Något för högspänningsentusiaterna: Val av transistor för en ballastregulator för skärmgaller...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Håller på att greja ihop ett förbättrat slutsteg för 432 MHz. Eftersom det är så oändligt tråkigt att bygga nätagg började jag med det.
Den bifogade bilen visar "Proof of Concept". HSP-transformatorn är från ett skrotat ETO/Alpha 374A och ger "tillräckligt" med anodspänning. För resten, dvs skärmgaller, bias och glöd finns en separat transformator nere i vänstra hörnet. En lindning ger 300V/100mA som likriktat ger ca 400V. Denna spänning avser jag ta ner via effektmotstånd med en ballastregulator till mellan 250 och 350V beroende på vilken RF-lösning det blir. G3SEK sålde på sin tid två produkter med diverse reglerkretsar bla. en för tetroder där han använde en IGBT STP5NB100. Den verkar vara obsolet och DigiKeys ersättare STP5NB60 mfl verkar aningen "inte direkt dimensionerade" för annat än switchade applikationer. Jag har några andra switchtrissor, APT13GP120B (tack till AOM) men databladet anger (förståerligt) inte SOA för kontinuerlig DC-drift. De egna samlingarna omfattar endast bipolärer avsedda för switchade agg typ gamla TV-apparater. Jag har diverse obskyra elektronrör exvis 8068 som är en pentod avsedd för HSP-agg och som passar men helst skulle jag vilja använda halvledare.

Tips på bra HSP-trissor som klarar högspänning - och - litet lagom DC kollektorström ?
...
HVPSU.JPG
 
Jag byggde en gång en transistortändning ett Allt Om elektronik projekt den innehöll transistorer som hette Bux 80 om jag minns rätt
kan
 
Nu greppar jag kanske inte alla detaljer här, men om tanken är att ha ett konstant spänningsdrop för matning av g2, så kan man ju också hugga till med ett eller flera gasfyllda stabrör (85A2 etc.) mellan matning och g2. Brinnspänningen är ju konstant över ett hyfsat stort strömområde. Sen kan ju nätaggregatet byggas med drosselingång till filtret. Då får man initialt lägre spänning än sekundärlindningens Veff och ett väldigt styvt filter (bra reglering) på köpet.
 
Det har kommit SiC MOSFET-ar med mycket hög spänningstålighet och som har DC SOAR.

UJ3C120150K3S är ett exempel.

En uppskattning är att man gör av med högst 20 W i en shuntstabilisator, eller 50 mA vid 350 V.
Detta är ungefär 1/4 av vad DC SOAR medger, och tar man med derating p.g.a. termiska resistansen
så ger det en säkerhetsfaktor av minst 2.

Maximal skärmgallerförlust hos ett 4CX250B är c:a 12 W, så skärmgallerströmmen per rör ska nog inte överskrida 30 mA, och antar man att "worst case" är att hela strömmen
går genom shuntregulatorn så är förlusteffekten runt 10-15 W i shuntelementet.

Något som sannolikt tarvar lite handpåläggning blir stegsvaret hos reglerslingan. Man vill ogärna
ha alltför mycket översvängar.
 
BUX80 klarar inte den "ström" samtidigt med den "spänning" som krävs. Har inte hittat någon bipolär som gör det.

Jag har beskrivningarna från G3SEK's Triod- och Tetrod-kort. Valda delar kan kopieras och caddas in i en egen variant.
Det syns inte på bilden men under panelinstrumenten sitter några styrkort för fördröjning och mjukstart. Mekaniken är gjord så att valda delar kan bytas ut om/när förbättringar behövs. Tror inte att någon drossel får plats. Ogillar också gasrörens högre tänd- vs lägre brinn-spänning men konceptet är annars beprövat.

Här får man väga "lathet" mot "komplexitet"

AOM's tips är intressant. Mouser skriver "Lång Ledtid" och DigiKey "36 veckor" men priset var helt OK. Tål att undersökas vidare!

:)
 
Last edited:
Min spontana goto-transistor när det gäller HV är IRF840, kanske mest beroende på att jag hade många liggandes men det är en ganska universell FET som aldrig gjort mig besviken. (De få gånger det inte funkat med den har det alltid varit mitt eget fel :rolleyes:)
Om du har ont om plats för den drossel som SM0UAN var inne på så kan du alltid kombinera regulatorn med en gyrator, samma transistortyp funkar bra även till det.
 
Hittade ingen kurva i SOA för "Continuous", bara pulsat.

Det kanske blir en rör-regulator trots allt. Fördel rör: När anodplåten glöder kan man slå av och tyst säga "Förlåt" om inte glaset smält...
 
Man kan ju "stjäla tre takter" av detta:

1638254745022.png

(G4AJW Radcom 10/1977)

Eller detta:


1638256584419.png

Ett triodkopplat 807 eller 6L6 klarar de flesta driftfall som jag kan tänka mig...
 
Last edited:
En listig lösning för att ordna överslagsskydd för anod och skärmgaller hos 4CX250B, även den signerad G4AJW:

1638264036164.png
 
Jag köpte ett bestyckat och avprovat "GM3SEK Triode board" från Vyacheslav UR3IQH som SA2CLC tipsade om. Mycket snyggt monterat och våglödat. Bestyckat för GS-35B. Det färdigbyggda är bara något dyrare än byggsatsen. Mycket för pengarna helt enkelt.

Vyacheslav har caddat om GM3SEK kort för moderna komponenter. Kortet har gjorts aningen längre för att få bättre plats för effektmotstånden som används i mätkretsarna. I övrigt är det ingen skillnad. GM3SEK originalschema och beskrivning stämmer till 100%.

Kortet är sedan någon månad tillbaka inmonterat i mitt nya 1 kW PA för 144 MHz med GS-35B och allt fungerar perfekt. Bias-kopplingen med TIP147 är riktigt bra. Bias-spänningen håller sig konstant inom några millivolt från 50 mA till över 1,5 A katodström.
 
Back
Top