Nån mer som tycker?

Amatören

Well-Known Member
Tycker det var väldigt roligt att våra klass2 amatörer äntligen fick komma ut på kortvågen, det blev verkligen fart på 80m. Det har varit alldeles för tyst innan dessa trevliga amatörer kom igång, har haft äran att få prata med en del av dessa amatörer.
Visst var väl det bra att CW kravet försvann?

73 de SM6WXA/Janne
 
Vist är det bra att alla har tillgång till kortvågen ;)

Själv hoppas jag att fler får upp ögonen för telegrafi när det inte är tvång. Och att man märker att det är en oslagbar överföringstillgång (förutom datorer då) när det gäller att få kontakter på långa distanser med små antenner och effekter.

Själv kan jag nästan inte köra SSB på kortvåg hemifrån på grund av störningar, så jag får hålla mig till de korta och långa.

Välkomna alla

/SM6VAO (SM6V) Christer
 
Har redan gått från 43 länder till 77 och nu alla kontinenter. 20 CQ Zoner.
Har börjat att köra mer CW också för den delen.
 
Nej, inte confirmed än, har ju inte haft så lång tid på mig att jag kunnat få några qsl än.
78 länder nu.
Jag vet, PSK31 gäller, alla moder gäller för DXCC bara det inte är cross-band QSOn.
Har kört ca 10 tal PSK31 QSOn och 5 RTTY QSOn, men PSK31 verkar enklare men det kan bero på att jag är självlärd på programmen och inte kan alla finesser.
PSK31 verkar lätthanterligare dock.
Ropade på 7Q7MM igår igen men den var svagare än i förrgår.
Däremot körde jag 4U1WB, vet att det är Världsbanken men 4U1ITU är ju ITU och 4U1FN är FN skrapan i New York - båda egna DXCC länder, varför är inte Världsbanken då egen om de har det prefixet???? Räknas det som USA eller annat?

73 magnus
 
398 Prefix körda än så länge. Men då hade jag nästan 200 på 6m innan.
Vill man köra prefix så är det igång en station nu som heter SX(x)A/siffror.
Callet räknar ned från 100 till 1 tills olympiska spelen.
Körde han förra veckan som SX9A/98, alltså kreta. Nu är han SX8A/87 idag tror jag.
Här fanns tillfälle för 100 nya prefix.
 
Back
Top