihåg om någon av dessa hette Tonnaboda eller Ånnaboda.
Men, kommer bl.a. ihåg nerkylning till nollpunkten för brusfaktormätning.

Apropå fielddays, ligger kanske Grimeton närmast till den 6 - 8 augusti.
Funderade på att åka med SJ, med risk att komma fram när det hela är över.

/Hans

Last edited:
Kamrater! En ordningsfråga. Bengt ställde faktiskt den här frågan:

"Kanske finns det bättre förslag till upplägg och inriktning?"

Som jag tolkar som en fråga om själva förslaget, själva idén. D v s "är det här något att satsa på"? Om man då istället svarar med namnet på en plats, tycks det mig som om man sätter en rejäl påk i hjulet på själva projektet, eftersom grejen var att själv leta upp platsen, som alltså skulle vara hemlig inför starten.

Själv skulle jag i och för sig kunna bidra till spänningen genom att föreslå Tyresö, där jag bor - för då blir det svårare för övriga att hitta platsen, eftersom den inte alls ligger i Skåne, som ingick i Bengts förutsättningar. Bengt, säg inget till de andra, pse!

73 & GL,
Rolf
SM5MX

Back